- tis 04 okt 2005, 10:16
Jag tror han skrev det där med en smula ironi....
Ang skillnaderna på en T4 och en 2.0T så är det inte bara en slang som skiljer. (S) .... Bl.a. turbo, koppling, utväxlingen i växellådan, kamaxlar m.m skiljer sig.
Ramon skrev:Välkommen till forumet oscra :lol:
Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!
Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera. Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.
För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.
Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:
Hoppas detta gav svar på dina funderingar
Jag tror han skrev det där med en smula ironi....

Ang skillnaderna på en T4 och en 2.0T så är det inte bara en slang som skiljer. (S) .... Bl.a. turbo, koppling, utväxlingen i växellådan, kamaxlar m.m skiljer sig.
"Välj din ord med smak, du kan tvingas äta upp dom."