least skrev:At bilen inte har feldetektering i realtid vid uppstart är "by design". Man vill ge bilens system tid att gör egenkontroller.
Att du eventuellt är utan viktiga system några minuter, är ett problem, men man har bedömt att detta inte påverkar den faktiska säkerheten.
Bilens plåt är online och skyddar från start så att säga.
Att du säger att man testar bilens datorer är korrekt, men detta gjorde man redan i initialskedet.
Hårdvaran ändras inte för att mjukvaran uppdateras.
Vad gäller att bilen har flera olika sensorer, och hur dessa ska tolkas.
Enkelt förklarat så har man redan gjort denna bedömningen innan bilen ens var ute på vägen under utvecklingsstadiet.
Man vet vilka sensorer som är vitala, och vilka som är "nice to have".
Att en rattsensor härkar ur är illa, men den mekaniska ratten, och dess koppling till hjulen finns där och föraren kan alltid dra ratten åt höger om bilen vill dra åt vänster.
Föraren är alltid ansvarig. Sen har föraren en bromspedal som kan tryckas ner mot golvet, löser de flesta problem.
Det känns som att du anser att en modern Volvo är som en Airbus 320 med drive by wire-teknik, och där datorerna alltid har sista ordet för vart bilen ska ta vägen?
Självklart är det designat så, men den bakomliggande orsaken är ju också att bilen måste jämföra vissa data för att kunna avgöra om det är problem med en sensor (och som sagt, ibland räcker inte det - sensorn felar men systemet tror att den är okej).
Nej visst ändras inte hårdvaran, och det är en anledning till att saker tar tid - man använder en gammal beprövad hårdvara helt enkelt. Inte som i mobiltelefonernas tid som bara trycker in mer och mer saker utan att ha testat ordentligt. I vissa fall kan hårvaran dock spela in då man aktiverar funktioner som inte fanns från brjan. Man börjar alltså använda hårdvaran på ett visst sätt. Dessutom åldras hårdvaran och fler och fler fel tillkommer, och alla dessa måste tas om hand på korrekt sätt. Och soms agt, inladdning av mjukvara resulterar ofta i fel och detta måste man fånga upp, vilket kan vara synnerligen svårt i vissa fall.
Visst fins ratten kvar, men vad gör du när motorn tvärdör och all form av servo försvinner? Antar att du testat att styra och bromsa en bil utan servo? (se även undanmanöverprovet på Hyundai i30 där styrservot lägger av i en undanmanöver). Och vad gör du om bilen panikbromsar vid ett tillfälle som inte är så himla bra? Eller om ena sidan bromsar av sig själv? Huj vilken resa det blir då.
Och som sagt, krockkudden kansmälla av i ansiktet på dig mitt under färd. Svårt att styra då. Eller du vill styra åt vänster vid en undanmanöver men bromssystemet vill att du styr åt höger...
En bil i dag är i dag mycket nära helt drive by wire. I praktiken är det nästan så för gemene man skulle ha oerhört svårt att stanna bilen utan servobroms exempelvis, och likaså att styra (se ovan) utan servostyrning - en styrning som dessutom är 100% elektrisk i flertalet bilar sedan många många år. Och datorer kan bromsa din bil hur den vill, när den vill, på vilket hjul den vill och till skillnad mot flyget finns ingen redundans (som har två eller tre datorer för samma ändamål, uppbyggda av olika kretsar och med olika mjukvara utvecklad fristående från varandra) och dessutom finns utbildning för att hantera alla tänkbara och otänkbara scenarior.