- sön 09 feb 2014, 19:01
Man kan ju undra lite över antihalkpolicyn. OK, man vill att alla ska kunna ta sig fram, oavsett körvana, så man saltar järnet på de stora vägarna. Kanske minskar det antalet olyckor pga halka, men jag saknar bevis. Om man INTE saltat, och tillkännagivit detta, kanske det lett till försiktigare körning och att vissa avstått från att köra. De som tvingas köra i klägget som uppstår efter saltning på vägar där nästan alla kör med dubbdäck borde ha upplevt att andra problem än ishalka dyker upp, som dålig sikt och även att det minsann inte blir sommarväglag på en saltslemmig vägbana.
Mindre vägar är ett annat kapitel. Av olika orsaker körde jag Stockholm - Kopparberg ett antal gånger förra vintern. Från Surahammar västerut var det i princip vit vägbana hela vägen, hela tiden. Troligen hade man bara plogat och man fick helt enkelt anpassa körningen. Det gick fint, trots "åretrunt-däck". Troligen är det bra, att det går bilar med dubbdäck och bryter ishinnan och det var inte extremt halt trots att det såg vintrigt ut. Inte heller låg det massor med bilar i dikena, vilket ju borde varit fallet om salt verkligen varit en nödvändighet. Tilläggas kan att vägen inte är helt rak... varken i höjd- eller sidled. Sannolikt kan de flesta bilister anpassa sig, även om de inte är "duktiga".
Vi kan nog inte tro, att den globala uppvärmningen löser problemet med vinterhalka i Sverige. Alla som kör bil här, borde faktiskt ha ett krav på sig att kunna hantera halka (och inte bara på halkbanan). Tyvärr innebär detta att det finns ett underliggande krav på hastighetsanpassning, men det är uppenbarligen svårt för en del att acceptera att det inte går att köra enligt skyltarna hela tiden. Jag tycker inte att det är ett rimligt krav att vägar alltid ska gå att avverka i max tillåten hastighet. Den faktiska säkerheten ligger som ansvar på varje individuell förare.