Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
AndreasThn skrev: Nej jag är inte och kommer troligtvis aldrig bli.
Dock finns det andra sammanhang där man kommer i kontakt med både poliser och polisbilar.

Uttryckning har jag oxå kört dock ej i polisbil.

Och nej är ingen "baksätetspassagerare"

Vad det gäller Saab verkar du ju ha din bild av verkligheten och det väll tur att du slipper de snart...
Ja, en verklighet jag delar med de flesta av mina kollegor.

Absolut kan du komma i kontakt med poliser och polisbilar i andra sammanhang. Och även köra utryckning i andra fordon än i polisbilar. Men nu handlar denna tråd just om polisbilar och specifikt hur dessa bilar beter sig i polisutförarande. Tesbana och allmänna provkörningar i all ära, men det går inte jämföra med körning i trafik där både chassi och bromsar går för Max. Med andra ord så har du inte en blekaste aning om hur en Saab polisbil känns på vägen i polisutförande under utryckning med hög last. Jag är inte ute efter att vara en besserwisser, jag har bara svårt för personer som sprider "erfarenheter" man uppenbarligen inte besitter.
av KrilleW
JanneP77 skrev:
KrilleW skrev:
Undrar vad de utvärderat i detalj? Lite underligt att BMW:n anses vara den bästa polisbilen men ändå föredrar man XC70:n. Är BMW:n då verkligen bäst??
Poängen för utryckningskörning t ex; Både XC70 och BMW får 9 poäng men i texten står att BMW:s "...stolar är för skålade och godkänns inte för polisbilar"". Hur kan den då få 9 poäng?
Tycker testresultaten är ganska detaljerade. Kolumnen till vänster står ju exakt vad man testat. BMW har väl fått en 9:a då den i det stora hela har mycket bra egenskaper vid utryckning, men att sätena är ett minus. Jag tycker personligen att det är ett skämt att de flesta Passaterna levereras med skålade sportstolar, vilket gör det oerhört svårt att sitta bekvämt med utrustning i bältet.

BMW har fått bäst resultat i vägegenskaper, men XC70 vinner i det stora hela om man ser till allt runtomkring som också är viktigt.

Precis det som jag finner underligt. Du skriver att "XC70 vinner i det stora hela om man ser till allt runtomkring som också är viktigt".
Vad har då det här testet för relevans över huvudtaget? Har polisen ytterligare krav som inte redovisas i testet där BMW inte hänger med i konkurrensen? Poängmässigt hamnade ju XC70 sämre än BMW men ändå tycker polisen att XC70 är bästa polisbilen..? :?:
Har jag missat nåt?[/quote]

RPS testar vad dom tycker är viktigast för en polisbil, dvs. Vägegenskaper och hur bilen håller ihop då den pressas hårt. Tyvärr halkar de mesta andra vad gäller arbetsmiljön efter. Ofta då får vi provbilar som går runt i landet som man får utvärdera när man haft ett tag. BMW vinner säkert om man ser till enbart de faktorer som de testar bilarna för. Anledningen till att XC70 sedan vinner av de som faktiskt brukar bilarna i sitt jobb är för att fler saker om bilarna kommer fram under tiden. Dvs hur den år att sitta i dag efter dag, hur den är att kliva i/ur många gånger per pass, framkomlighet, hur allt håller ihop i längden, detaljer som visar sig vara bra eller dåliga etc. De första åren med denna generations V70/XC70 så var bilarna katastrof. Vi hade knappt en enda bil som inte var ihoptejpad med silvertejp inuti bilen för att saker lossnade här och där. Och 2,5FT som började köpas in i V70 så gick bilarna ned i Safe mode mitt under utryckning och tappade all motoreffekt etc. Volvo har dock lärt sig med åren och åtgärdat sakerna. Förmodligen därför de gör så bra polisbilar. För att de själva bygger om dom, lyssnar på kritik och förbättrar dom efter det.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev: Ja, en verklighet jag delar med de flesta av mina kollegor.

Absolut kan du komma i kontakt med poliser och polisbilar i andra sammanhang. Och även köra utryckning i andra fordon än i polisbilar. Men nu handlar denna tråd just om polisbilar och specifikt hur dessa bilar beter sig i polisutförarande. Tesbana och allmänna provkörningar i all ära, men det går inte jämföra med körning i trafik där både chassi och bromsar går för Max. Med andra ord så har du inte en blekaste aning om hur en Saab polisbil känns på vägen i polisutförande under utryckning med hög last. Jag är inte ute efter att vara en besserwisser, jag har bara svårt för personer som sprider "erfarenheter" man uppenbarligen inte besitter.
Jag förmedlade bara min bild av verkligheten, har aldrig påstått att det är den enda sanna bilden.
Sen att du inte håller med får stå för dig, tror inte det är så enkelt som att Saaben är kass och Volvon är ultimat.
Användarvisningsbild
av JanneP77
Det där var ju trevlig läsning! "I slutet av första kvartalet nästa år kommer de första V90 polisbilarna att vara klara för att rulla ut på de svenska vägarna". Ska man tolka det som att vi till sommaren kommer att ha världens snyggaste polisbilar i trafik? :D
Är beslutet taget undrar man..? Kul om Volvo faktiskt har lagt tid och resurser på se till att fortsatt vara polisens förstaval!
Nu väntar vi bara på Cross Country-varianten!
Användarvisningsbild
av JanneP77
V90:n fick ett snittbetyg på 9,2 av 10. I provet ingår omfattande körtester med undanmanövrar och simulerad utryckskörning. I protokollet skrev testarna
”Den samlade bedömningen är att det är svårt att hitta brister överhuvudtaget. Chassi, styrning, fjädring, antisladdsystem och drivlina uppträder exemplariskt. Hastiga filbyten i mycket höga hastigheter känns nästan overkligt enkla, bilen gör som den blir tillsagd och bara ”ruskar” av sig sidokrafterna utan att protestera det allra minsta. Provningen kan sammantaget inte annat än resultera i maximal utdelningspoäng".

Då kanske de kan leva med ett lite trängre insteg... :lol:
av KrilleW
JanneP77 skrev:V90:n fick ett snittbetyg på 9,2 av 10. I provet ingår omfattande körtester med undanmanövrar och simulerad utryckskörning. I protokollet skrev testarna
”Den samlade bedömningen är att det är svårt att hitta brister överhuvudtaget. Chassi, styrning, fjädring, antisladdsystem och drivlina uppträder exemplariskt. Hastiga filbyten i mycket höga hastigheter känns nästan overkligt enkla, bilen gör som den blir tillsagd och bara ”ruskar” av sig sidokrafterna utan att protestera det allra minsta. Provningen kan sammantaget inte annat än resultera i maximal utdelningspoäng".

Då kanske de kan leva med ett lite trängre insteg... :lol:
Ja, det kan ju helt klart vara värt att gå i förtidspension vid 40 års ålder efter de förslitningsskador som uppstår i kroppen med det dåliga insteget. Nä, men skämt och sido så var det väldigt kul läsning. Ser fram emot att få köra den :)
av Gorban
Film från testkörningen:

av KrilleW
Gorban skrev:Film från testkörningen:

3 inlägg ovan ditt så finns filmen redan :)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]