Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

brigadeiro skrev:Jag funderar just nu på att köpa en V70 MY08 och undrar om den redan snart kan komma att få den typen av förslitningar eller kommer det att dröja ytterligare 4-5 år? Bilen ifråga har gått runt 9000 mil så inte speciellt mycket med tanke på årsmodellen.
Det är ju väldigt olika på olika bilar. Märke & modell hur bussningar slits, jag körde förut Saab 9-5 där bakvagnen lider av lite problem med slitna bussningar i förtid. Vad gäller bussningar på V70 så är det inget jag kan något om ännu, köpte min nuvarande Volvo i Augusti så kollar runt på forumet & lär mig allt eftersom.

Sen är det nog inte så att man plötsligt en dag upplever att det låter mer, det går nog så sakta att man inte tänker på det efterhand, själv är jag rätt tålig vad gäller ljud, är väl van sedan över 20 år i verkstadsindustrin.

Någon med mer kunskap om hjulupphängningen får svar på V70's bussningar.
brigadeiro skrev:
börne skrev:Alla bussningar blir slitna som sedan fortplantar ljudet in i karossen, dörrlister som tappar spänsten är nog två huvudorsaker till att en bil skulle bullra mer när den blivit gammal. Det är vad jag tror i alla fall
Droopy var inne på det där med efter hur många år man tycks börja känna av div förslitningar. När tror du att bussningar börjar slitas så att det påverkar fortplantningen av ljud?

Jag funderar just nu på att köpa en V70 MY08 och undrar om den redan snart kan komma att få den typen av förslitningar eller kommer det att dröja ytterligare 4-5 år? Bilen ifråga har gått runt 9000 mil så inte speciellt mycket med tanke på årsmodellen.
Jag hade en V70 2001 (2.4 170 hk Business med laminerade rutor) fram till för 2 veckor sen (då den såldes) och jag körde 40 700 mil med den och jag märke inte att ljudnivån blev högre med åren. Dörrlister smorde jag med siliconstift varje höst. Den var i stort sett lika tyst som min nya 2014 V70 D3 Momentum Business (utan laminerat glas). Antigen har jag fått sämre hörsel med åren eller så kanske min förra V70 bara var en tyst en.
Sen så kan nog färska stötdämpare bidra till lite behagligare gång, om tystare vet jag inte. Däckvalet är också viktigt för en låg bullernivå. Sommardäck körde jag endast på Continental (Premium Contact och sista var Eco Contact lättrullande). Vinterdäck var Hakapellitta som är hyfsat tysta (H8 heter de idag som dubbade, som odubbade R2, bägge hyfsat tysta vad jag läst). På min nya V70 sitter det Continental Conti Ice Contact 205/60/16 dubbade som väl är hyfsade ur bullersynpunkt.

/Bo
Vi bilägare jämförde några större kombi med v70 D3 summum i nummer 12-2013 i höstas.där finns jämförbara decibeltal. Volvo betraktades som tystas av de testade bilarna audi a6.jaguar xf ,skoda superb o mercedes e-klass. Fanns liknande decibeltal i något test när V70 II kom ut ?
VOLVOLAST4EVER skrev:Vi bilägare jämförde några större kombi med v70 D3 summum i nummer 12-2013 i höstas.där finns jämförbara decibeltal. Volvo betraktades som tystas av de testade bilarna audi a6.jaguar xf ,skoda superb o mercedes e-klass. Fanns liknande decibeltal i något test när V70 II kom ut ?
Det här testet gjordes av Vi Bilägare sommaren 2008:
http://www.vibilagare.se/reportage/tyst ... 00-kr-3900

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]