Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Mina bärkassar står stadigt vid sidan av hundburen
Användarvisningsbild
av bem
jpennerb,
Ja sån fästpanel med krokar var inte så dumt, det borde räcka för matkassar så de ej välter, bra tips.

Fick en stund över på kvällskvisten så jag kroka på lastgallret jag hämta hos Volvo på lunch idag. Har haft lastgaller i alla V70 jag haft tidigare och gillar det så det blev ett på min nya också, en lite suddig bild med min iPhone nedan hur det blev. Jag montera ur skyddsnätet med dess hållare för det går ändå ej att använda då lastgallret hänger i skyddsnätets takfästen.

/Bo

Bild
Skyddsnätet går att använda fram, om du fällt ner sätena. Åtminstone i min XC70, som har stålgaller som standardutrustning, går gallret inte att flytta till främre positionen, för det är fel bredd på bilen där. Man kan ta bort gallret, men inte använda det där framme. Inte för att det hade haft några baksätesryggar att stötta sig på heller i det läget.
Men i V70:n (förra modellen), där nätet är inbyggt i baksätet, är det långt nog för att gå att dra upp även framtill.

Bärkassehållaren som finns på bild ovan är lite knölig om man har någon annan matta ovanpå golvet i bagageutrymmet. Krokarna på sidorna är inte drabbade av det problemet. Om de annars är bra vet jag inte - jag har inga sådan krokar.
Användarvisningsbild
av bem
Aha - det går! Trodde inte det gick men till och med går det att ha lastgaller, skyddsnäthållarna och insynskyddet monterat samtidigt och det funkar, även att fälla upp lastgallret med allt monterat. Bra Volvo! (Gick inte på min gamla V70 att ha insynskydd och samtidigt kunna fälla upp lastgallret.)
Enda som var besvärligt var att dra ur skyddsnätet ur hållarna när man skulle kroka fast det i de främre takfästena - nåt bra trick? (det gick men jag fick dra ganska hårt eftersom ryggstöden ligger ner när man skall dra upp näten till främre takfästena, blir för skarp böj för nätet när man skall dra ut det då).
I övrigt har jag blivt mer van Start/Stopp funktionen på motorn så jag börjar så smått lita på den och att jag kommer iväg från stoppad motor (lista ut först häromdan vad "S/S" i Volvo V70 S/S betyder och det är just Start/Stopp, så nu vet jag det).

/Bo

Allt monterat - lastgaller, skyddsnäthållarna och insynskyddet:

Bild

Lastgallret går att fälla upp även med insynsskyddet monterat - kanon:

Bild

Skyddsnätet går att dra upp och hänga i främre takfästena, inte så dumt (men kanske inte blir så ofta man bemödar sig med det):

Bild
För att kunna fälla upp eller ner mitt lastgaller, i stål alltså, måste jag lossa insynsskyddet vid ena sidan när gallret passerar. Men mitt galler har två klackar nertill, som stöttar mot baksätets överdel, och de klackarna går inte förbi ett monterat insynsskydd.
Användarvisningsbild
av bem
apersson850,
Ja jag såg de där klackarna på lastgallrets nederkant i monteringsanvisningen men antagligen har de plockat bort dem nu för att man skall kunna fälla upp lastgallret utan att behöva lossa insynsskyddet. Så för min del var det ju perfekt, supernöjd med detta. Jag trodde ju inte det överhuvudtaget gick att fälla upp lastgallret med insynsskyddet monterat för jag var så inställd på att det inte skulle gå eftersom det inte gick på min gamla V70. Tur jag prova och inte stannade vid mitt felaktiga antagande. Samma sak med lastskyddsnätet, det trodde jag inte jag skulle få nån användning för när lastgallret blockerade de bakre upphängningsfästena men så fick jag tipset här att det ju går att hänga upp dem i främre fästena uppe vid taket vid behov, smart.

Skulle det funka att fälla upp lastgallret på din XC70 med insynskyddet sittande kvar om du tog bort klackarna på lastgallret?

/Bo
Förmodligen. Får gå ut och titta för att se exakt.
Nu har jag tittat. Om man på något sätt tar bort klackarna i underkanten på gallret, så går det nog fritt även med gardinen på plats. Men även som det är nu räcker det att lyfta av gardinen vid ena sidan för att det ska gå fritt.
Användarvisningsbild
av bem
Lite uppdatering om körning under veckan som gått med min nya V70 D3 2014:

1) Nu har jag kört på riktigt halkiga vägar ett par dar (och idag nästan 40 mil på mestadels is/snövägar) och Continental Conti Ice Contact 215/60/16 dubbade på min bil sköter sig bra och känns betryggande. Har kört med Hakkapellitta dubbade förr, aldrig Continental dubbade men det verkar som de här Continental Conti Ice Contact dubbade är ganska bra.

2) Har tankat för första gången häromdagen.
Förutsättningen är alltså:
- helt ny bil,
- dubbdäck enligt ovan,
- vinterväglag (is/snö på vägen) senare halvan av veckan som gått,
- ingen medveten snålkörning hittills - måste leka av mig lite först :)
- full tank 70 liter diesel,
- kört dieselvärmaren varje dag kl 07:00 och 17:00 månd-fred och har "extravärmaren" inställd på auto så den drar igång varje gång bilen startas kall nu.

Tankningsdatum: 2013-12-07
Liter jag fick i: 62,5
Mätarställning vid tankningen, mil: 106
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 5,89
Lit/100km enl färddatorn: 5,4
Diff % mellan färddator och verkligheten: 9,0 %

Supernöjd med bilen hittills.
Dieselvärmaren är guld värd men tyvärr har jag inte fått igång Volvo On Call mobil-appen, fortfarande "Tekniskt fel". Har försökt en vecka nu och även ringt Volvo On Call supporten men de bad mig försöka igen senare med appen (tror faktiskt de har nåt tekniskt problem i sin ände men jag väntar några dar till innan de får ta tag i detta och lösa mitt problem).
Handtvätta bilen för första gången idag :) ha - det är inte ofta det är så värst kul och stå och handtvätta men med ny bil så njuter man faktiskt av det också.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev: Tack för tipset, det skall jag se upp med. Och bild hade du också på din stänklapp fram, bra.
Skall bara stapla upp 6 kubikmeter ved som ligger i garaget, sen så får jag in bilen i garaget och kan montera stänkskydden jag också :)
Monteringsanvisningar för fram och bak fanns på Volvos Tillbehörswebb men där står inget specifikt om vinkling vid borrning för popniten men man får väl försöka få hålet så anläggningsytan för popnitens skalle blir så "platt" som möjligt mot materialet den dras fast i.

Monteringsanvisningen:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463516

GustavE,
Har du listat ut vad det är för material i hjulhusen? Är det nån sorts filtmaterial?

/Bo
/Bo
Kvällen innan jag hämtade min beordrade jag farsan och brorsan att vara med på storstädning av garaget. Vi fick in bilar i det men kan va skönt att det är dammsuget och ordentligt undanplockat på arbetsbänken innan man ställer in en ny bil. Hade inte sagt till dom att jag köpt en bil. Så när dom kom hem dan efter sa dom: "Jaha var det därför du ville städa garaget så noga i går kväll". Det finns folk som har så mycket skit i garaget så dom aldrig får in och har bilen i det. Jämfört med dom ligger vi i lä Bo :)

Hade monteringsanvisningen utskriven därifrån när jag höll på men det stod inget särskilt om just de hålen. Följde även med en liknande anvisning i stänkskyddspaketen men stod inget där heller. Jag brukar också vara väldigt noggrann med popnitar och trycka tången med niten hårt mot underlaget så den verkligen ska hamna dikt och platt mot det. Niten i det sneda hålet blev platt och bra ändå tycker jag.

Det finns en till anledning att borra snett där. Man får trots att man har en smidig borrmaskin inte plats med den mellan skärmen och bromsoket/bärarmen.

Materialet kändes först som filt men det av innerskärmen man borrade i var ju plast i alla fall. Kanske att det är filt mer in mot kupén och plast mer ut mot skrämkanterna.
andreas_lofgren skrev: Jag körde stänkskydd utan popnitar på min S40. Fäste bara med skruvarna. De satt som berget och hade inte rört sig en millimeter. Är lite skeptisk till att borra fler hål i plåten.
Här borrade man bara i plastmaterial som tur var. Hade något av hålen varit i plåt hade nog jag också struntat i den popniten :)
apersson850 skrev: Det är kanske för att XC70 har plastgaloscher längs hela undersidan som det är annorlunda. Där fanns inga popnitar, och heller inga anvisningar om borrning eller nåt. Bara längre skruvar, som ersätter de som i vanliga fall håller ihop plasten, när de nu både ska hålla ihop plasten och dessutom stänkskyddet.
Man fick skruvar med till dom här stänkskydden också man dom var lika långa som dom som satt original.

bem skrev: Lite uppdatering om körning under veckan som gått med min nya V70 D3 2014:...

/Bo
Continental dubbat brukar få bra betyg dom också. Förhoppningsvis och troligen har dom lite kunskap kvar och med sig från när dom köpte Gislaved. Gislaved och Nokian låg ju i topp förr.

Låter som bra förbrukning under dessa förutsättningar :)

Jag har inte heller fått igång Volvo On Call - appen. Står: " Ett ospecifierat fel inträffade på servern. Vänligen försök igen." hela tiden, har försökt massor av gånger. :(. Det är väldigt trevliga och ordentliga tjejer när man ringer VOC men dom vägrar hjälpa till med appen, utan hänvisar till återförsäljaren. :-(O) . Inte deras fel, lär ju vara order uppifrån. Men återförsäljaren finns i mitt fall 6 mil hemifrån och när jag ringde säljaren var han ledig. Känns som felet ovan borde vara något som Volvo centralt har mer att göra med än enskilda återförsäljare.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 28

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]