...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:
tottish85 skrev:-Folk som pendlar i fart, står de 90 på skyltarna så försök hålla det...de står sällan 70-90.
-Folk som är rädd fär fartkameror...är det 70 eller 90 så kan du med gott samvete köra det, du behöver inte sakta ner till 65 eller 85 för även kamerorna har felmarginal och fotar först vid 6km/h över tillåten hastighet.
-Folk som tror att vägrenen är en "håll av så jag kan köra om dig-fil"...ja körde ofta ut i vägrenen förut för att underlätta framkomligheten, men en dag stod det still en bil på vägrenen bakom en kurva och jag var "inlåst" på vägrenen av en skara som hade mer bråttom än mig...jag hade bromspedal så det gick ju bra, men sen dess använder ja inte vägrenen för att släppa förbi folk om ja håller hastigheten och jag förväntar mig inte atr folk ska ligga där när ja har bråttom. Jag har både ratt och gaspedal så jag kan vänta med att köra om till nästa tillräckligt långa lucka i mötande fil i kombination med god sikt.
På en sträckning på väg 195 byggde man om till 2+1-väg och höjde hastigheten till 100 Km/tim. Det var, och är, många som inte reder ut att hålla 100 på denna sträckning. Då var det någon som satte upp ett plakat på en viadukt och det stod nått i stil med "DET ÄR 100 HÄR, INTE 60 TILL 100 SOM EN DEL TROR. HÅLL 100 FÖR FAN!" Ja, nått i den stilen. Det hade plockats ned innan jag såg det men kompisen som kör samma väg dagligen hade sett det.

Det där med hastighetssänkning vid fartkameror är också intressant. Man får faktiskt inte pluspoäng för att man kör i 80 på en 90-sträcka vid en fartkamera. Man får inte ha detta till godo om man råkar köra för fort förbi en kamera någon annanstans. Det fungerar inte så. Det är 90 där också.

Vägrenskörning bestämmer JAG! Ingen annan bestämmer det åt mig. Är det fri sikt, mötande trafik och en bred vägren kan jag maka på mig så att omkörning kan ske utan att den omkörande går över mittlinjen. Eftersom jag brukar hålla hastighetsgränsen med liiiite plusmarginal så anser jag att om någon vill köra för fort så är det deras problem, inte mitt. Är det en audiförare som tvångsmässigt kör om allt och alla så flyttar jag mig absolut inte eftersom det vore att uppmuntra dennes beteende.
Tummen upp på det! BildBild
Perc skrev:
tottish85 skrev:Tummen upp på det! BildBild
Du vet väl att ingen annan ser dina specialsmilies, varifrån dom nu kommer?
Haha nej men nu vet jag det!
Dom finns inbäddade i tapatalk så förmodligen ses dom bara av andra tapatalk-användare :)
På 2+1-vägar är det helt naturligt att hastigheten varierar mellan 80-100 km/h, i takt med möjligheten till omkörning.
Det brukar nämligen alltid finnas någon någonstans där framme, som enligt lag inte får köra fortare än 80 km/h...
Irriterande? Nej, det tycker jag inte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
torbjorn_75 skrev:På 2+1-vägar är det helt naturligt att hastigheten varierar mellan 80-100 km/h, i takt med möjligheten till omkörning.
Det brukar nämligen alltid finnas någon någonstans där framme, som enligt lag inte får köra fortare än 80 km/h...
Nu är det med all säkerhet inte dessa som det syftas på utan de som har all laglig rätt att hålla skyltad hastighet men ändå väljer att hindra andra från att komma fram.
Irriterande är de som ska hålla på och vingla runt mittlinjen när det blir tvåfiligt på 2+1-väg...

På hemresa på E4:an tidigare i veckan såg jag folk i mötandefilen som var irriterade på att de klippte gräset i vägrenen på enfilig sträcka på 2+1-vägen. Långa köer var det och på en bil i kön hade motorn börjat koka. Då var man glad att man inte skulle norrut.
Men varför ska "gubben i gubbkeps" framför på en 2-1 väg hålla 80 km/h där det är en fil på en 100 km/h väg och när det blir tvåfiligt öka till 100 km/h och sedan fortsätta med detta beteendet hela 2-1 vägen så man aldrig kan köra om lagligt. Farthållare verkar vara en bortglömd funktion hos vissa förare. Nej jag stör inte ihjäl mig på det men undrar hur folk tänker ibland (eller kanske alltid?).
av rid54
De gånger jag av någon anledning inte får (eller vill, det finns inget krav på att köra max hela tiden) hålla 100 på 2+1 -väg försöker jag alltid se till att de som vill om får en chans när det är tvåfiligt (håller igen lite) och ökar sedan lite på enfiliga sträckor. De som gör på motsatt sätt måste vara väldigt ovana/nervösa/obetänksamma eller möjligen väl utvecklade retstickor - det är obegriplig körstil.
torbjorn_75 skrev:På 2+1-vägar är det helt naturligt att hastigheten varierar mellan 80-100 km/h, i takt med möjligheten till omkörning.
Det kan förklara beteendet vid tät trafik och med den logiken så skulle även andra vägar påverkas minst lika mycket eftersom det alltid är en lägre hastighet någonstans där framme. Så näe, det där köper jag inte. Det handlar om dåliga och osäkra bilförare helt enkelt. De känner nog att de inte behärskar fordonet tillräckligt väl och kör instinktivt långsammare när det blir smalt och fortare när det blir bredare.

Många förare har också olaten att öka hastigheten när det går uppför. De som legat en bit under hastighetsgränsen gasar gladeligen upp och förbi samma hastighetsgräns då. Dessa bilförare vet heller inte vad de håller på med. De är omedvetna bilister.
llesrof skrev:Det kan förklara beteendet vid tät trafik och med den logiken så skulle även andra vägar påverkas minst lika mycket eftersom det alltid är en lägre hastighet någonstans där framme. Så näe, det där köper jag inte.
Fast du köper det ändå lite... vid tät trafik. kanske... ;)
llesrof skrev:Många förare har också olaten att öka hastigheten när det går uppför. De som legat en bit under hastighetsgränsen gasar gladeligen upp och förbi samma hastighetsgräns då. Dessa bilförare vet heller inte vad de håller på med. De är omedvetna bilister.
Konstigt, jag tycker de flesta brukar tappa i hastighet när det går uppför?
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 553

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!