...

Moderator: Moderatorer

#927347
Hehe som jag skrivit innan någonstans på forumet, mitt helljus används nästan uteslutande till att blinka på bilister med trasiga eller felinställda lampor. Senast idag som hade dimljuset bak tänt på motorvägen vid kraftig nederbörd, det var bra men i city där det nästan slutat regna var det mycket mindre bra att ha det tänt.

Hamnade även bakom en vars blinkers lös när denne bromsande :shock:

Men tyvärr blir det inte bättre då de inte förstår eller bryr sig. Men man kan ju alltid upplysa dem. :wink:
#927377
Ja den var lite överraskande.. :D
Okej att det är lite förvirrande där när dom bygger.. Men han har aktivt svängt av från vägen och upp på det som alltid varit cykelbana/gångväg. Det blev lite trångt efter kurvan.. och en rätt hög kant. Såg inte hur han tog sig ner. :)
#927542
"Baklyset fungerar inte eller är bristfälligt vid mörkerkörning" samt "Kört utan belysningen tänd vid mörker" bör ersättas med HÖGRE och mera kännbart straff.
Bötesbelopp på 2500:ish och även per "lampa" så har man 4 bakljuslampor även om det är bara är en lykta per sida blir det 4x beloppet för DRL-riddare som inte läst instruktionsboken för det är det enda som kan få dessa att lära sig att aktivt justera ljuset efter förhållandet om det kostar betydande belopp att missa det så det känns i plånboken rejält att inte läsa dokumentationen som man får gratis ihop med bilen.
Bästa(förutom att tvinga ombes och verkstadsbesök som ändrar funktionen till automatiskt halvljus på bilägarens bekostnad då inget säger att DRL måste fungera, bara finnas på bilar typade efter 2011) vore om man kan ge dom 6X beloppet då man inte har (rätt) belysning fram tänd vid färd i mörker med enbart DRL och då givetvis heller inga bakljus tända och har man då "fel" bil med 4 "bakljuslampor" så blir det kännbart att inte göra rätt och det är helt rätt att så vara.
1600kr resp. 1200kr är på tok för lågt staff för att vissa skall bry sig tydligen eller så gamblar dom att slippa köpa ny lampa+montering på verkstad när dom har tummen mitt i handen och då "spar" snarare än gör rätt för sig.
Bilar med eftermonterad DRL samt dimljusriddare bör aktivt även dom bötfällas för felaktig belysning fram när DRL/dimljus är tänd ihop med halvljuset, samma belopp per lampa så det känns att göra fel och dom lär sig något och avstår att vara "coola" pga kännbart ekonomiskt straff.
#927549
Till att börja med skulle man ju gärna vilja att polisen faktiskt tar sig tid att stävja sånt här.. Samt även kollar mer på beteende i trafiken.. Okej för en och annan fartkontroll (gärna vid skolor och sånna ställen där det verkligen behövs...) men skulle också vilja se insatser på andra delat i trafiken. Kanske skulle inte bötesbeloppen behöva höjas så mkt då.. Bara folk blir medvetna om att man faktiskt måste ha koll på sin belysning...
#927565
joel80 skrev:Till att börja med skulle man ju gärna vilja att polisen faktiskt tar sig tid att stävja sånt här.. Samt även kollar mer på beteende i trafiken.. Okej för en och annan fartkontroll (gärna vid skolor och sånna ställen där det verkligen behövs...) men skulle också vilja se insatser på andra delat i trafiken. Kanske skulle inte bötesbeloppen behöva höjas så mkt då.. Bara folk blir medvetna om att man faktiskt måste ha koll på sin belysning...
Som bilägare har man både skyldighet och möjlighet att redan idag ha aktiv kontroll över sin belysning, fast hur många läser ens instruktionsboken INNAN man behöver ta kontroll över tex belysningen som man har på sin bil så man vet vad man skall justera för att ha korrekt belysning i alla tillfällen. Klarar man inte av detta skall man tvingas för andras trevnad betala vad det kostar att få "hjälp" av verkstad att återgå till automatiskt halvljus med bakljus.
När man dagligen ser dessa enögda bilar där det omöjligt kan gå att missa att det saknas en lampa så man åker till närmsta mack/bildelsfirma och betalar för en ny lampa direkt över disk, att snika och vänta 3 veckor på skräplampan man köpt billigt för man är snål då man inte anser sig ha råd med en ny lampa för bilen var lite för dyr om dom ärligt tänker efter och då snålar in på helt fel saker när man bryr sig mera om "tröjor och dekaler"/plasttrams i annan färg som tjuvar mer än gärna tar hand om. Att en lampa till skyltbelysning är trasig är ingen trafikfara som avsaknad av ena halvljuse/bakljus(en).
Verkar som dessa inte ens reagerar på att var och varannan blinkar åt dom för att uppmärksamma på felaktigheter som bara DRL utan bakljus i funktion i annat än dagsljus, dimljus+halvljus ihop, fulxenon i endera av dessa, ett fungerande bakljus mm så dom har sin chans att "rädda" plånboken så har man fartkontroll/blåskontroll så kan man även ta en säkerhetskontroll av tex däck och belysning eller kombinera med komplett flygande samtidigt på samtliga fordon som passerar där man sätter upp kontrollen. Om inte annat så kan man få "fina" siffror över "bra" arbete med många böter utfärdade och får bort en del vrak från vägarna som ägarna medvetet inte åtgärdar "bra att veta" på pga ekonomiska skäl utan kör tills nästa besiktning och sen ställer av precis innan så man slipper åtgärda felet och då kört "gratis".
Har inget emot fartkontroller som är på rätt ställen, tex 30 sträckor där är det 30 och inget annat som MAX, men fin 70+ väg och tar stackaren som kör 5-10 över utan att utgöra risk är bara fel för då skall man även ta dom som kör 10-20 under utan anledning som tex släp och utgör risk med sitt beteende.
Istället ägnar man sig tex åt att ta taxi som kör 10km/h på "gångfartsområde" och ej utgör risk och dessutom inte har hastighetsmätare som registrerar under 10km/h på godtagbart vis om den börjar på tex 10km/h samtidigt som man låter cyklister köra som svin i tron att dom är odödliga och har företräde på alla platser samt att rödljus, trafikregler inte gäller dom för dom är "miljövänliga" och PK så dom är "skyddade" från sina övergrepp i trafiken.

Enda sättet att få folk oavsett bilister/cyklister att faktiskt vara vaksamma i trafiken är höga böter så det kostar mera än det smakar och risken för upptäckt är större än förtjänsten av att göra fel och då blir man mera intresserad av att göra rött, man läser instruktionsboken samt kollar av sin belysning samt som cyklist gör rätt för sig i trafiken om det skulle kostar 3000kr att cykla mot rött för det finns ingen anledning att cyklister skall ha halva beloppet mot bilförare i böter som det är på flertalet punkter där även cyklisten utgör större fara mot gående än bilister genom att dom smyger sig på ljudlöst.
#927572
Möter ni samma enögda bil hela tiden eller hur vet ni att lampan inte gick sönder 1 minut tidigare?
#927576
Lövet.. Statistiskt måste det ju vara helt orimligt att typ var 10e-20e bil man möter precis haft en lampa som gått sönder.
Någon enstaka av alla som kör med bara en lampa kan precis råkat ut för det..
Ligger man framför/bakom nått sånt här määk på motorväg/landsväg i mörker utan gatubelysning och kör förbi mack efter mack har man också enligt mig "förbrukat" sin rätt att skylla på att den precis gick sönder.
Jag skulle inte skälla ut någon rakt av utan att ha sett personen gång efter gång med trasig lampa.. Men har t.ex vid rödljus glidit upp bredvid och påtalat problemet vänligt.
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 356
Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]