Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
En detalj till jag gillar är att knapparna för fönsterhissarna är vinklade lite uppåt som i nuvarande XC90 i dom andra bilarna är det platt, små saker som höjer helhetsintrycket mycket. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Provkörde en icke cross country idag. Gillade den lite bättre! Det var ju nästan samma men jag fick bara lite bättre känsla av att sitta närmare marken. Dock inte ett helt enkelt val, båda var riktigt fina! Känns verkligen som Volvo lyckats med en kanonbil. Jag tycker den skulle förtjäna lite mer tid i rampljuset helt klart. Den jag provade idag var en summum med panoramatak, eftersom jag är längst i familjen och hade noll problem med takhöjden kändes det som ett väldigt trevligt tillval. Provsatt bak och visst var det lägre där, men inte så lågt att jag hade stört mig som passagerare.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
V40 är väl en riktig storsäljare internationellt men i sverige så säljs den inte så myckte till förmån för dom andra större modellerna. Fin bil är det, märks att den är nyast konstruktionsmässigt. :)
av Exquattro
Testade en V40 CC D2 man för en tid sedan. Tyckte den var riktigt trevlig att köra, tyst och behaglig. Jag kan inte hålla med om att den skulle ha mycket vägljud, dock såklart beroende på vägtyp o däck. Kan tyckas vara ett långt kliv från V60 D4AWD men jag upplevde det inte så. Motorn såklart klen(are) men när jag rannsakar mej själv är det ytterst sällan jag använder mej av effekten i D4:an, AWD börjar jag också kunna tänka mej leva utan och jag tycker det är kul att köra bil så att växla manuellt stör inte heller. Hade jag fortfarande kört Audi hade jag inte funderat på enbart framhjulsdrift men i Volvon är det inte samma sak. Manuella växellådan betydligt bättre än V60's veviga låda(5cyl inte VEA). Så vem vet, till hösten kanske jag slår till på V40, dock kanske med D3... Men det får provas.
Användarvisningsbild
av Perra83
Exquattro skrev:Manuella växellådan betydligt bättre än V60's veviga låda(5cyl inte VEA). Så vem vet, till hösten kanske jag slår till på V40, dock kanske med D3... Men det får provas.
Där håller jag med. Samma med C30n där är växellägena riktigt korta och fina. Även kopplingsläget är kortare och hårdare än V60's långa mjuka. Inte alls sportigt!
Användarvisningsbild
av Vincentswe95
Har både haft en V40CC D2 My2014 och har en V40 D2 My2013. V40CC är hårdare i dämparna och otroligt stabil i kurvorna. Nästan lite GTI stuk. V40:n är mer vardaglig och man får inte samma solida känsla av att köra den. Väljer du bilar i denna klassen får du räkna med att dom inte är lika bekväma som modellerna uppot. Hade lagt mina pengar på en V40CC D3 Automat om jag var du. D2:an är i det klenaste laget med sin powershift låda. :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det blev en icke CC D3 aut :) Jag håller med om att CC:n var hårdare, men jag tyckte vanliga med dynamiska chassit var hård nog. Tröttnar jag kommer det säkert riktiga sportfjädersatser om ett tag ändå, men då har jag kunnat välja. Tack för din input!
av SnartXC90ægare
Jag bytte min Volvo V40 cc D2 till en V40 summum med stylingpaket D3. Det gjorde jag för att det är en så trevlig bil. Gillade utseendet mer på Cc först. Men den vanliga har ju rena vackra linjer så den kommer sig. Från jeans till kostymbyxor. Med hårdare fjädring och 18 tums vinterhjul på cc mot 16 tum nu så känns den nya tillsammans med d3/aut som en mycket större bil. D2 manuell var kvick och lätt i statstrafik vilket var huvudorsaken till byte från V70 d3/aut. Kan konstatera att på landsväg så är förbrukningen den samma men i stadstrafik skiljer det mycket mer. Allt i allt tror jag inte det blir mer än en deciliters skillnad från d2 til d3 men det blir nästan 20%...räknade ut att det inte blir så mycket för totalekonomin. Så den 5 cylindriga är underbar i mina öron. Kör aldrig aggressivt så d2 var bra nog egentligen. Tyst, mjuk (när den är varm) men det är några övertoner på d5 som är så mycket trevligare. Den nya har premiumsound. Först hörde jag ingen skillnad. Nu är det trafikfarligt bra ljud. Om det är värt det? Svårt att backa i alla fall. Fått sensus connected touch nu. Det mesta är säkert bättre. Synd dom inte valde navigon istället för igo som navigation nu när dom kunde välja. Röststyrningen från ratten och navteqs torra grafik saknar jag. Men att slå in adress med touchskärmen går så mycket lättare. Har tempaspare reservdäck. Säkert bra en dag men det dubbla bagagerumsgolvet försvinner och gör att totalutymmet blir ganska mycket mindre. Dubbelt golv var bra! Bra stöd till kassar när det var upp fällt. Kunde lägga saker under i gott förvar. Den nya har uppvärmd ruta. Störs aldrig av trådarna utom något vid möte i mörker. Bara vart använt vid provkörningen och den var bra då. Använder dieselvärmaren från iPhone...svårt att byta bilmärke på grund av den...Driver support på bägge. Kan inte vara utan det när man vant sig heller för att inte tala om den automatiska avbländningen. Det börjar närma sig perfektion i fossilbilarnar sista minut :D
av Nerazzurri
SnartXC90ægare skrev:Jag bytte min Volvo V40 cc D2 till en V40 summum med stylingpaket D3. Det gjorde jag för att det är en så trevlig bil. Gillade utseendet mer på Cc först. Men den vanliga har ju rena vackra linjer så den kommer sig. Från jeans till kostymbyxor. Med hårdare fjädring och 18 tums vinterhjul på cc mot 16 tum nu så känns den nya tillsammans med d3/aut som en mycket större bil. D2 manuell var kvick och lätt i statstrafik vilket var huvudorsaken till byte från V70 d3/aut. Kan konstatera att på landsväg så är förbrukningen den samma men i stadstrafik skiljer det mycket mer. Allt i allt tror jag inte det blir mer än en deciliters skillnad från d2 til d3 men det blir nästan 20%...räknade ut att det inte blir så mycket för totalekonomin. Så den 5 cylindriga är underbar i mina öron. Kör aldrig aggressivt så d2 var bra nog egentligen. Tyst, mjuk (när den är varm) men det är några övertoner på d5 som är så mycket trevligare. Den nya har premiumsound. Först hörde jag ingen skillnad. Nu är det trafikfarligt bra ljud. Om det är värt det? Svårt att backa i alla fall. Fått sensus connected touch nu. Det mesta är säkert bättre. Synd dom inte valde navigon istället för igo som navigation nu när dom kunde välja. Röststyrningen från ratten och navteqs torra grafik saknar jag. Men att slå in adress med touchskärmen går så mycket lättare. Har tempaspare reservdäck. Säkert bra en dag men det dubbla bagagerumsgolvet försvinner och gör att totalutymmet blir ganska mycket mindre. Dubbelt golv var bra! Bra stöd till kassar när det var upp fällt. Kunde lägga saker under i gott förvar. Den nya har uppvärmd ruta. Störs aldrig av trådarna utom något vid möte i mörker. Bara vart använt vid provkörningen och den var bra då. Använder dieselvärmaren från iPhone...svårt att byta bilmärke på grund av den...Driver support på bägge. Kan inte vara utan det när man vant sig heller för att inte tala om den automatiska avbländningen. Det börjar närma sig perfektion i fossilbilarnar sista minut :D
Tjenare. Skönt med en lång och utförlig text :) Har lite frågor till dig. Premium sound är värt att skaffa med andra ord? Jag köpte det till min CC och väntar spänt på att höra det. Ja beställde också uppvärmd vindruta, är det alltså trådar som på bakrutan när det värms upp? Syns trådarna? Får min bil vecka 12 :D
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Det er tråder slik som i bakruten som varmes opp, men de er mye tynnere og sitter tettere, så de er ikke like synlige. I dagslys så synes de vel så og si ikke i det hele tatt med mindre du leter etter de. Men ved kjøring i mørket, og du møter biler, så synes det at det er noe i ruta. Men jeg synes ikke det er plagsomt.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]