Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Lucif3r skrev:
SvenB skrev:Till och med jag, som för många betraktas som jag har "fem tummar mitt i handen", vet bättre.
Nja, av det jag sett utav dig så skulle jag bara klassa dig som 3 tummar mitt i handen... :mrgreen: :mrgreen:
Men för övrigt kanske du håller med mig vad jag skrev? :mrgreen:
av Malmstroem
Lilla blå, som kostade 8000:-, har hållit i mer än ett halvår. Det ger en en värdeminskning på en dryg tusenlapp i månaden. Rent ekonomiskt är det inte fel att köra den till den rasar.

Min XC70 kostar mig ungefär 4000:- i månaden. Ibland funderar jag på att göra som Lillarapunzel och skaffa något billigt och köra tills det rasar -- med bara minimalt "underhåll" under tiden. Jag har gjort det tidigare, men har nu valt att lägga mer på bilen för att minska sannolikheten att bli stående.

Om nu Lillarapunzel väljer att strunta i att underhålla sin bil, så är den enda valida anmärkningen jag kan se att hon genom att köra omkring i en skrothög som kan rasa utsätter andra för fara. Personligen ser jag den risken som oerhört liten relativt alla andra faror som finns på våra vägar, med de som kör alldeles för fort och utan avstånd till omgivande trafik. Men jag kan förstå om någon har svårare att acceptera det -- även om jag finner det att vara något av att sila mygg och svälja kameler.

Bilen rullar ännu. Den verkar dock inte vara frisk. Om jag ska vara krass så kan nog det kamremsbyte som alla tjatat om varit rent bortkastat -- bilen ser ut att rasa p.g.a. någonting annat innan även den gamla kamremmen gått av. Domedagsprofeterna som förutspådde snar ventilsallad fick i alla fall fel.

Jag tycker att tråden varit underhållande. Min uppfattning är att det finns många som borde fundera mer på vad de skrivit än Lillarapunzel. En del av kommentarerna i tråden tycker jag är över gränsen -- även om Lillarapunzel fiskat lite efter dem.

Lillarapunzel har frågat om råd. Hon har fått svar som hon i stor utsträckning struntat i. Om jag ger råd till någon som sen struntar i dem så brukar det resultera i att jag inte fortsätter ge råd -- inte i att jag blir upprörd på den som ignorerar mig, även om jag förstår den känslan.

Jag kan bara önska Lillarapunzel fortsatt lycka med lilla blå. Jag misstänker att bilen snart dör och skrotas -- men vad är det för fel med det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Malmstroem skrev:Det ger en en värdeminskning på en dryg tusenlapp i månaden. Rent ekonomiskt är det inte fel att köra den till den rasar.
En tusing i månaden är väldigt mycket...
Min med överdriven uträkning har kostat knappa 400kr/mån, inkl. alla reparationer/servicar, och kommer garanterat gå många många år till.... :roll:
Ska man grovräkna med den årliga skatten också så landar den på dryga ~550kr/mån, och med alla bes. hamnar man fortfarande under 700kr/mån.

Så hur du kan tycka att en värdeminskning på dryga tusenlappen i månaden, EXKLUSIVE dom få reparationer dom gjort(iirc gav dom 2k för rembytet) och EXKLUSIVE bes+skatt, är LITE för en gammal sliten 850 förstår jag inte... :???:

Edit: Ovanstående är ju då räknat som om bilen vore värd 0 och ingenting.. Skulle jag faktiskt sälja den i sitt nuvarande skick skulle jag "bara" gå back ca 10k, eller typ 150spänn/mån, och det med skatt, bes och reparationer inräknat under 4½år.
Det betyder då alltså att TS skrot har tappat nästan 7ggr så mycket i värde per månad som min, ännu mer om man räknar in reparationerna på TS skrot....
Senast redigerad av 2 Lucif3r, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Malmstroem skrev:
Lillarapunzel har frågat om råd. Hon har fått svar som hon i stor utsträckning struntat i. Om jag ger råd till någon som sen struntar i dem så brukar det resultera i att jag inte fortsätter ge råd -- inte i att jag blir upprörd på den som ignorerar mig, även om jag förstår den känslan.

Jag kan bara önska Lillarapunzel fortsatt lycka med lilla blå. Jag misstänker att bilen snart dör och skrotas -- men vad är det för fel med det?
Jag håller med dig, den som frågar har all "rätt" i världen att strunta i ett råd. Men det som är fel, är att hon sedan argumenterat emot och påstått "att så är det inte". Då frågar hon igen, med ungefär samma svar, som hon återigen, med full rätt, struntar i. Så har det pågått i 100 sidor. Det är det som är fel och lutar åt "trollande". ??:-/
av Malmstroem
Lucif3r skrev:En tusing i månaden är väldigt mycket...
Först och främst så har inte bilen rasat ännu. Om den rasar idag så har du 1000:-. Håller den ett drygt halvår till -- vilket framstår som osannolikt, men inte otroligt -- så är du nere i 500:- i värdeminskning.

För mig är 1000:- i månaden i värdeminskning lite för att hålla sig med bil. Speciellt om du skiter i underhåll, och bara har värdeminskning, skatt och försäkring som kostnad. Vill du hålla dig men en hyfsat ny bil är det mer eller mindre omöjligt att åka omkring så pass billigt.

Det är i princip en förutsättning att du ska kunna skruva själv för att få lägre månadskostnad. Jag tror mycket väl att du har lägre månadskostnad. För de som inte skruvar själv är det dock svårt att äga bil billigt.

Som relation så kostar ett SL-kort kostar 790:- i månaden.

När jag har haft den här typen av skrotbilar, så har jag bara gjort billigast möjliga underhåll själv (olja, filter etc). När bilen börjat strula så har det fixats om det varit befogat, t.ex. nya tändstift etc. Större reparationer har inte gjorts -- utan då har bilen skrotats. Ofta håller bilen förvånansvärt länge på det sättet. Kan du inte skruva själv så har jag förståelse på att bilen körs tills den dör.
Användarvisningsbild
av grillchips
Tråden är ytterst underhållande och jag har skrattat gott åt den, men emellanåt blir den samtidigt frustrerande eftersom hon läser vad hon vill läsa, tar åt sig av det som passar och är helt jävla obrydd egentligen.
Hon vill ha en bil som funkar, men den får inte kosta pengar, när någon berättar den verkliga summan bilen är värd så anser hon att det inte alls stämmer för i hennes bubbla är det si och så, tumstock är svårt att hitta, kamremmen är i hennes bok det ENDA som kan vara orsaken till att bilen går dåligt, trasigt avgassystem låter vi vara för det kostar ju pengar att laga.

För 10 år sedan var jag också 19, men så otroligt verklighetsfrånvänd som hon är, är inte ens min 4årige son.
Och det är det som är så förbannat irriterande tycker jag. Otacksam snorunge helt enkelt.
Användarvisningsbild
av P210
100 sidor !!!
Mitt första inlägg i den här tråden, har inte velat mata trollet heller men det här måste väl ända firas med en trolltårta!
Ett visst underhållsvärde har den ändå haft ??:-/

Bild

...Det jag saknat har varit en garagetråd där vi sett hur Blå utvecklats/förbättrats och fått lite vård och service efter allas råd...
av NilsO
Jag tycker mest den här tråden är otrevlig. Ett lågvattenmärke på ett annars sympatiskt forum. I vilken annan tråd kan man kalla andra forumsanvändare "snorunge" etc? Tycker den kan pensioneras nu.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag kan nog gott kalla de flesta snorungar här, majoriteten är sannolikt äldre än vad jag är ändå.
Men visst, jag håller med om att den är ett lågvattenmärke. Att mod inte gjort något ännu förvånar mig.
av Lillarapunzel
SvenB skrev:Lillarapunzel. Jag vill utveckla mitt resonemang lite. De råd du frågar om, och får svar på, är i mångt och mycket "basic" vad beträffar bilvård. Till och med jag, som för många betraktas som jag har "fem tummar mitt i handen", vet bättre. Man byter inte olja var 10:e år bara för att man kör lite. Torkarblad byts inte heller var 10:e år. Det är inte för att jävlas det finns både ålder och körsträcka på en kamrem. Om motorn låter illa, då kör man inte vidare. Vet du hur länge förra ägaren hade bilen stående innan ni köpte den. Det kan ju varit länge. Det är tänkbart att "lilla blå" varit möjlig att rädda när ni köpte den. men förutsättningen var då att ni skyndsamt sett till att rätta till det som förra ägaren försummat. Bytt kamrem, med allt vad som där tillhör. Bytt olja i motor och växellåda. Bytt tändstift. Bytt torkarblad. Bytt däck o.s.v. Allt detta borde ha bytts av förra ägaren för länge sedan. Men jag instämmer med de som sagt att "lilla blå" är tekniskt slutförbrukad. Jag tror att det bästa är att köra till en bilåtervinning och lämna in bilen. Ni kan till och med kanske få några kronor för den. Sedan "gör ni om och gör rätt". Ni köper en annan bil. När ni har gjort det tar ni fram all dokumentation, om det finns. Om det inte finns, eller den "talar om" att servicestatusen inte är "up to date", lämnar ni in bilen och åtgärdar ALLT som försummats. Då kan ni ha större chans att få en bil som fungerar väl.
Hälsa hästen :D
//Sven
Vi har full dokumentation på bilen sedan dag 1. 2 hela pärmar med allsköns dokumentation. I princip allt utom bensin- och spolarvätska-kvitton finns, sedan snart 21 år tillbaka. Och Blå stod (inte avställd, men kördes inte mycket!) under de senaste 1,5 månaderna innan vi köpte den. Vi visste redan innan vad som var och inte var med den. Vi visste att vinterhjulen var original, kamremmen bytt för 14 år sedan, torkarbladen för 6 dito sedan osv. osv. Det var också därför vi bara gav 8 000 kr för den. Det vi däremot inte riktigt visste var hur den (inte) gick i hastigheter över ca. 80 km/h, vi provkörde bara 5-7 min på småvägar i 30-50 km/h. Men som sagt, den kostade bara 8 000 kr kronor också. Man kan inte förvänta sig en fullt fungerande bil då.
Sen håller jag med om att kamremmen kanske borde bytts snabbare, ja. Dessutom var den gubben snäll nog att byta både oljefilter och olja då. Så det behöver inte bytas på många år, kanske inte ens på Blås resterande livstid. Men annars, så lider ingen av felen direkt. Bilen behöver inte kunna gå snabbare än ca. 80 km/h. Sen, visst, tripp- och vägmätare är paj, avgassystemet sönderrostat m.m. Men so what? Blå funkar ju iaf, och är långt ifrån rasfärdig.

Ska hälsa Herr Häst från gamla gubben! :D
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 159

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?