Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
least skrev: fre 14 dec 2018, 10:47 Glöm inte, all form av Intellisafe kan rasa och ge felkoder som skriker åt dig som förare: bilen går fortfarande att styra och stanna vid vägkanten.
Precis, det är det jag skrivit flera gångar att det har inget med uppdatering att göra utan generellt med hårdvara och mjukvara vid fel eller buggar. Inget ovanligt att ett hårdvarufel kan få större konsekvenser pga okända buggar.
av uniformerad
Jösses vilken tråd det här blev, intressant läsning är det iallafall.

Hur som helst, efter genomförd uppdatering märker jag ingen skillnad mot tidigare, ingen ny information i någon display, så egentligen vet jag ju inte vad jag har fått, om ens något.
Och det är väl där problemet ligger, hur ska jag som kund/ägare veta vilka system som är aktiverade i min bil?
Det kan ju knappast vara raketforskning som krävs för att jag ska kunna kontrollera vad som finns i min bil genom ett besök på verkstaden, eller ännu hellre i VOC. När jag sedan ska genomföra service på bilen så meddelar min tekniker vilka uppdateringar som finns till bilen, om det finns nya system som jag kan få installerade i samband med service och också vad det eventuellt skulle kosta.
av Xanthopteryx
least skrev:At bilen inte har feldetektering i realtid vid uppstart är "by design". Man vill ge bilens system tid att gör egenkontroller.
Att du eventuellt är utan viktiga system några minuter, är ett problem, men man har bedömt att detta inte påverkar den faktiska säkerheten.
Bilens plåt är online och skyddar från start så att säga.

Att du säger att man testar bilens datorer är korrekt, men detta gjorde man redan i initialskedet.
Hårdvaran ändras inte för att mjukvaran uppdateras.

Vad gäller att bilen har flera olika sensorer, och hur dessa ska tolkas.
Enkelt förklarat så har man redan gjort denna bedömningen innan bilen ens var ute på vägen under utvecklingsstadiet.
Man vet vilka sensorer som är vitala, och vilka som är "nice to have".

Att en rattsensor härkar ur är illa, men den mekaniska ratten, och dess koppling till hjulen finns där och föraren kan alltid dra ratten åt höger om bilen vill dra åt vänster.
Föraren är alltid ansvarig. Sen har föraren en bromspedal som kan tryckas ner mot golvet, löser de flesta problem.

Det känns som att du anser att en modern Volvo är som en Airbus 320 med drive by wire-teknik, och där datorerna alltid har sista ordet för vart bilen ska ta vägen?
Självklart är det designat så, men den bakomliggande orsaken är ju också att bilen måste jämföra vissa data för att kunna avgöra om det är problem med en sensor (och som sagt, ibland räcker inte det - sensorn felar men systemet tror att den är okej).

Nej visst ändras inte hårdvaran, och det är en anledning till att saker tar tid - man använder en gammal beprövad hårdvara helt enkelt. Inte som i mobiltelefonernas tid som bara trycker in mer och mer saker utan att ha testat ordentligt. I vissa fall kan hårvaran dock spela in då man aktiverar funktioner som inte fanns från brjan. Man börjar alltså använda hårdvaran på ett visst sätt. Dessutom åldras hårdvaran och fler och fler fel tillkommer, och alla dessa måste tas om hand på korrekt sätt. Och soms agt, inladdning av mjukvara resulterar ofta i fel och detta måste man fånga upp, vilket kan vara synnerligen svårt i vissa fall.

Visst fins ratten kvar, men vad gör du när motorn tvärdör och all form av servo försvinner? Antar att du testat att styra och bromsa en bil utan servo? (se även undanmanöverprovet på Hyundai i30 där styrservot lägger av i en undanmanöver). Och vad gör du om bilen panikbromsar vid ett tillfälle som inte är så himla bra? Eller om ena sidan bromsar av sig själv? Huj vilken resa det blir då.
Och som sagt, krockkudden kansmälla av i ansiktet på dig mitt under färd. Svårt att styra då. Eller du vill styra åt vänster vid en undanmanöver men bromssystemet vill att du styr åt höger...

En bil i dag är i dag mycket nära helt drive by wire. I praktiken är det nästan så för gemene man skulle ha oerhört svårt att stanna bilen utan servobroms exempelvis, och likaså att styra (se ovan) utan servostyrning - en styrning som dessutom är 100% elektrisk i flertalet bilar sedan många många år. Och datorer kan bromsa din bil hur den vill, när den vill, på vilket hjul den vill och till skillnad mot flyget finns ingen redundans (som har två eller tre datorer för samma ändamål, uppbyggda av olika kretsar och med olika mjukvara utvecklad fristående från varandra) och dessutom finns utbildning för att hantera alla tänkbara och otänkbara scenarior.
Användarvisningsbild
av razorfish
Nu är min bil servad och det gick utmärkt att lägga till Intellisafe Support Upgrade. Bilen är en V90CC MY18 tillverkad v48 2017 (registreringsdatum 2017-12-06) med Intellisafe Surround från fabrik. Priset hos Bilia var 1413kr. Min PST gjorde ett grundligt jobb och ringde runt till kollegor och kollade - ingen information alls från Volvo tydligen - och han kunde bekräfta att bilen redan hade tre av fyra funktioner. Den som tillkom var, som trådskaparen trodde, Oncoming Mitigation by Braking. Det går inte att se i menyerna i bilen att denna uppgradering har gjorts - det står samma sak som innan överallt. Men min PST skrev extra tydligt i papperen att denna uppdatering är gjord och han dubbelkollade att det är inlagt i Volvos databas. Sa han i alla fall. =))

Hoppas det var till lite hjälp för andra.
av uniformerad
razorfish skrev: fre 14 dec 2018, 17:09 Nu är min bil servad och det gick utmärkt att lägga till Intellisafe Support Upgrade. Bilen är en V90CC MY18 tillverkad v48 2017 (registreringsdatum 2017-12-06) med Intellisafe Surround från fabrik. Priset hos Bilia var 1413kr. Min PST gjorde ett grundligt jobb och ringde runt till kollegor och kollade - ingen information alls från Volvo tydligen - och han kunde bekräfta att bilen redan hade tre av fyra funktioner. Den som tillkom var, som trådskaparen trodde, Oncoming Mitigation by Braking. Det går inte att se i menyerna i bilen att denna uppgradering har gjorts - det står samma sak som innan överallt. Men min PST skrev extra tydligt i papperen att denna uppdatering är gjord och han dubbelkollade att det är inlagt i Volvos databas. Sa han i alla fall. =))

Känns som en riktigt seriös PST, bara att gratulera.
Finner det möjligt med prissättningen bara, jag skulle fått betala närmare 1700 kr hos Bilia, men klarade mig undan med 663 kr hos Bra Bil, och du fick betala 1413 kr. Märkligt att inte ens Bilia har enhetspris.

När jag ändå gjorde min uppgradering så kollade jag även priset på Park Assist Pilot, även där var Bra Bil billigare.
av V70_2005
razorfish skrev: fre 14 dec 2018, 17:09 Nu är min bil servad och det gick utmärkt att lägga till Intellisafe Support Upgrade. Bilen är en V90CC MY18 tillverkad v48 2017 (registreringsdatum 2017-12-06) med Intellisafe Surround från fabrik. Priset hos Bilia var 1413kr. Min PST gjorde ett grundligt jobb och ringde runt till kollegor och kollade - ingen information alls från Volvo tydligen - och han kunde bekräfta att bilen redan hade tre av fyra funktioner. Den som tillkom var, som trådskaparen trodde, Oncoming Mitigation by Braking. Det går inte att se i menyerna i bilen att denna uppgradering har gjorts - det står samma sak som innan överallt. Men min PST skrev extra tydligt i papperen att denna uppdatering är gjord och han dubbelkollade att det är inlagt i Volvos databas. Sa han i alla fall. =))

Mycket hjälp, tack. Min xc90 jag kryssade i alla säkerhetsgrejer på tillverkades troligtvis 2-3 veckor efter din så det borde vara samma.

Har någon koll på hur det funkar med systemen. Vad gör denna uppgradering, om man driftar åt mötande eller mötande mot mig styr och bromsar bilen då? Till skillnad mot dagens där den bara styr?

Om man är på väg att frontalkrocka, bromsar inte bilen då redan idag?
av uniformerad
V70_2005 skrev: sön 16 dec 2018, 09:33

Mycket hjälp, tack. Min xc90 jag kryssade i alla säkerhetsgrejer på tillverkades troligtvis 2-3 veckor efter din så det borde vara samma.

Har någon koll på hur det funkar med systemen. Vad gör denna uppgradering, om man driftar åt mötande eller mötande mot mig styr och bromsar bilen då? Till skillnad mot dagens där den bara styr?

Om man är på väg att frontalkrocka, bromsar inte bilen då redan idag?
Kikar du lite i tråden finns en förenklad beskrivning om vad de olika systemen gör.
av AndS
Finns nog många parametrar som påverkar hur bilen uppträder utifrån när olika saker inträffar, t.ex. när den detekterar att det kommer ett mötande fordon i bilens färdriktning, bilens hastighet, om du börjat bromsa, styra undan, vid låg hastighet med t.ex. människor, etc.
Så det man utgå från är att det finns funktioner för för undanstyrning och automatisk bromsning.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 37
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv