Moderator: Moderatorer
Ramon skrev:Välkommen till forumet oscra :lol:
Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!
Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera. Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.
För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.
Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:
Hoppas detta gav svar på dina funderingar
krisse skrev:enligt volvo meckarna på bilia i Haga Norra så är de bara slangen, men sen så vet väl lalal hur bra dom gubbarna är.Ramon skrev:Välkommen till forumet oscra :lol:
Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!
Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera. Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.
För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.
Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:
Hoppas detta gav svar på dina funderingar
Jag tror han skrev det där med en smula ironi....![]()
Ang skillnaderna på en T4 och en 2.0T så är det inte bara en slang som skiljer. (S) .... Bl.a. turbo, koppling, utväxlingen i växellådan, kamaxlar m.m skiljer sig.
Kojje skrev:Hehe ja bilmekarna på Bilia kan vara lite roliga ibland.sen har ju 2,0Tn svagare stakar mm.
Det som skiljer i motor och drivlina på 2.0T och T4 är.
Turbon 2.0T har en turbo som heter TD04HL-12T och T4 en lite större turbo som heter TD04HL-14T båda tillverkade av Mitsubitsu.
2.0T har snällare kamaxlar som ger ett lite bättre bottendrag men tappar på högre varv där T4:ans kammar är vassare.
Växellådorna är samma men med olika utväxling 2.0T når du 100 km/h på 2:an medans du med T4:an måste upp på 3:an detta för att T4 inte skulle bli snabbare 0-100km/h än Volvos egna R moddeller.
Kopplingen är lite klenare på 2.0T men det går aldedes utmärkt att klämma dit en Koppling från en T4 som passar rätt av och är för övrigt samma koppling som sitter i S60 T5.