PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#759848
OK. Du bör nog vid tillfälle kolla att centrifugalregulatorn mår bra. Det ska inte vara "dödgång" i rotorn (fördelaraxeln), utan det ska finnas fjädring som drar den till ett nolläge, som den har vid stillastående motor. Dvs den ska gå rätt lätt att dra motsols -en liten bit, men ska själv fjädra tillbaka till ursprungsläget. Denna koll kräver demontering av själva fördelaren, men det har ju avgörande betydelse för hur motorn går (och mår...), så det är värt besväret att kolla upp.
#759863
okej jag tror jag är med på vad du menar vi hade nämligen dän fördelaren när vi var tvungna att vrida fördelaren ett hack på "kuggen" och då såg pappa över dom här fjädrarna som du pratar om och då så hade dom kärvat ihop nå hemskt (alltså fjädrarna kunde inte röra sig och dras ut som dom skulle utan gick otroligt trögt) men pappa fick sen fjädrarna att röra sig som dom ska. jahapp så då kanske man åker på att köpa en ny eller ja begagnad fördelare? fjädrar och delar överlag går väll inte att köpa styck nånstans? :???:
#759867
Det här är det modernaste, lyxigaste, säkraste, driftsäkraste, underhållsfriaste i fördelarväg som du troligen kan komma över. Samtidigt är det dyrt, men det är en Bosch original också. http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
Du slipper allt vad fjädrar och centrifugalregulatorer samt brytarspetsar och inställningar heter.
En begagnad från skroten kan ju i teorin bara ha någon vecka "kvar i livet" sedan blir den fullt jämförbar med din nuvarande.
Något att grubbla på. :???: ?:-/
#759904
En sån skulle man haft när det begav sig!

Emellertid: Om du har alla delar i fördelaren är det inte spjutspetsteknik att ta isär den i smådelar, rengöra alla glidytor (typ putsa av med stålull e.d.), smörja upp och sätta ihop. Det enda som är ett j****a besvär är de små fjädrarna. Dessa går nog knappast att få tag i numera... En av dem ska vara som i spänn redan från början, medan den andra (som är lite grövre) har ett avlångt "hål" för att haka fast och den ska ta i först efter lite vridning, ett "litet glapp", alltså. Om fjädrarna är utdragna kan man böja fästena lite eller, faktiskt, försöka hitta liknande fjädrar. Det hela beror på hur envis man är... :)
#759963
rådlös: ja jag skulle absolut aldrig ens fundera på att köpa en brytarlös fördelare om det hade vart en bil jag skulle ha kvar men traktorn har jag ju bara kvar tills jag har körkort därför vill jag inte lägga pengar på det. :???: men det är för j****a gesvint och jag tror det lönar sig alla gånger att köpa en sån fördelare till en bil! :D

rid54: okej men vad är det som kan orsaka att jag har detta förhållandevis stora "glappet" är det en fjäder som helt enkelt blivit för uttänjd så att den inte fjädrar tillbaks som den ska? ja det har du helt rätt i det går nog att hitta fjädrar bara man vill och är envis! :)
#759965
jag gick ju på sommarlov nu så det kan ju vara en idé att ta mig tid och plocka isär och göra rent fördelaren imorgon eller nått och så får det ta den tid det tar. :) har märkt att han verkar ha en tendens till att trycka ur sig olja från "fördelarhålet" för det är ganska geggigt där och även en hel del "gucka" under och runt startmotorn. :???: förtja vad det kan bero på?
#759984
Ang demontering av fördelaren:
Den sitter på en "vertikal" axel som har oljepumpen i nederänden och fördelaren i övre änden. Fördelaren drivs med en medbringare, som inte kan sättas ihop fel, dvs fördelarens axel kan inte komma i fel läge i förhållande till kamaxel/vevaxel.

Vid isärtagning tas brytarplattan bort, som du säger och sedan pillrar man bort fjädrarna och kanske vikterna (kommer inte ihåg om de går att ta loss) och sedan är det meningen att man ska kunna dra loss den övre "lösa" delen av fördelaraxeln från den nedre, drivna delen; de går inuti varandra, liksom. Alla glidytor görs rena och fina och smörjs och sedan sätter man ihop det hela. Det är lite pillrigt och man ska väl inte tappa bort skruvar och fjädrar och sådant, men det är inga specialverktyg som behövs. Det som kan vara "fel" är mycket ofta att fördelaren aldrig smorts i rotoraxeln (hål med filt under själva rotorn) och att axeldelarna inte kan röra sig i förhållande till varandra, ibland helt hoprostade. Därav puts med stålull! Tar man det lugnt och lägger delarna i någon ordning är det inte svårt att få ihop det. Man kan ju ta några bilder allterftersom man demonterar också. Fördelaraxelns övre del kan, tror jag, komma i fel läge i förhållande till den undre delen, så kolla att du har greppet om hur den sitter (det är ju ett urtag för en klack för rotorn överst).

Att det kommer ut olja på fel ställen är ofta att det är övertryck i motorn (ibland), vilket ju hänger ihop med vevhusventilationen; kan vara bra att kolla. Sedan kan ju fördelarens axel vara sliten så oljan lättare slinker förbi. Om det inte är mängder skulle jag inte oroa mig. På fördelarens "hals" ska det väl sitta en O-ring som tätar mot hålet där den sticks ned i motorblocket, den kan ju ha försvunnit.
#759986
rid54: nej just ja det stämmer, bra då behöver jag inte oroa mig över det. :)
okej tack för en bra beskrivning! då vet jag hur jag ska göra blir antagligen imorgon eller på fredag så ska vi se vad som hänt min stackars fördelare och förhoppningsvis blir det inge knas och att traktorn startar sen! :wink:
jadu vevhusventilationen hehehe den va dom så smarta så den finns helt enkelt inte. :???: jag har ett "tätt" oljepåfyllningslock och så den slang biten finns ej och där den skulle gått på, på "luft burken" sitter det bara en slangkott som är dubbelvikt och så sitter det en stripes där. :???:
#759987
Exakt hur det ser ut på insidan låter jag vara osagt, Det ger sig nog när du öppnar den. Men du skall nollställa motorn med dom märkningar som har berörts tidigare här. Nollstrecket på remskivan och kamhjulskåpan samt cylinder ett-märkningen i fördelaren. Det skadar inte heller att kolla att det verkligen är ettans cylinder, det går två vevaxelvarv på ett fördelaraxelvarv. Cylinder fyra ligger också på nollstrecket, men den är inte i tändläge om allt är rätt.

I det här läget kan du vara 100 säker för att lyfta upp fördelaren. Rör inte vevaxeln efter detta. När du är klar med fördelaren är det bara att sätta tillbaka den som den satt tidigare.

Det finns en fallgrop här som du bör känna till. Det har hänt att kuggdrevet som drivs av kamaxeln har följt med upp en liten bit när man har lyft ur fördelaren. Sedan har det ramlat ner en eller ett par kuggar fel. Spåret i kugghjulet skall stå 35° medurs eller "vridet uppåt" i förhållande till motorns längdriktning. Och inte nog med det, spåret och drivklackarna är inte centrerade. Dom är förskjutna till ena halvan på axeln. Och spåret skall då vara på "översidan" eller om vi säger så, den sidan som är mot motorblocket.
Här kommer ett par bilder för att förklara texten.
Här ser du först dom förskjutna drivklackarna som alltså skall sitta mot motorblocket och 35° vridna medurs från motorns längdriktning:
Bild

Och här ser du märkningarna i fördelaren och rotorn. Dom skall stämma överens som tändläge för cylinder 1.
Bild

Och märket på kamaxelkåpan som man använder dels för nollställning och dels för tändinställning.
Bild

Någon bild på remhjulet har jag inte, men man tjänar svordomar och annat om man tvättar rent kanten på remhjulet och märker ut dels nollstrecket och sedan även 20-gradersstrecket med t.ex Tippex eller något motsvarande. En liten dutt räcker. Det syns förvånansvärt bra med stroboskoplampan.
20-gradersstrecket väljer man därför att det är där någonstans som du sedan skall ligga på när du ställer in tändningen korrekt. (Det kan variera lite med vilken kamaxel du har etc. etc.)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]