- tor 20 feb 2014, 09:28
Jag bytte min Volvo V40 cc D2 till en V40 summum med stylingpaket D3. Det gjorde jag för att det är en så trevlig bil. Gillade utseendet mer på Cc först. Men den vanliga har ju rena vackra linjer så den kommer sig. Från jeans till kostymbyxor. Med hårdare fjädring och 18 tums vinterhjul på cc mot 16 tum nu så känns den nya tillsammans med d3/aut som en mycket större bil. D2 manuell var kvick och lätt i statstrafik vilket var huvudorsaken till byte från V70 d3/aut. Kan konstatera att på landsväg så är förbrukningen den samma men i stadstrafik skiljer det mycket mer. Allt i allt tror jag inte det blir mer än en deciliters skillnad från d2 til d3 men det blir nästan 20%...räknade ut att det inte blir så mycket för totalekonomin. Så den 5 cylindriga är underbar i mina öron. Kör aldrig aggressivt så d2 var bra nog egentligen. Tyst, mjuk (när den är varm) men det är några övertoner på d5 som är så mycket trevligare. Den nya har premiumsound. Först hörde jag ingen skillnad. Nu är det trafikfarligt bra ljud. Om det är värt det? Svårt att backa i alla fall. Fått sensus connected touch nu. Det mesta är säkert bättre. Synd dom inte valde navigon istället för igo som navigation nu när dom kunde välja. Röststyrningen från ratten och navteqs torra grafik saknar jag. Men att slå in adress med touchskärmen går så mycket lättare. Har tempaspare reservdäck. Säkert bra en dag men det dubbla bagagerumsgolvet försvinner och gör att totalutymmet blir ganska mycket mindre. Dubbelt golv var bra! Bra stöd till kassar när det var upp fällt. Kunde lägga saker under i gott förvar. Den nya har uppvärmd ruta. Störs aldrig av trådarna utom något vid möte i mörker. Bara vart använt vid provkörningen och den var bra då. Använder dieselvärmaren från iPhone...svårt att byta bilmärke på grund av den...Driver support på bägge. Kan inte vara utan det när man vant sig heller för att inte tala om den automatiska avbländningen. Det börjar närma sig perfektion i fossilbilarnar sista minut :D
XC70 är bara skönast...kanske man skulle haft four C chassi?
V40 CC Raw copper, D2, Summum++