- tor 24 jul 2014, 14:35

llesrof skrev:Tummen upp på det!tottish85 skrev:-Folk som pendlar i fart, står de 90 på skyltarna så försök hålla det...de står sällan 70-90.På en sträckning på väg 195 byggde man om till 2+1-väg och höjde hastigheten till 100 Km/tim. Det var, och är, många som inte reder ut att hålla 100 på denna sträckning. Då var det någon som satte upp ett plakat på en viadukt och det stod nått i stil med "DET ÄR 100 HÄR, INTE 60 TILL 100 SOM EN DEL TROR. HÅLL 100 FÖR FAN!" Ja, nått i den stilen. Det hade plockats ned innan jag såg det men kompisen som kör samma väg dagligen hade sett det.
-Folk som är rädd fär fartkameror...är det 70 eller 90 så kan du med gott samvete köra det, du behöver inte sakta ner till 65 eller 85 för även kamerorna har felmarginal och fotar först vid 6km/h över tillåten hastighet.
-Folk som tror att vägrenen är en "håll av så jag kan köra om dig-fil"...ja körde ofta ut i vägrenen förut för att underlätta framkomligheten, men en dag stod det still en bil på vägrenen bakom en kurva och jag var "inlåst" på vägrenen av en skara som hade mer bråttom än mig...jag hade bromspedal så det gick ju bra, men sen dess använder ja inte vägrenen för att släppa förbi folk om ja håller hastigheten och jag förväntar mig inte atr folk ska ligga där när ja har bråttom. Jag har både ratt och gaspedal så jag kan vänta med att köra om till nästa tillräckligt långa lucka i mötande fil i kombination med god sikt.
Det där med hastighetssänkning vid fartkameror är också intressant. Man får faktiskt inte pluspoäng för att man kör i 80 på en 90-sträcka vid en fartkamera. Man får inte ha detta till godo om man råkar köra för fort förbi en kamera någon annanstans. Det fungerar inte så. Det är 90 där också.
Vägrenskörning bestämmer JAG! Ingen annan bestämmer det åt mig. Är det fri sikt, mötande trafik och en bred vägren kan jag maka på mig så att omkörning kan ske utan att den omkörande går över mittlinjen. Eftersom jag brukar hålla hastighetsgränsen med liiiite plusmarginal så anser jag att om någon vill köra för fort så är det deras problem, inte mitt. Är det en audiförare som tvångsmässigt kör om allt och alla så flyttar jag mig absolut inte eftersom det vore att uppmuntra dennes beteende.