- ons 02 nov 2016, 10:10
#1121748
Lillarapunzel. Jag vill utveckla mitt resonemang lite. De råd du frågar om, och får svar på, är i mångt och mycket "basic" vad beträffar bilvård. Till och med jag, som för många betraktas som jag har "fem tummar mitt i handen", vet bättre. Man byter inte olja var 10:e år bara för att man kör lite. Torkarblad byts inte heller var 10:e år. Det är inte för att jävlas det finns både ålder och körsträcka på en kamrem. Om motorn låter illa, då kör man inte vidare. Vet du hur länge förra ägaren hade bilen stående innan ni köpte den. Det kan ju varit länge. Det är tänkbart att "lilla blå" varit möjlig att rädda när ni köpte den. men förutsättningen var då att ni skyndsamt sett till att rätta till det som förra ägaren försummat. Bytt kamrem, med allt vad som där tillhör. Bytt olja i motor och växellåda. Bytt tändstift. Bytt torkarblad. Bytt däck o.s.v. Allt detta borde ha bytts av förra ägaren för länge sedan. Men jag instämmer med de som sagt att "lilla blå" är tekniskt slutförbrukad. Jag tror att det bästa är att köra till en bilåtervinning och lämna in bilen. Ni kan till och med kanske få några kronor för den. Sedan "gör ni om och gör rätt". Ni köper en annan bil. När ni har gjort det tar ni fram all dokumentation, om det finns. Om det inte finns, eller den "talar om" att servicestatusen inte är "up to date", lämnar ni in bilen och åtgärdar ALLT som försummats. Då kan ni ha större chans att få en bil som fungerar väl.
Hälsa hästen :D
//Sven
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo