NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobcro
Min servicetekniker har nu fått tag i uppgraderingen och jag fått tid på verkstaden onsdag nästa vecka. Ett stort tack till hanss som hjälpte mig på rätt spår! :D
Först o främst är inte den här specifika mjukvaran avsedd för att åtgärda hög bränsleförbrukning (inte vad jag vet/läst allafall). Den är till för att åtgärda högt motorljud,knack (högt förbränningsljud),ryck,ojämn motorgång. Att den även till viss del kan motverka hög förbrukning är en bonus som troligen uppnås genom att man nollställer adaptionerna för spridarna.
Det låter otroligt skönt, för det är just vad mitt problem handlar om :) Förbrukningen kan jag inte klaga på, som lägst kommer jag ner till 0,50 med 17"-fälgar.
Tyvärr är det ju så att Åf inte vet om och när det finns en uppdaterad mjukvara till enheterna i bilen. För att få reda på det måste man först köpa en update till en enhet för att se om det finns och eftersom bilen inte levererats och ingen har kunnat ha klagomål på något så vet man ju inte om bilen har ett fel eller inte. Det är låååångt ifrån alla som har problem med hög bränsleförbrukning på D2 så att massuppgradera är inte alltid den bästa lösningen.
Det låter logiskt då min verkstad inte hade en aning om att det fanns en uppgradering till D2 som åtgärdade just knackandet (förrän min servicetekniker kunde leta upp vad som gjorts via registreringsnumret på en åtgärdad bil), men det verkar otroligt korkat att det ska behövas ett mer eller mindre detektivarbete för att få tag på en uppgradering som löser ett problem. I min värld är Volvo så pass stort att man dels borde klara av att ha ett sökbart register och självklart en direkt möjlighet att se vad de senaste uppgraderingarna handlar om utan att behöva köpa dem först.

Sen håller jag med om att massuppgraderingar inte är hållbart. Inom IT-branschen finns ett bra uttryck; "if it aint broken, dont try to fix it". Men det är lite tråkigt att man som bilägare själv måste vara aktiv mot verkstaden, jag har blivit väldigt bra bemött - absolut ingen klagan på det - men hade jag inte läst det här forumet och kommit i kontakt med folk så kunde det ha dröjt månader till (med irritation och kanske tom med en återlämnad bil som följd) innan problemet åtgärdats.
av hanss
Hur som helst är jag glad nu när jag fått updateringen. Det jag egentligen störde mig mest på var det dåliga bemötande jag fick på de verkstäder jag vände mig till. En del jag pratade med totalt förnekade existensen av denna update och menade att ny mjukvara "ALDRIG" skulle kunna göra att bränsleförbrukningen gick ned och att bilen gick mindre ryckigt.

Fick vända mig till en verkstad där jag hade personligkontakt för att få hjälp. Där gjorde han en sökning och hittade det servicemedelande som volvo gått ut med. Något som ingen lyckats hitta på de andra verkstäderna...

Har kört en tankt i min vanliga lunk till å från jobbet och hamnade på 0,42 (vid tankning) lite skillnad emot 0,6-0,7

Men det är klart.. Det kunde ju aldrig bli bättre så jag måste väl räkna fel ??:-/
av pasten
Hej,
Har nu varit inne på 2000 mila service. Klagade då på hög förbrukning samt ryckig gånng ibland.
Dom uppgraderade styrenheterna vilket resulterade i mycket lägre förbrukning.
Kommer inte över 0,5l/mil jmf. tidigare ej under 0,6 l/mil !!
av hanss
pasten skrev:Hej,
Har nu varit inne på 2000 mila service. Klagade då på hög förbrukning samt ryckig gånng ibland.
Dom uppgraderade styrenheterna vilket resulterade i mycket lägre förbrukning.
Kommer inte över 0,5l/mil jmf. tidigare ej under 0,6 l/mil !!
Upplever du också att ryckningarna har försvunnit? För mig kändes det som en helt ny bil när jag hämtade den efter uppgraderingen :)
av pasten
Går mycket lugnare och smidigare nu. Helt ny bil faktiskt. :D
Mycket trevlig verkstad/bemötande förövrigt.
av njemo
Körde ToR stockholm igår, 30 mil motorväg dvs, snittade 0.53-0.54 vid 110/120. Min bil gick upp efter senaste servicen men det är tydligen inget fel alls. Det är dock med AC på.
Jag begärde idag att få det åtgärdat men det fanns ingen ny programvara enligt gsbil.

Lite intressant är att när det regnar och blir lite blött så gick förbrukningen upp till 0.7 med AC på och 0.6 med AC av. Kanske är rätt att det ska diffa nära 2 dl per mil om det blir lite blött...
Hämtade precis ut min V50 D2 efter att jag klagat på hög förbrukning. Dom kopplade in bilen men det fanns inget ny mjukvara tillgänglig. Bilen är uttagen i slutet av januari 2011 och har gått 850 mil. Sedan jag fick den har den haft en medelförbrukning på 0,62 mätt mellan tankningarna, och då ingår även en del andvändning av dieselvärmaren vintertid. Nu senast precis innan jag lämnade in den låg den på 0,55 på färddatorn.

Min körning består av 50% motorväg (110 km/h), 30% landsväg (90 km/h) och resten i stan/korta sträckor.

På verkstaden körde man dom vanliga argumenten; 2000 mils inkörning, växla efter växelindikatorn, kör inte över 110 km/h, rätt lufttryck, hoppa över växlar etc...

Jag fick också höra att det var helt fel att mäta den verkliga förbrukningen mellan tankningarna (!) Istället skulle jag gå efter färddatorn som enligt dom var det enda rätta. Detta eftersom verkstaden tyckte att man inte skulle räkna in dieselvärmaren, tomgångskörning, motorbroms i förbrukningssiffran. Underligt tycker jag...
Användarvisningsbild
av SvenB
johan086 skrev: Detta eftersom verkstaden tyckte att man inte skulle räkna in dieselvärmaren, tomgångskörning, motorbroms i förbrukningssiffran. Underligt tycker jag...
Varför det, i de siffror som uppges som förbrukning i reklamen (EU körcykeln) ingår ju inte vare sig tomgångskörning eller dieselvärmare. Och det är väl de siffrorna ni eftersträvar när ni uppger er bränsleförbrukning som för hög.
KKR skrev:
johan086 skrev: Detta eftersom verkstaden tyckte att man inte skulle räkna in dieselvärmaren, tomgångskörning, motorbroms i förbrukningssiffran. Underligt tycker jag...
Varför det, i de siffror som uppges som förbrukning i reklamen (EU körcykeln) ingår ju inte vare sig tomgångskörning eller dieselvärmare. Och det är väl de siffrorna ni eftersträvar när ni uppger er bränsleförbrukning som för hög.
För mig är förbrukningen den jag mäter upp mellan tankningarna. Sedan tycker jag att det är väldigt underligt om inte tomgångskörning ingår, för jag misstänker (utan att ha sett körcykeln) att bilen någon gång "står still" vid fejkade rödljus. Stänger dom av motorn då? Sedan tycker jag också att dieselvärmarens förbrukning under drift bör inkluderas eftersom detta är en funktion som jag inte kan välja att stänga av. Sedan ytterligare en fundering som egentligen ligger lite off topic; hur är det med luftmotstånd och ac-andvändning vid EU-körcykeln?

Att man då inte ens kan komma ner till angivna siffror på färddatorn är ju desto mer anmärkningsvärt.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 51
V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, hu[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel