- lör 11 jun 2011, 11:39
Min servicetekniker har nu fått tag i uppgraderingen och jag fått tid på verkstaden onsdag nästa vecka. Ett stort tack till hanss som hjälpte mig på rätt spår! :D
Sen håller jag med om att massuppgraderingar inte är hållbart. Inom IT-branschen finns ett bra uttryck; "if it aint broken, dont try to fix it". Men det är lite tråkigt att man som bilägare själv måste vara aktiv mot verkstaden, jag har blivit väldigt bra bemött - absolut ingen klagan på det - men hade jag inte läst det här forumet och kommit i kontakt med folk så kunde det ha dröjt månader till (med irritation och kanske tom med en återlämnad bil som följd) innan problemet åtgärdats.
Först o främst är inte den här specifika mjukvaran avsedd för att åtgärda hög bränsleförbrukning (inte vad jag vet/läst allafall). Den är till för att åtgärda högt motorljud,knack (högt förbränningsljud),ryck,ojämn motorgång. Att den även till viss del kan motverka hög förbrukning är en bonus som troligen uppnås genom att man nollställer adaptionerna för spridarna.Det låter otroligt skönt, för det är just vad mitt problem handlar om :) Förbrukningen kan jag inte klaga på, som lägst kommer jag ner till 0,50 med 17"-fälgar.
Tyvärr är det ju så att Åf inte vet om och när det finns en uppdaterad mjukvara till enheterna i bilen. För att få reda på det måste man först köpa en update till en enhet för att se om det finns och eftersom bilen inte levererats och ingen har kunnat ha klagomål på något så vet man ju inte om bilen har ett fel eller inte. Det är låååångt ifrån alla som har problem med hög bränsleförbrukning på D2 så att massuppgradera är inte alltid den bästa lösningen.Det låter logiskt då min verkstad inte hade en aning om att det fanns en uppgradering till D2 som åtgärdade just knackandet (förrän min servicetekniker kunde leta upp vad som gjorts via registreringsnumret på en åtgärdad bil), men det verkar otroligt korkat att det ska behövas ett mer eller mindre detektivarbete för att få tag på en uppgradering som löser ett problem. I min värld är Volvo så pass stort att man dels borde klara av att ha ett sökbart register och självklart en direkt möjlighet att se vad de senaste uppgraderingarna handlar om utan att behöva köpa dem först.
Sen håller jag med om att massuppgraderingar inte är hållbart. Inom IT-branschen finns ett bra uttryck; "if it aint broken, dont try to fix it". Men det är lite tråkigt att man som bilägare själv måste vara aktiv mot verkstaden, jag har blivit väldigt bra bemött - absolut ingen klagan på det - men hade jag inte läst det här forumet och kommit i kontakt med folk så kunde det ha dröjt månader till (med irritation och kanske tom med en återlämnad bil som följd) innan problemet åtgärdats.
Efter att ha ägt VW (2 st), Honda, Ford (3 st), Renault, Opel, Mercedes, Mazda (2 st), SAAB (2 st), Audi (2 st) så kapitulerade jag och skaffade Volvo.