Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Jag håller inte med alls om att de som kommer utifrån skulle ha större benägenhet att köra rakt igenom.
Varför skulle de som startar längre ifrån t.ex Kungens Kurva vara mer benägna att åka igenom hela smeten än de som startat t.ex innifrån stan eller från närförorterna?
En som startar inifrån Storstockholmsområdet ser jag inte som genomfartstrafik. Genomfartstrafik är den som kommer utifrån passerar igenom och kommer ut i andra änden. Förbifart Stockholm är ju avsedd för dem, även om man som jag nämnde kan tänka sig att den också kan serva en del som har start och/eller mål strax innanför Häggvik och Kungens kurva.
joel80 skrev:Och det är väl rätt naturligt att den största delen av trafiken runt en storstad kör just in och ut ur storstaden, inte förbi den.
Tja det beror ju rätt mycket på förutsättningarna. E4an kan ju göra anspråk på att vara Sveriges viktigaste transportled.

Ett annat exempel som jag personligen har rikhaltig erfarenhet av är Hamburg, där två av Tysklands viktigaste motorvägar (A1 och A7) korsar varandra strax söder om staden. Visserligen skall säkert en del av trafiken på de två motorvägarna till eller från Hamburg men att det också är väldigt mycket genomfartstrafik är det ingen tvekan om.

Hamburgs trafikproblem påminner lite om Stockholm i så måtto att det är vatten med i spelet. Det är när Elbe skall passeras som flaskhalsar uppstår, runt Elbetunneln (på A7) och Elbebroarna (på A1). När vi är på hemresa brukar vi alltid passera Hamburg vid rusningstid och det innebär ofta avsevärt köande. Jag har vid det här laget tagit för vana att undvika det genom att köra av A7 ett stycke före Hamburg och sedan köra småvägar norrut via bron vid Geesthacht ca tre mil sydost om Hamburg för att sedan ansluta till A1 ungefär halvvägs mellan Hamburg och Lübeck.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Joel80. Du vet alla som bor i Stockholm arbetar inte där.
Har jag aldrig påstått. Men att påstå att hälften av alla som kör mot Stockholm förbi Häggvik i morgonrusningen ska förbi hela Stockholmsområdet och vidare söderut ser jag som helt felaktigt och orimligt. De flesta som trängs på väg in mot Stockholm är inte på väg förbi. Speciellt inte i runsningstrafik. Själv försöker jag i allra möjligaste mån de få gångerna jag faktiskt ska förbi söderut att tajma så att jag slipper 1-1,5 timme extra restid, vilket det kan handla om om man ska genom hela skiten under rusning.
Användarvisningsbild
av Fisch
https://www.svd.se/motormannen-skandal- ... llar-bilar

Det är verkligen låg nivå på våran nuvarande regering, i de flesta frågor faktiskt. Hur kan en grön-regering medvetet ducka för otillåten manipulation av nya bilars avgasrening? Kanske ger det mer skatteintäkter genom att sälja fler nya svindyra elbilar eller hybrider (moms) och samtidigt bestraffa de som köper begagnat med skenande trängselskatter och andra avgifter.
Användarvisningsbild
av joel80
Alla regeringar i Sverige har ju alltid duckat för allt som kan påverka Volvo (eller Saab tidigare) negativt.
Biltillverkare har väl i allmänhet alltid varit väldigt snällt behandlade i Sverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
Robbi skrev:Nollåttaproblem!
Ja, inte är det knäckebrödhult problem i alla fal :wink:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
Fisch skrev:Joel80. Du vet alla som bor i Stockholm arbetar inte där.
Har jag aldrig påstått. Men att påstå att hälften av alla som kör mot Stockholm förbi Häggvik i morgonrusningen ska förbi hela Stockholmsområdet och vidare söderut ser jag som helt felaktigt och orimligt.
Inte förbi hela Stockholmsområdet. Jag vill påstå att de som jobbar i Västberga och söder ut, som bor norr om stan, kommer köra förbifarten i stället för Essingeleden. Det är möjligt att det inte är 50% som kommer köra ner till förbifarten vid Häggvik, men mer än 25%. Hur skulle man kunna dela 4 filer rättvisare? Skulle man utökat till 6 filer från Arlanda till Häggvik?
Användarvisningsbild
av joel80
Det är i nuläget 3 filer, plus en för avfarten Häggvik.. Jag skulle nog säga att jag gärna sett att man lagt till 2 för Förbifarten för att behålla flödet.

Men kanske funkar det. Vi får se... Jag är i allafall orolig för att det blir ännu en flaskhals på väg in mot stan.

De blir en väldig omväg om man ska till Västberga... Men klart att vissa som ska till närmsta delarna norr om Kungens Kurva troligen med fördel kan köra där.

Om det nu är 25% (vilken ändå låter mycket högt) så ska man alltså ha 75% i 2 filer och 25% i dom andra två.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Om det nu är 25% (vilken ändå låter mycket högt) så ska man alltså ha 75% i 2 filer och 25% i dom andra två.
Nja, det var inte så jag räknade förstås. Det är i dag 4 filer, 100%. Om man, som förslaget, tar två till stan och två till förbifarten, 50% på varje. Alternativet skulle vara att bara ha en till förbifarten, och tre till stan. 25%/75%. Men jag tror, till skillnad för dig, att detta skulle verkligen bli problem på E4, eftersom det skulle bli kö, mot förbifarten, med filbyten för att komma längre fram i kön. Du vet väl hur det fungerar? Det skulle verkligen skapa kaos, med långa körtider för er som ska till jobb inemot stan.
av andersuw
SvenB skrev:
joel80 skrev: Om det nu är 25% (vilken ändå låter mycket högt) så ska man alltså ha 75% i 2 filer och 25% i dom andra två.
Nja, det var inte så jag räknade förstås. Det är i dag 4 filer, 100%. Om man, som förslaget, tar två till stan och två till förbifarten, 50% på varje. Alternativet skulle vara att bara ha en till förbifarten, och tre till stan. 25%/75%. Men jag tror, till skillnad för dig, att detta skulle verkligen bli problem på E4, eftersom det skulle bli kö, mot förbifarten, med filbyten för att komma längre fram i kön. Du vet väl hur det fungerar? Det skulle verkligen skapa kaos, med långa körtider för er som ska till jobb inemot stan.
Som Joel säger är det i dag tre filer plus en extra för avfarten till Häggvik. Det man planerar för är fyra filer (två mot Stockholm centrum och två mot Förbifarten) plus en extra för avfarten till Häggvik. Totalt sett blir alltså vägen lite bredare än den var. I övrigt håller jag med om din diagnos.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]