bem skrev:
Tack för tipset, det skall jag se upp med. Och bild hade du också på din stänklapp fram, bra.
Skall bara stapla upp 6 kubikmeter ved som ligger i garaget, sen så får jag in bilen i garaget och kan montera stänkskydden jag också :)
Monteringsanvisningar för fram och bak fanns på Volvos Tillbehörswebb men där står inget specifikt om vinkling vid borrning för popniten men man får väl försöka få hålet så anläggningsytan för popnitens skalle blir så "platt" som möjligt mot materialet den dras fast i.
Monteringsanvisningen:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463516
GustavE,
Har du listat ut vad det är för material i hjulhusen? Är det nån sorts filtmaterial?
/Bo
/Bo
Kvällen innan jag hämtade min beordrade jag farsan och brorsan att vara med på storstädning av garaget. Vi fick in bilar i det men kan va skönt att det är dammsuget och ordentligt undanplockat på arbetsbänken innan man ställer in en ny bil. Hade inte sagt till dom att jag köpt en bil. Så när dom kom hem dan efter sa dom: "Jaha var det därför du ville städa garaget så noga i går kväll". Det finns folk som har så mycket skit i garaget så dom aldrig får in och har bilen i det. Jämfört med dom ligger vi i lä Bo :)
Hade monteringsanvisningen utskriven därifrån när jag höll på men det stod inget särskilt om just de hålen. Följde även med en liknande anvisning i stänkskyddspaketen men stod inget där heller. Jag brukar också vara väldigt noggrann med popnitar och trycka tången med niten hårt mot underlaget så den verkligen ska hamna dikt och platt mot det. Niten i det sneda hålet blev platt och bra ändå tycker jag.
Det finns en till anledning att borra snett där. Man får trots att man har en smidig borrmaskin inte plats med den mellan skärmen och bromsoket/bärarmen.
Materialet kändes först som filt men det av innerskärmen man borrade i var ju plast i alla fall. Kanske att det är filt mer in mot kupén och plast mer ut mot skrämkanterna.
andreas_lofgren skrev:
Jag körde stänkskydd utan popnitar på min S40. Fäste bara med skruvarna. De satt som berget och hade inte rört sig en millimeter. Är lite skeptisk till att borra fler hål i plåten.
Här borrade man bara i plastmaterial som tur var. Hade något av hålen varit i plåt hade nog jag också struntat i den popniten :)
apersson850 skrev:
Det är kanske för att XC70 har plastgaloscher längs hela undersidan som det är annorlunda. Där fanns inga popnitar, och heller inga anvisningar om borrning eller nåt. Bara längre skruvar, som ersätter de som i vanliga fall håller ihop plasten, när de nu både ska hålla ihop plasten och dessutom stänkskyddet.
Man fick skruvar med till dom här stänkskydden också man dom var lika långa som dom som satt original.
bem skrev:
Lite uppdatering om körning under veckan som gått med min nya V70 D3 2014:...
/Bo
Continental dubbat brukar få bra betyg dom också. Förhoppningsvis och troligen har dom lite kunskap kvar och med sig från när dom köpte Gislaved. Gislaved och Nokian låg ju i topp förr.
Låter som bra förbrukning under dessa förutsättningar :)
Jag har inte heller fått igång Volvo On Call - appen. Står: " Ett ospecifierat fel inträffade på servern. Vänligen försök igen." hela tiden, har försökt massor av gånger. :(. Det är väldigt trevliga och ordentliga tjejer när man ringer VOC men dom vägrar hjälpa till med appen, utan hänvisar till återförsäljaren. :-(O) . Inte deras fel, lär ju vara order uppifrån. Men återförsäljaren finns i mitt fall 6 mil hemifrån och när jag ringde säljaren var han ledig. Känns som felet ovan borde vara något som Volvo centralt har mer att göra med än enskilda återförsäljare.