- sön 07 jan 2018, 23:28
#1223388
joel80 skrev:Anledningen till att det inte behövs mer antal stolpar än dagens pumpar är för att man kommer slippa undan så gott som all lokal laddning. Snabbladdning är för de som kör längre under dagen än vad batteriet räcker till, ingen annan kommer vilja ladda på det viset.Jag behöver tanka min diesel ca 10 gånger per år totalt varav ca hälften under semesterresan. Jag räknade ut att jag enbart under sommarens semester hade behövt besöka snabbladdare runt 20 gånger även om jag kört en batteribil med största möjliga batteri (Tesla Model S med 100 kWh). Det hade inneburit runt 10 timmars laddning totalt sett. Med dieseln blev det istället sammanlagt ca 20 minuter vid pumpen. Jag behöver alltså för mitt resande runt 30 gånger mer tid vid snabbladdningsplats än vid dieselpump.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut