Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av timmerhäst
Det är ingen skillnad om tanken är full eller om den är nästan tom. Jag använder mobil 5-40 helsyntet i min bil och den har gått ca 3000 mil med den oljan. Bilen är servad på volvo sedan den var ny och fram tills några år före jag köpte den, den förra ägaren tog väl hand om den och gjorde egen service enligt servicehandboken, så allt är dokumenterat. Det är mekanisk insprutning i den så någon förgasare finns inte att skruva i
Användarvisningsbild
av Vojje
timmerhäst skrev:Det är mekanisk insprutning i den så någon förgasare finns inte att skruva i
oki doki. Men jag tror ändå det är där felet ligger. Plus att du ska använda halvsyntet.
Användarvisningsbild
av Ravi
lennarte skrev:
Ravi skrev:Det löser ju upp det mesta och så kanske det börjar läcka lite här och där
Helsyntet är nog inte bättre på att lösa upp "saker" än andra oljor. Frugans Passat 1,8T -04 har "gått på" helsyntet sedan den den var ny. Oljetrycket försvann vid 13000 mil. oljesilen till oljepumpen totalt igensatt. Ny sil, nya vevlager (dom gamla var faktiskt bra), total rengöring av vevhusventilation (var på vissa ställen helt igensatt) så går bilen igen, på semisyntetisk 10W-40 olja (Mobil 2000X) och serviceintervallen ändrad (från 1500 mil) till 600 mil (2 ggr om året).

Mvh
Lennart

Jämför du passat med Volvo ! Saken var det att en äldre bil som gott med tex tjockare olja inte blir bättre med helsyntet det var det jag menade !
Fast du kanske har jobbat på vw eller Volvo så du vet hur det funkar :) :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Vojje skrev:att jämföra Passat med Volvo är som att jämföra svin med pärlor ...
Då har vi kanske en släng av svininfluensan allihopa, kanske. Jag menade ingenting om bilmärkena, Vi pratade olja, eller?

Mvh
Lennart
av olofp
Jag kan inte mycket om saken egentligen men kan inte problemen eventuellt bero på att kallstartsventilen (eller termotidgivaren) inte fungerar som den ska?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]