Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Anledningen till att det inte behövs mer antal stolpar än dagens pumpar är för att man kommer slippa undan så gott som all lokal laddning. Snabbladdning är för de som kör längre under dagen än vad batteriet räcker till, ingen annan kommer vilja ladda på det viset.
Jag behöver tanka min diesel ca 10 gånger per år totalt varav ca hälften under semesterresan. Jag räknade ut att jag enbart under sommarens semester hade behövt besöka snabbladdare runt 20 gånger även om jag kört en batteribil med största möjliga batteri (Tesla Model S med 100 kWh). Det hade inneburit runt 10 timmars laddning totalt sett. Med dieseln blev det istället sammanlagt ca 20 minuter vid pumpen. Jag behöver alltså för mitt resande runt 30 gånger mer tid vid snabbladdningsplats än vid dieselpump.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
Lövet skrev:Poängen är att man laddar hemma varje natt (vilket man aldrig kan göra med en dieselbil) vilket minskar behovet så det behövs inte lika många laddplatser som bränslepumpar. Exakt hur många vet dock inte jag, finns säkert nåt estimat på det nånstans på nätet.
Ladda hemma kan den göra som bor i villa, eller motsvarande. Jag ser bara på mig själv. Jag bor i villa, så jag kan ladda hemma. Men jag har 13 mil till Stockholm. De enda anledningen, som jag ser det, att jag skulle byta till elbil var för att kunna åka var som helst i stan de gånger jag vill det. Nu har jag inte det behovet, utan det var ett exempel. Men vilken bio/teater har laddmöjlighet för majoriten av besökarna? Det måste alltså till "tankmackar". Jag kan uppfattas som "besvärlig" men jag vill bara belysa att det inte är så "plättlätt" det där. :wink:

Hemmaladdning funkar för många lägenhetsboende också. Vissa har det struligt med sega samfälligheter eller fastighetsvärdar, men för många går det att ordna. I Norge har man löst det så att det inte skulle kunna lösas här känns konstigt.

Det börjar även komma laddgator i städerna nu. Kör man "normalt" behöver man ju inte stå på en sån plats mer än nån gång i veckan kanske. (om man får i 30 mil per natt räcker det ju några dagar för de flesta.).
Det kommer såklart finnas vissa som inte kan lösa det smidigt, det fattar jag, men en stor del kommer ha möjlighet till det här även om man bor i stan/lägenhet.

Ska man till Stockholm på teater är det rätt lätt att hitta antingen nån av laddgatorna där man kan stå och ladda under tiden, eller ett av dom många garage som har laddare. Flera har kvällsparkering, (gratis laddning) för 50kr. Jag har parkerat i flertalet då jag haft jobb där och velat ladda (även om det för mig bara blir 3-4 mil innan det är fullt.)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är förvånad Joel, att du inte kan se en enda svårighet i detta med El-bil. Jag ska försöka sluta debattera detta med dig. Men det finns så många andra ämnen där vi inte står så långt från varandra i uppfattning, så troligen slipper du mig inte. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Men nej Sven, då läser du mina inlägg fel. Jag skriver ju att det finns svårigheter, men att de som jag ser det är överkomliga, och att vissa kanske redan fixats. Men klart allt inte är hur enkelt som helst, det är det aldrig. :)
Och jag gillar dina frågor och inlägg Sven, du tar bl.a upp sånt jag själv såg som svårigheter för ett antal år sen.

Men det finns varje dag nyheter kring framsteg eller utveckling som gör mig mer och mer övertygad om att vi är mitt i en enorm förändring.

Den här grejen sitter jag precis och läser lite om, eftersom energimyndigheten verkar tycka det är värt att klämma ner några miljoner i det. Energilagring/värmelagring i salt:
http://www.energinyheter.se/20171031/18 ... rgilagring
:)
Kanske något att använda enentuell överproduktion till framöver?
Användarvisningsbild
av Fisch
Lövet skrev:Poängen är att man laddar hemma varje natt (vilket man aldrig kan göra med en dieselbil) vilket minskar behovet så det behövs inte lika många laddplatser som bränslepumpar. Exakt hur många vet dock inte jag, finns säkert nåt estimat på det nånstans på nätet.
Men herregud. Vad är det största problemet, att bilister sprider ut sina tanktillfällen under dygnet eller att alla bilister ska ladda sin elbil samtidigt? Ser du inte längre än sladden räcker?!
Användarvisningsbild
av joel80
Tror det är du som inte riktigt förstår.

När man laddar nattetid räcker det med låg effekt. Det drar mindre än din spis.
Att det sen redan idag kommit både laddare och appar till bilar där du kan styra att ladda dom timmar under natten där det är billigast (lägst efterfrågan) gör också att det kommer bli en bra spridning på det.
Elproduktionen är dessutom betydligt mindre ansträngd under natten. Där har vi ännu med att gasa med vattwnkraftsmässigt de nätter som ev inte vinden blåser. (och vattwnmagasinen håller man ändå bra nivåer i p.g.a att man sparar när det blåser.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Elproduktionen är dessutom betydligt mindre ansträngd under natten. Där har vi ännu med att gasa med vattwnkraftsmässigt de nätter som ev inte vinden blåser. (och vattwnmagasinen håller man ändå bra nivåer i p.g.a att man sparar när det blåser.)
Du förutsätter hela tiden att det finns massor av billig kärnkraft-el 24/7 som baskraft. Utan den kan du inte använda vattenkraften som regulator för vind/förbrukningsvaraitioner, utan vattenkraften får gå på max hela tiden, och den klarar ändå inte av de behov vi har om vi slår av kärnkraften.

Grundbulten i hela ditt resonemang är att vi behöver en massiv utbyggnad av kärnkraften, om så bara för att ersätta de som snart har tjänat ut så vi behåller dagens nivå. Då funkar ditt resonemang. Det är bara att jag ser inte det hända i dagsläget.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej där har du helt fel. Det är såklart inte alls så jag menar eller förutsätter. Hur kan du tro det? Jag är ju lika medveten som dig om att man kommer stänga ner kärnkraften med start rätt snart, i allafall de äldsta reaktorerna.

Det Fisch tror är att det skulle bli mer ansträngande för elnätet att många laddade långsamt under natten med kanske 30 gånger lägre effekt än en snabbladdare. Det var det jag menade är felaktigt och att det nattetid finns och kommer finnas marginaler eftersom det är den tiden på dygnet Sverige använder minst el. Hur man än löser eltillförseln så är det så. Så länge vi har tillräckligt dagtid kommer det inte bli en påfrestning för elnätet med laddande fordon nattetid.

Och skulle man inte kunna ladda många nattetid utan tro att elbilar normal "fylls på" på samma sätt som man tankar en bil skulle det behövas väldigt många fler snabbladdare, som alltså blir en större belastning på elnätet. Kommande snabbladdare installeras med effekt på upp till 300kw, 30-100 gånger så hög effekt som man behöver om man laddar hemma under natten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Nej där har du helt fel. Det är såklart inte alls så jag menar eller förutsätter. Hur kan du tro det? Jag är ju lika medveten som dig om att man kommer stänga ner kärnkraften med start rätt snart, i allafall de äldsta reaktorerna.
Och vad "menar och förutsätter" du då att strömmen ska komma ifrån de perioder sol och vind inte genererar el och kärnkraften är avvecklad?

Jag ser i alla fall inga stora infrastrukturprojekt som vare sig planeras, projekteras eller finansieras i dagsläget och sådant tar lång tid att få klart från ide till fullskalig produktion.

Grundbulten i dagen svenska el-energi är kärnkraften som tuggar på 24 timmar om dygnet året om, och vattenkraften som fungerar som snabb reglering över dygnets toppar och när sol och vind står stilla. Du kan ju inte rycka ur grundbulten utan att ersätta den med något annat.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast nu missar du helt vad jag svarade på och vad diskussionen gällde.

Fisch skrev:
Men herregud. Vad är det största problemet, att bilister sprider ut sina tanktillfällen under dygnet eller att alla bilister ska ladda sin elbil samtidigt? Ser du inte längre än sladden räcker?!
Det var det påståendet jag bemötte. Att man långsamladdar på natten kommer inte att ha en större påfrestning på elnätet än om alla skulle snabbladda under dagarna.

Att du inte ser vad som planeras och byggs är för att du inte kollar. Det byggs ny vindkraft (och även viss värmekraft) i snabbare takt än vad vi idag behöver. Man verkar inte heller kunna bygga ut för snabbt för långt tid innan man faktiskt börjar stänga av viss produktion då det ger ett för stort överskott och som tidigare diskuteras skulle kunna riskera att ge ett negativt elpris (tillgång och efterfrågan!) som inte gynnar någon producent.
Idag har vi tack vare hög export kunnat undvika det, men frågan är hur hög export vi klarar av innan de som köper säger stopp och klarar sig med sin egen produktion? 19Twh gick ut ur landet förra veckan, och vi hade ett överskott ALLA veckor under hela året.
  • 1
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 164
Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]