...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Vilken information menar du :?:
av llesrof
De skriver också
Om vi slutade att använda tömedel för halkbekämpning på de högtrafikerade vägarna skulle antalet döda och svårt skadade öka med cirka 60 personer per vinter
och
Många förare, särskilt de som kör mycket, anser sig behärska även ett halt väglag. Men de duktiga och vana förarna kan inte vara normgivande för vilken standard vintervägnätet ska ha.
Det är nog rätt många som anser sig vara skickligare än vad de i själva verket är och de skall vara glada för halkbekämpningen.
av rid54
Saltet har säkert sin plats i batteriet av halkbekämpningsåtgärder, men det är inte det slutgiltiga svaret på halkproblemet generellt. Jag tycker det verkar som många vägförvaltningar, åtminstone i mälardalen, helt enkelt ger fan i att göra något alls, om det inte är lämpligt att salta. Det är inte kul, speciellt inte om man kör ledbuss (eller långtradare, kan jag tänka mig, har inte provat just det). I värsta fall saltar man när det är olämpligt att göra det.
av umekille
Det med saltet liknar ett Eko inslag på radion jag hörde.
Där trafikverket satte ut fartkameror på ställen för att
hålla ner hastigheten fast det egentligen skulle behövas en
ombyggnation av vägavsnittet då det är undermåligt
i trafiksäkerhetssynpunkt.
av osla
om dom bara sandade istället för salt så var det ju ingen fara. och sanden gör ett bättre jobb än saltet i halkbekämpning också då det inte fryser åt igen, det ligger kvar om det nu inte varit så blött så det hamnat massa slask över som fryser åt
av rid54
Man kan ju undra lite över antihalkpolicyn. OK, man vill att alla ska kunna ta sig fram, oavsett körvana, så man saltar järnet på de stora vägarna. Kanske minskar det antalet olyckor pga halka, men jag saknar bevis. Om man INTE saltat, och tillkännagivit detta, kanske det lett till försiktigare körning och att vissa avstått från att köra. De som tvingas köra i klägget som uppstår efter saltning på vägar där nästan alla kör med dubbdäck borde ha upplevt att andra problem än ishalka dyker upp, som dålig sikt och även att det minsann inte blir sommarväglag på en saltslemmig vägbana.

Mindre vägar är ett annat kapitel. Av olika orsaker körde jag Stockholm - Kopparberg ett antal gånger förra vintern. Från Surahammar västerut var det i princip vit vägbana hela vägen, hela tiden. Troligen hade man bara plogat och man fick helt enkelt anpassa körningen. Det gick fint, trots "åretrunt-däck". Troligen är det bra, att det går bilar med dubbdäck och bryter ishinnan och det var inte extremt halt trots att det såg vintrigt ut. Inte heller låg det massor med bilar i dikena, vilket ju borde varit fallet om salt verkligen varit en nödvändighet. Tilläggas kan att vägen inte är helt rak... varken i höjd- eller sidled. Sannolikt kan de flesta bilister anpassa sig, även om de inte är "duktiga".

Vi kan nog inte tro, att den globala uppvärmningen löser problemet med vinterhalka i Sverige. Alla som kör bil här, borde faktiskt ha ett krav på sig att kunna hantera halka (och inte bara på halkbanan). Tyvärr innebär detta att det finns ett underliggande krav på hastighetsanpassning, men det är uppenbarligen svårt för en del att acceptera att det inte går att köra enligt skyltarna hela tiden. Jag tycker inte att det är ett rimligt krav att vägar alltid ska gå att avverka i max tillåten hastighet. Den faktiska säkerheten ligger som ansvar på varje individuell förare.
av llesrof
Kanske minskar det antalet olyckor pga halka, men jag saknar bevis. Om man INTE saltat, och tillkännagivit detta, kanske det lett till försiktigare körning och att vissa avstått från att köra.
Finns det några bevis för att krockkuddar, säkerhetsbälten och ABS-bromsar räddat liv jämfört med att köra försiktigt i vissa fall avstå från att köra?
Användarvisningsbild
av joel80
osla skrev:om dom bara sandade istället för salt så var det ju ingen fara. och sanden gör ett bättre jobb än saltet i halkbekämpning också då det inte fryser åt igen, det ligger kvar om det nu inte varit så blött så det hamnat massa slask över som fryser åt
Helt fel..
Sandar man på de lite större vägarna körs sanden bort på under en timme. Det funkar helt enkelt inte med sandning på hårt trafikerade vägar.

"Om vi använde sand i stället för salt, skulle vi behöva sanda varje gång 300 fordon passerat."
http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar ... for-salt-/

Sen skulle det bli gnäll från precis samma personer som gnäller över att salt orsakar skador:

* Behovet av att sopa kring vägbanan och underhålla dikena skulle öka drastiskt.
* Stenskott i lacken och vindrutan på bilarna kommer att öka.
* Sanden blästrar fordonen, och färgen som lossnar medför att det blir mer tungmetaller i naturen.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 553

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid