joel80 skrev:Till att börja med skulle man ju gärna vilja att polisen faktiskt tar sig tid att stävja sånt här.. Samt även kollar mer på beteende i trafiken.. Okej för en och annan fartkontroll (gärna vid skolor och sånna ställen där det verkligen behövs...) men skulle också vilja se insatser på andra delat i trafiken. Kanske skulle inte bötesbeloppen behöva höjas så mkt då.. Bara folk blir medvetna om att man faktiskt måste ha koll på sin belysning...
Som bilägare har man både skyldighet och möjlighet att redan idag ha aktiv kontroll över sin belysning, fast hur många läser ens instruktionsboken INNAN man behöver ta kontroll över tex belysningen som man har på sin bil så man vet vad man skall justera för att ha korrekt belysning i alla tillfällen. Klarar man inte av detta skall man tvingas för andras trevnad betala vad det kostar att få "hjälp" av verkstad att återgå till automatiskt halvljus med bakljus.
När man dagligen ser dessa enögda bilar där det omöjligt kan gå att missa att det saknas en lampa så man åker till närmsta mack/bildelsfirma och betalar för en ny lampa direkt över disk, att snika och vänta 3 veckor på skräplampan man köpt billigt för man är snål då man inte anser sig ha råd med en ny lampa för bilen var lite för dyr om dom ärligt tänker efter och då snålar in på helt fel saker när man bryr sig mera om "tröjor och dekaler"/plasttrams i annan färg som tjuvar mer än gärna tar hand om. Att en lampa till skyltbelysning är trasig är ingen trafikfara som avsaknad av ena halvljuse/bakljus(en).
Verkar som dessa inte ens reagerar på att var och varannan blinkar åt dom för att uppmärksamma på felaktigheter som bara DRL utan bakljus i funktion i annat än dagsljus, dimljus+halvljus ihop, fulxenon i endera av dessa, ett fungerande bakljus mm så dom har sin chans att "rädda" plånboken så har man fartkontroll/blåskontroll så kan man även ta en säkerhetskontroll av tex däck och belysning eller kombinera med komplett flygande samtidigt på samtliga fordon som passerar där man sätter upp kontrollen. Om inte annat så kan man få "fina" siffror över "bra" arbete med många böter utfärdade och får bort en del vrak från vägarna som ägarna medvetet inte åtgärdar "bra att veta" på pga ekonomiska skäl utan kör tills nästa besiktning och sen ställer av precis innan så man slipper åtgärda felet och då kört "gratis".
Har inget emot fartkontroller som är på rätt ställen, tex 30 sträckor där är det 30 och inget annat som MAX, men fin 70+ väg och tar stackaren som kör 5-10 över utan att utgöra risk är bara fel för då skall man även ta dom som kör 10-20 under utan anledning som tex släp och utgör risk med sitt beteende.
Istället ägnar man sig tex åt att ta taxi som kör 10km/h på "gångfartsområde" och ej utgör risk och dessutom inte har hastighetsmätare som registrerar under 10km/h på godtagbart vis om den börjar på tex 10km/h samtidigt som man låter cyklister köra som svin i tron att dom är odödliga och har företräde på alla platser samt att rödljus, trafikregler inte gäller dom för dom är "miljövänliga" och PK så dom är "skyddade" från sina övergrepp i trafiken.
Enda sättet att få folk oavsett bilister/cyklister att faktiskt vara vaksamma i trafiken är höga böter så det kostar mera än det smakar och risken för upptäckt är större än förtjänsten av att göra fel och då blir man mera intresserad av att göra rött, man läser instruktionsboken samt kollar av sin belysning samt som cyklist gör rätt för sig i trafiken om det skulle kostar 3000kr att cykla mot rött för det finns ingen anledning att cyklister skall ha halva beloppet mot bilförare i böter som det är på flertalet punkter där även cyklisten utgör större fara mot gående än bilister genom att dom smyger sig på ljudlöst.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..