joel80 skrev:Jag håller inte med alls om att de som kommer utifrån skulle ha större benägenhet att köra rakt igenom.En som startar inifrån Storstockholmsområdet ser jag inte som genomfartstrafik. Genomfartstrafik är den som kommer utifrån passerar igenom och kommer ut i andra änden. Förbifart Stockholm är ju avsedd för dem, även om man som jag nämnde kan tänka sig att den också kan serva en del som har start och/eller mål strax innanför Häggvik och Kungens kurva.
Varför skulle de som startar längre ifrån t.ex Kungens Kurva vara mer benägna att åka igenom hela smeten än de som startat t.ex innifrån stan eller från närförorterna?
joel80 skrev:Och det är väl rätt naturligt att den största delen av trafiken runt en storstad kör just in och ut ur storstaden, inte förbi den.Tja det beror ju rätt mycket på förutsättningarna. E4an kan ju göra anspråk på att vara Sveriges viktigaste transportled.
Ett annat exempel som jag personligen har rikhaltig erfarenhet av är Hamburg, där två av Tysklands viktigaste motorvägar (A1 och A7) korsar varandra strax söder om staden. Visserligen skall säkert en del av trafiken på de två motorvägarna till eller från Hamburg men att det också är väldigt mycket genomfartstrafik är det ingen tvekan om.
Hamburgs trafikproblem påminner lite om Stockholm i så måtto att det är vatten med i spelet. Det är när Elbe skall passeras som flaskhalsar uppstår, runt Elbetunneln (på A7) och Elbebroarna (på A1). När vi är på hemresa brukar vi alltid passera Hamburg vid rusningstid och det innebär ofta avsevärt köande. Jag har vid det här laget tagit för vana att undvika det genom att köra av A7 ett stycke före Hamburg och sedan köra småvägar norrut via bron vid Geesthacht ca tre mil sydost om Hamburg för att sedan ansluta till A1 ungefär halvvägs mellan Hamburg och Lübeck.