Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ryssarna sätter in alltmer avancerad fordon i striderna :-/
Efter "turtle tanks" kommer detta..

Mer intressant från Ryssland nedan (YT: The Enforcer), min markering i fetstil.
Statlig konfiskering av alla privata tillgångar överstigande $13300.. oops :-/
Jag gissar att många ryssar kommer att bli väldigt, väldigt upprörda om detta går igenom :oops:

""14 jan. 2025
Russia has been slammed with a major drone attack overnight, striking 1200 kilometers into the Russian Federation, and causing severe damage to Russian industrial and warfighting abilities. Meanwhile Russia is on the verge of Bankruptcy, and the central bank has moved to seize all assets of Russian citizens worth more than $13,300. The Russian Duma is attempting to stop this, but either way the Russians go they are in a terrible situation; facing open revolt or complete bankruptcy. ""
Användarvisningsbild
av Allinug
Erik Å skrev: tis 14 jan 2025, 09:06 Det märkliga är att nationen som betraktas som demokratins förebild plötsligt förespråkar erövring av andras territorium. Lite av "Tillbaka till medeltiden" :-/
Ryssland och Kina har aldrig lämnat det stadiet.
Jag vet inte ifall USA har setts som en förebild när det gäller demokrati - de har ju bara två partier att rösta på. Men det finns väl olika grader av demokrati. Två partier att välja bland är väl mer demokrati än bara ett parti att välja på.

Jag undrar ifall vi inte ser ett USA som blir alltmer som Ryssland? Det finns en president som har imperialistiska idéer och vill utöka landsgränserna till att omfatta Kanada, Grönland och Panamakanalen, av säkerhetspolitiska skäl. Vi ser oligarki där presidenten omger sig med och även ger politisk makt till miljardärer. Vid förra perioden talade Trump om att ändra grundlagen så att det skulle vara möjligt för Trump att regera under en tredje mandatperiod.

Intressant var också valet i Belarus. Så länge de väljer sittande diktatorn, så kommer Belarus vara ett lydrike till Ryssland och allt kommer att vara lugnt. Om de skulle välja något annat så kanske de blir nästa Ukraina.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vet inte ifall USA har setts som en förebild när det gäller demokrati - de har ju bara två partier att rösta på. Men det finns väl olika grader av demokrati. Två partier att välja bland är väl mer demokrati än bara ett parti att välja på.
Det finns flera partier, men det har i praktiken med tiden blivit bara två spelare kvar. Bernie Sanders har varit med i andra partier tidigare.
I Sverige och andra representativa demokratier kan man ju se vissa paraleller i och med den utvecklade blockpolitiken.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Funk skrev:Sverige och andra representativa demokratier kan man ju se vissa paraleller i och med den utvecklade blockpolitiken.
I Svrerige var det ju förr i många år en "alla mot en" politik. Sossarna hade egen majoritet ända fram till 70-talet (hade Kommunisterna som stödparti) och en period samregerade dom med Bondeförbundet.
På den tiden hette partierna vad dom var för några, var mycket lättare då.
Användarvisningsbild
av Allinug
Putin sitter nog och ler nu när Trump skaffar sig ovänner över hela världen genom sitt tullutspel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ryssarna börjar ha slut på fordon. Nu skakar de fram sitt ess ur rockärmen, det hemliga vapnet.. :-/
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu när baltländerna kopplat bort sig från det ryska elnätet och kopplar in sig på europeiska elnätet, så kommer Kaliningrad att behöva försörja sig själva. Men alla vet ju var kablarna i Östersjön finns.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När ska Europa/EU vakna upp och fatta att vi inte i längden kan bara luta oss tillbaka och lita på att USA alltid ska skydda oss från allt ont.

Verkar inte någon som har fattat att vill vi bestämma själva över vår egen framtid här måste vi faktiskt satsa själva. Annars blir vi bara en del i potten när Kina/USA/Ryssland delar upp världen, militärt,teknologiskt, politiskt och ekonomiskt.

Detta har ju snart pågått i 20 år och ingen tar det på allvar

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dire ... erhetslage
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bara att hålla med. Utan samlad militär förmåga, ingen rätt till bestämmande. För 20 år sen hade man avfärdats som idiot av att säga nåt liknande, 10 år sen var folk helt sjukt överraskade när krim annekterades, 2025 och en jämförelsevis demilitariserad del av världen blir överraskade när de inte får vara med att bestämma bland stormakterna.

Var står vi om 10 år? Utredning eller upprustning?

Jag har en känsla…
Användarvisningsbild
av Allinug
Undrar vad för fredsförhandlingar som Trump och Putin ska hitta på? Man kan ju varken lita på Trump eller Putin… :crying:
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 146

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]

Har du någon anledning att tro att det inte[…]

B230F går fett