PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av umekille
#822534
ett tips är att aldrig tomköra en bil som står/stått länge.
Utan ha minst halv tank i då man kör för att slippa att all
avlagring kan sugas in samtidigt. samt fulltankad vid avställning
längre tid så är kondens o rostangrepp på insidan minimal.
5L diesel i tom tank och bilen gungas lite då o då sen tappas den ur
via urtappningen/sila den och skölj några ggr till så är det ordentligt
mycket renare än innan.
av rid54
#822677
"Bränslerelaterat" kan ju vara två saker, egentligen. För mycket eller för litet bränsle (i förhållande till luftmängden).

1. Kolla att pumpen fungerar effektivt. Ta loss bränsleröret från förgasaren, ordna så att bensin som kommer fram där kan gå ned i en behållare. Kör motorn några sekunder. Pumpen bör ge nån centiliter per motorvarv.

2. Ta loss luftrenaren efter ett startförsök. Titta ned i förgasarhalsen, lukta. Syns bensinfukt, luktar det bensin?

Du kan ha problem med bränsletillförseln och det bör då synas om du provar enligt punkt 1. Bränslebrist kan bero på smuts (som nämnts) i tanken, luftsug i bränsleledningen mellan tank och pump samt fel i pumpen (otäta backventiler exvis). Även ispropp i bränsleledningen kan vara en orsak, om du har kallt väder där du är. Verkar allt funka OK, så är det kanske för mycket bränsle som är problemet. Därav punkt 2...

Ser det "vått" ut i förgasaren kan det vara så att nålventilen inte tätar och bilen får för mycket bränsle (sur). För att starta en nedsurad motor kan man göra så här: Skjut in choken, tryck gaspedalen SAKTA i botten och håll kvar. Kör ett startförsök 10 - 15 sekunder, var beredd att släppa efter på gasen om motorn startar (så att den inte rusar, det är förkastligt). Om den inte startar, avbryt försöket, håll kvar gaspedalen i botten och gör ett försök till efter en minut eller så. Att nålventilen läcker är tyvärr inte helt ovanligt på förgasare som varit med ett tag.

Anledningen till att startgas funkar är att den består av eter, till största delen. Eter har en lägre kokpunkt än bensin (förångas lättare) och ett större "explosionsintervall", vilket innebär att det är inte så kinkigt med fet eller mager blandning med eter; det tänder ändå, liksom. Det kan maskera ett bränsleproblem av typen läckande nålventil.
av umekille
#822747
Slangen som ansluter mellan motorn och bränsleröret som
går under bilen kan torrspricka och då drar den in tjuvluft.'
En tändspole kan lindningen spricka av på och så länge den är kall
har den kontakt men när den är varm så utvidgas den och då slutar'
lindningen skicka ström genom den.
av ingesjo
#827871
Ganska vanligt att membranet i bränsle pumpen gav upp i dessa bilar ....
Trasigt membran eller småspricker i det = dålig pumpverkan och ytterst lite tryck på bränslet upp till förgasaren.
Finns renoverings kits i bland annat England till de flesta gamla bränsle pumpar..
Rekommenderar att plocka ner pumpen och kolla igenom den...
Glöm inte byta packningar mot motorn när du monterar tillbaka pumpen.
Byt alla gamla bensinledningar oxå.
Oxå att kolla är förgasaren så att flottören öppnar som den ska.
Kall och Varm tändspole kan oxå spöka på 6 Voltare, ganska vanligt fel på de gamla VW bubblorna..
Obs tändspolen blir varm även om motorn inte är uppe i arbets temp...
Kan vara svårt att känna utanpå tändspolen...
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]