svante skrev:CarMan skrev:jag har nu på flera ställen läst texter i stil med att - Ja brända ventile är ju inte direkt ovanligt på bilar som går på bensin heller...
jag sitter o funderar på om jag nån gång råkat ut för en bil som har brända veniler. Jag kom fram till att vi inte ens råkat ut för det på nån av dom arbetsplatser jag jobbat på. det närmsta man kommit är nog obefintligt ventilspel på nån diesel, men inte bärnda veniler
en vanlig bil går inte 30-40% för magert utan vidare vilket den gör om man tankar E85!!! därav frånvaron av brända ventiler på en bensinkörd motor!!!
men ställ ner bränsletrycket tills den knappt är körbar så får vi se!
men då beror det väl på de 5% etanol det är i bensin?
vi eltar inte frågan om etanolet i sig. Uten vad som händer med "bilen" (motor & tillhörande bräsnslesystem m.m. när man tankar bränslet E85 i "bilen"
jo bilen kan under flertalet förhålanden gå för magert då bränslesystemet inte kan leverera dom mängder bränsle som behövs.
i övrigt så är jag inte tilräckligt insatt för att kuna förklara varfr alla dom ditaljer som är ändrade verkligen är endrade, men en sak är säker o det är att biltilverkarna har gjort måna! jag menar Många & långvariga tester (altså mer en att bara köra en 940 på bränslet)
----------------------------------
jag vet inte hur jag ska formulera mig, man jag har nu skrivit samma sak flera gånge, men på olika sätt, här är en varient till.
ni påviasar sto okunskap när ni tror att bilindusrtins nybils är deras stora inkomst källa. det är ju just genom att hålla igång gammla bilar man kan tjäna stora pengar.
& när det gäller att köpa ny bil så är konkuransen mellan de olika bilteilvarkarna o inte mellan ny bila eller köpa en konverterings satts