Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Aaah! Där hittade jag den. Tack Lennart!
Men vad betyder de små, ser ut som tråd öglor runt sladdarna på vissa ställen? Till höger om "Clutch pedal switch" t.ex står det (M/T) och (A/1) ..?

Sedan kanske jag sa fel till dig...har för mig att styrboxen har 9 anslutningar, men när jag räknar de små siffrorna på plastinfattningen där kablarna går in så finns det 14 siffror varav 2 inte har någon sladdanslutning. Vet du mer?
Ska kolla när jag åker till brorsan idag.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Men vad betyder de små, ser ut som tråd öglor runt sladdarna på vissa ställen? Till höger om "Clutch pedal switch" t.ex står det (M/T) och (A/1) ..?
Jag tror att någon har ritat på schemat innan det kopierades, det verkar var någon förklaring om skillnaden mellan automat och manuell växellåda. Kontakten på kopplingspedalen finns ju inte på automatväxlade bilar.
jaka skrev:Sedan kanske jag sa fel till dig...har för mig att styrboxen har 9 anslutningar, men när jag räknar de små siffrorna på plastinfattningen där kablarna går in så finns det 14 siffror varav 2 inte har någon sladdanslutning. Vet du mer?
Inte så här tidigt... Har för mig att där gick kablar till ABS-en också på det 14-poliga

Har kollat nu... det går en till styrboxen för ABS-en och en till diagnostik boxen, Sedan går det en till startspärren till automatlådan

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Var säker på att vi hade den 9-poliga styrboxen men eftersom det finns 14 siffror börjar jag undra.
Någon ABS har brorsan inte på sin 745:a
Summering vad vi gjort:
1. Vi har kopplat förbi kontakterna under pedalerna och kollat att bägge kontakterna vidkoppling resp bromspedal leder ström när pedalerna är helt uppe och att strömmen bryts när någon av pedalerna trycks ner.

2. Vi har kollat att vakumpumpen fungerar genom att lägga på 12V spänning direkt på två av de tre kontakterna (den tredje verkar aktivera ett relä inne i vakumpumpens hus och varför relät finns där förstår jag inte...kanske för att bryta strömmen till elmotorn...).

Saker vi inte gjort
3. Vi ska koppla förbi körriktningsvisaren genom att gå in med +12V spänning (från säkring 12 på plussidan) direkt vakumpump/anslutning 9, 6 och 1 på styrbox enligt schemat i Hanyesboken. -Då borde farthållaren "hugga in" när farten närmar sig 40-50km/t! -Eller tänker jag alldeles åt pipan ..?

4. Vi ska kolla att Gul sladd , till hastighetsmätare,anslutning 5 på styrboxen, verkligen är hel.

5. Vi ska kolla att anslutning 8 på styrboxen vekligen går till jord (enligt Haynesboken).
av jaka
Hej!
Inte heller förbikopplingen av "körriktningsvisaren" funkade!
Vi har som sagt 14 kontakters styrenhet (kan inte förstå att jag sa 9 tidigare..?) trots att det är en -87:a 745.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Vi har som sagt 14 kontakters styrenhet (kan inte förstå att jag sa 9 tidigare..?) trots att det är en -87:a 745.
Är det något som är ombyggt eller eller ändrat? Har du ett relä som ska fungera ihop med ABS och annat får man kanske koppla dom in/utgångarna på något sätt (jorda/strömsätta), men får du kanske vara försiktig med det. Den viktigaste funktionen med farthållaren är ju faktiskt att den ska koppla ur. Kanske ska du kolla med Volvo vad där sitter för något relä från början

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Mig veterligt är det inget ombyggt.
Du kan inte mail mig kopplingsschemat på den 14 poliga styrboxen? Syns lite dåligt på den du visade bild på.
av jaka
Hej!
På elschemat för den 14-kontaktiga farthållaren talas det om kontaktplintar vid A-stolpen och styrkolumnen (plusspänning). Var mer exakt sitter dessa kontaktplintar??
Användarvisningsbild
av lennarte
Exakt var dom sitter vet jag inte (kanske någon annan). "Någonstans" på väggen under skyddet över knäna. Där finns ju den "stora" mång-poliga "A" där finns säkert den också. "Styrkolonnen" är (förmodar jag) utmed rattstången. ABS-en (4/16:25) sitter på min ovanför kopplingspedalen, så "B" är nog i närheten där.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Tolkar jag elschemat som visar den 14poliga farthållaren rätt så borde farthållaren "hugga in" om man bara ger anslutning 6 på farthållaren +12V (vilket är samma sak som man trycker på SET-knappen ).
av jaka
Hej!
De monteringsinstruktioner till farthållaren som någon har lagt ut länkar på här på forumet beskriver bara den 9-poliga farthållaren (styrboxen).
Här talas det om att man ska ansluta sladd/sladdar till cigarettändaren...Varför då?? Är det bara jordning? Någon anslutning till cigarettändaren finns inte på kopplingsschemat till den 14-poliga farthållaren som brorsan har?
Vi har fortfarande inte fått farthållaren att fungera!
-Ska prova att koppla in 12V spänning på styrboxens anslutning 6 som jag skrev om i mailet ovan.-Vad tror ni?
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]