I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av ABI
#12462
Tjena har ni inte en schema på hur man byter till en grövre dimension på luftslangen till turbon, dvs slangen som tillför luft till turbon.
jag vore tacksam om nån hade det.
en bra information hur man slangtrimmar.
av busdriver
#13787
GUL märkning på slangen... 8)
av Peterlindberg
#14698
Tja...

Jo det ska BARA vara det som skiljer i maskinen men vem vill byta kopplingen typ hela tiden (S)
av oscra
#17649
Oj här var kunskapsnivån hög. Jag har en T4:a -98 och den har en 1.9 L motor. Sedan har jag hört att om man lägger styrboxen i frysen i 2 timmar så får man 30 HK till?? Eller om man sätter på en evo-vinge så ger det 20 HK??
Användarvisningsbild
av Ramon
#17651
Välkommen till forumet oscra :lol:

Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!

Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera.

Detta gäller dock inte för framhjulsdrivna bilar såsom S40, då man får mer grepp på bakhjulen. Mest downforce får man alltså på bakhjulsdrivna bilar samt 4x4 bilar med mer drivning i bak än i fram. Vingen gör nämligen så att greppen "förflyttas" till bakdelen och man tappar lite grepp på framhjulen.

Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.

För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.

Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :wink:
Senast redigerad av 2 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
av krisse
#17721
Ramon skrev:Välkommen till forumet oscra :lol:

Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!

Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera. Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.

För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.

Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :wink:

Jag tror han skrev det där med en smula ironi.... :wink:

Ang skillnaderna på en T4 och en 2.0T så är det inte bara en slang som skiljer. (S) .... Bl.a. turbo, koppling, utväxlingen i växellådan, kamaxlar m.m skiljer sig.
Användarvisningsbild
av greeeken
#17913
krisse skrev:
Ramon skrev:Välkommen till forumet oscra :lol:

Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!

Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera. Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.

För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.

Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :wink:

Jag tror han skrev det där med en smula ironi.... :wink:

Ang skillnaderna på en T4 och en 2.0T så är det inte bara en slang som skiljer. (S) .... Bl.a. turbo, koppling, utväxlingen i växellådan, kamaxlar m.m skiljer sig.
enligt volvo meckarna på bilia i Haga Norra så är de bara slangen, men sen så vet väl lalal hur bra dom gubbarna är.
Tror han menad eatt man skulle boxen i ungnen i ca 30 min då får man bra mkt mer hästar!
Sen mannen
Öppet filter?
Det gör bara att motorn går sämmre.Den drar in mer luft än vad det ska o då bränner moton mer bensin.för att ett öppet filter ska fungera bra,så måste man ställa in det på rätt sätt först
Användarvisningsbild
av Ramon
#17917
Japps, stämmer bra greeeken! Oftast funkar det med OptiFlow-filter utan att ställa in bränsle-/luftblandningen, MEN som sagt funkar det inte så optimalt. Så detta borde man egentligen göra då bilen drar in kallare och lite mer luft. Fast det är därför motorn drar mer soppa för att den drar in kallare luft och motorn tar längre tid på sig att värmas upp, särskilt vid kallstarter. Inte så lyckat på vinterhalvåret direkt...
av Kojje
#18166
Hehe ja bilmekarna på Bilia kan vara lite roliga ibland.
Det som skiljer i motor och drivlina på 2.0T och T4 är.

Turbon 2.0T har en turbo som heter TD04HL-12T och T4 en lite större turbo som heter TD04HL-14T båda tillverkade av Mitsubitsu.

2.0T har snällare kamaxlar som ger ett lite bättre bottendrag men tappar på högre varv där T4:ans kammar är vassare.

Växellådorna är samma men med olika utväxling 2.0T når du 100 km/h på 2:an medans du med T4:an måste upp på 3:an detta för att T4 inte skulle bli snabbare 0-100km/h än Volvos egna R moddeller.

Kopplingen är lite klenare på 2.0T men det går aldedes utmärkt att klämma dit en Koppling från en T4 som passar rätt av och är för övrigt samma koppling som sitter i S60 T5.
av VolvoEmil
#18304
Kojje skrev:Hehe ja bilmekarna på Bilia kan vara lite roliga ibland.
Det som skiljer i motor och drivlina på 2.0T och T4 är.

Turbon 2.0T har en turbo som heter TD04HL-12T och T4 en lite större turbo som heter TD04HL-14T båda tillverkade av Mitsubitsu.

2.0T har snällare kamaxlar som ger ett lite bättre bottendrag men tappar på högre varv där T4:ans kammar är vassare.

Växellådorna är samma men med olika utväxling 2.0T når du 100 km/h på 2:an medans du med T4:an måste upp på 3:an detta för att T4 inte skulle bli snabbare 0-100km/h än Volvos egna R moddeller.

Kopplingen är lite klenare på 2.0T men det går aldedes utmärkt att klämma dit en Koppling från en T4 som passar rätt av och är för övrigt samma koppling som sitter i S60 T5.
sen har ju 2,0Tn svagare stakar mm.
sen är det stor skilnad mellan dom olika årsmodellerna, 00orna B4194T2 som sitter i T4 är den bästa/mest slitstarka. bäst att ha som grund om man ska trimma
DennisCA's Volvo 850 -97

Skandix är bra, men man sammnlar gärna p[…]

Okej ja det har du rätt i, det ska jag kolla.[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Det var ju ganska stor skillnad på comfort o[…]

Bil offline

Det och stora knappen under mittskärmen.