Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#885217
Nexus skrev:Finns det någon fördel med den ena mot den andra?

Vad jag har läst mig till så är labyrint föredraget. Ska tydligen flöda lite bättre. Spelar knappast någon roll på en orginalturbo med steg 1-2 chip dock :roll:

Vilket som är vanligast beror på turbo och bilmodell. 15g i 850 T5or brukar vara konade dock. I x70 vetetusan faktiskt, tror fjutturbon i LTT är konad och 16T på T5orna är labyrint, men båda varianterna förekommer.
Nåja, det är inte så mycket att bry sig om sålänge man inte bygger en helt ny motor med massa hästar, fast gör man det så har man säkert koll på det hela iaf så :P


Förresten, hur brukar en dålig dump visa sig? Tappa laddtryck eller inte släppa laddet ordentligt?
#885222
Nexus skrev:kona, labyrint. vad är vanligast? Finns det någon fördel med den ena mot den andra?
Är slangarna till turbon original eller på meter vara. Fråga på volvo förut och tror det skulle kosta skjortan med nya original slangar :-O)
Lucif3r skrev:
Nexus skrev:Finns det någon fördel med den ena mot den andra?

Vad jag har läst mig till så är labyrint föredraget. Ska tydligen flöda lite bättre. Spelar knappast någon roll på en orginalturbo med steg 1-2 chip dock :roll:

Vilket som är vanligast beror på turbo och bilmodell. 15g i 850 T5or brukar vara konade dock. I x70 vetetusan faktiskt, tror fjutturbon i LTT är konad och 16T på T5orna är labyrint, men båda varianterna förekommer.
Nåja, det är inte så mycket att bry sig om sålänge man inte bygger en helt ny motor med massa hästar, fast gör man det så har man säkert koll på det hela iaf så :P


Förresten, hur brukar en dålig dump visa sig? Tappa laddtryck eller inte släppa laddet ordentligt?
Jag skruvar då bort avgasröret på en turbo med labyrint mycket snabbare än vad jag gör med kona iaf. Det hela är nog en smaksak. Det verkar vanligare med kona men bägge förekommer. Annars är ju 7ans vinklade med labyrint många som söker.

Vakuumslangarna är hög tid att byta! Får man läckage på fel ställen så blir det fel laddtryck. Kan orsaka skenladd. slangar som suger ihop sig kan orsaka att bilen inte laddar som den ska.
Annars så kan lamdan tända sig pga dålig dump eller läckage på slangar.

Volvo har inte de slangarna på metervara utan det är slang för slang. Tror inte ens att den kortaste slangen är billigare än vad man kan köpa 3-5m slang i någon annan affär.
Snackar vi tryckrören och slangar så skulle iaf jag köpt eftermarknad tec från Do88.

Lika bra att kosta på en fulluppsättning till hela bilen med ALLA! Slangar under huven. Bättre armerade som inte suger ihop sig och många av de gamla slangarna för att inte tala om de vakuumslangarna till turbon, de är riktigt skitiga och smulas sönder i handen.


En dålig dump ser man tydligt om den är kass. Bara lossa insugsröret till turbon och det överliggande tryckröret. evt att man får lossa skyddskåporna över turbon. Sen bara dit med en 10ans ringnyckel gärna med spärr. Sen är det bara att snurra :P Lite trångt men det går.
Leta efter hål eller antydan till sprickor. Själva dumpen sitter bara i ett plåthölje och under membranet så sitter det bara en fjäder och en plastdistans.

Iaf Man kan faktiskt höra det på ljudet. dvs luften letar sig fel väg i systemet. fågelkvitter eller ganska så "tomt" ljud vid avsläpp på högre laddtryck. Har man ett riktigt stort hål eller att dumpen har veckat sig så är det bara att kasta och köpa nytt. Nya membran finns för 300kr? och uppåt. Många är samma på de flesta turbos. Ett större hål visar sig genom att bilen inte ger laddtryck och är riktigt slö. Nu menar jag riktigt slö. En sugmotor drar nog om en! Även lamda kan tändas pga hål på dumpen.

Somsagt. Det tar inte många minuter att skruva loss dumpen för att kolla. Se bara till att bilen är riktigt kall. Turbon blir ganska snabbt kall. Men inte övriga delar i motorn xD
#885438
Nexus skrev:jo jag vet att volvo har slang för slang och tror att de 3 skulle kosta 1000:- Därav jag frågade om du köpte de på annat ställe till vettigt pris...

Jag hade slang på meter vara liggande hemma. Men bara att åka till meca och handla. Tror inte Do88 eller liknande har några andra bättre?
#888530
Thomas J skrev:Vilken dimension är det på vakuumslangarna? Behöver byta på bilen snarast, ska kolla membranet på samma gång nu när man fick en sån bra beskrivning (W)
4,2mm har jag för mig att det "ska" vara. Dock är det nog inte superduper viktigt att ha exakt rätt storlek?. Bara de inte kan suger ihop sig.
Lucif3r skrev:Heh, missade bilden på luftröret till styrboxen tidigare. Mitt rör i V70in var EXAKT likadant :lol:
Tog bara ett halvår för mig att få tummen ur att byta röret xD.

Liten update iaf :)

Bild
Hittade två st diskanter som hittade på plats på brädan. Ignorera magnetventilen :P

Bild
Hade faktiskt en diskant som var urkopplad och utan magnet.. haha

Bild
Gamla trasiga diskanten :P

Bild

Nya diskanten på plats. Lite synd att konan var tilltryckt men men. Funkar gör det iaf.

Blev klart bättre ljud. Lite renare även om i dagens mått så låter det skit. Men men.


Har fått lite bekymmer med att bilen luktar illa. Ryker kanske lite lite vitt. Dock luktar det illa. svårt att nämna hur.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]