Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev: Till V70 med 2.0 diesel (D3) får man ju lägga på 150.000 kr för Haldex AWD, för volvo skickar med 0.5 liter större motor och automat på samma gång.
Eller 70 tusen, och ja, det är prisvärt som fan med tanke på hur mkt man får för de 70 tusen, varav 15 tusen är ett utrustningspaket, 18 tusen ger en D5-motor (prisvärt som fan, fattar inte hur nån kan snåla på de pengarna), 18 tusen automat, okej, här kommer den enda egentliga kostnaden som kan diskuteras, man tvingas på en automat. Då är vi uppe i 51 tusen. Återstår 19 för fyrhjulsdriften.

Så visst, låt folk välja till automat själva, men i övrigt är det ju inte mycket att tjafsa om. D5an gör ju V70n till en bra bil och att ens fundera på att köpa D3 och sedan vänta in ett polestartrim som kanske ger 20 hk till när man får 215 hk och 440 Nm idag för 18 tusen.

Detta är ju listpriser!
Alla är inte som mig som prioriterar stor motor och tycker det är prisvärt. Det verkar faktiskt vara ganska få som tycker så.

Tex har ju VW sålt förkrossande många fler Passat med 2.0D med AWD än vad Volvo sålt V70 D5 AWD, hade volvo haft D3 AWD tror jag man hade sopat banan med Passaten. Dessutom så är ju majoiteten sålda V70 D3/2.4D och inte D5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Den som köper en D5AWD får ju väldigt mycket för sina 70 extra jämfört med den som "uppgraderar" en T4 till en D3: +58100. Utomlands är T4 och D3 lika dyra. Konstig prissättning...
PH
Inte konstigt alls...

I Svedala är det ju extrem dieselmodehype just nu och kunderna betalar gärna 58.000 kr för att spara 2000 kr per år

Därav prissätningen.

När jag hämtade ut min förraförra D5 -06 kostade D5 och 2.5T exakt samma på krona för då var inte diesel hett mode.
av perhall
Jag tror också att en D3 V70 med säg 15 000 kr AWD-påslag skulle sälja grymt bra! AWD har ju gått från att vara en egen drivlina och bilmodell (+30% i pris i slutet av 80-talet) till ett tillägg likt automat, sportpaket, herrgårdsvagn... dvs. "bra att ha" på vintern, vilket det ju är!/PH
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Den som köper en D5AWD får ju väldigt mycket för sina 70 extra jämfört med den som "uppgraderar" en T4 till en D3: +58100. Utomlands är T4 och D3 lika dyra. Konstig prissättning...
PH
Inte konstigt alls...

I Svedala är det ju extrem dieselmodehype just nu och kunderna betalar gärna 58.000 kr för att spara 2000 kr per år

Därav prissätningen.

När jag hämtade ut min förraförra D5 -06 kostade D5 och 2.5T exakt samma på krona för då var inte diesel hett mode.
Intressant! 2008 kostade nämligen V70 D5 35 tkr mer än 2,5T... snart är en diesel dubbelt så dyr:)
PH
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev: Till V70 med 2.0 diesel (D3) får man ju lägga på 150.000 kr för Haldex AWD, för volvo skickar med 0.5 liter större motor och automat på samma gång.
Eller 70 tusen, och ja, det är prisvärt som fan med tanke på hur mkt man får för de 70 tusen, varav 15 tusen är ett utrustningspaket, 18 tusen ger en D5-motor (prisvärt som fan, fattar inte hur nån kan snåla på de pengarna), 18 tusen automat, okej, här kommer den enda egentliga kostnaden som kan diskuteras, man tvingas på en automat. Då är vi uppe i 51 tusen. Återstår 19 för fyrhjulsdriften.

Så visst, låt folk välja till automat själva, men i övrigt är det ju inte mycket att tjafsa om. D5an gör ju V70n till en bra bil och att ens fundera på att köpa D3 och sedan vänta in ett polestartrim som kanske ger 20 hk till när man får 215 hk och 440 Nm idag för 18 tusen.

Detta är ju listpriser!
Alla är inte som mig som prioriterar stor motor och tycker det är prisvärt. Det verkar faktiskt vara ganska få som tycker så.

Tex har ju VW sålt förkrossande många fler Passat med 2.0D med AWD än vad Volvo sålt V70 D5 AWD, hade volvo haft D3 AWD tror jag man hade sopat banan med Passaten. Dessutom så är ju majoiteten sålda V70 D3/2.4D och inte D5.
Tja, fast under det senaste året har man sålt D5 AWD till ett pris som understiger vad en D3 AWD skulle kosta, så det där stämmer inte riktigt. Många skiter i AWD och det får ju vara upp till dem, det jag inte begriper är alla som köper D3 och smäller i en massa i mitt tycke skitutrustning istället för att få en riktig motor. Skillnaden mellan D3 2.0 och D5 är mkt större än vad siffrorna visar tycker jag.

Att det säljs många D3 beror väl på tjänstebilsmarknaden antar jag och då är det väl en sak, men privatpersoner, där fattar jag inte hysterin kring D3.

Nya D5 anser jag vara det enda guldkornet just nu, tillräckligt med effekt, smidighet och det till en förbannat låg förbrukning.
av Enzo
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
PH
Inte konstigt alls...

Därav prissätningen.

Intressant! 2008 kostade nämligen V70 D5 35 tkr mer än 2,5T... snart är en diesel dubbelt så dyr:)
PH
När jag beställde min XC70 MY06 (sommaren 05) så kostade D5 och 2.5T på öret detsamma, samma utrustning förutom att D5an innehöll dieselvärmare (tidur kostade 2 jämnt). Då kändes valet klockrent, jag kom ju dessutom från en XC90 2.5t.

Automat var ju tillval på båda.

Ja jag säger ju det, D3 är ju den som känns omotiverat dyr. D5 är ju eg. billig i konkurrensen om jämför med andra märken.

Jag åker ju hellre D5 momentum än D3 Summum om vi säger så. Större är ju inte skillnaden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Må så vara, men bara för att du Enzo och jag tycker att D5 är den mest prisvärda dieseln så behöver det ju inte vara universell sanning för det.

Snabbsök på blocket ger tex att bara 21% av V70 diesel är D5, så bara en av fem tycker ju tex att D5 är den mest prisvärda dieseln.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så behöver det väl inte alls vara?

Finns säkert många som valt 2.0D eller 2.4D av andra skäl än att dom tycker att dom är prisvärda!?
Många med ett kostnadstak väljer kanske 2.4D framför D5 för att få pengar över till mer utrustning!

Sen är det ju så att även om man kunde köpa en Volvo V70 för 500K med en V12:a på 600Hk så skulle nog inte jättemånga göra det ändå, trots att den kombinationen skulle vara prisvärd..

Själv valde jag 2.4D framför D5 av den enkla anledningen att den hade bättre prestanda än våran tidigare bil och att den räckte gott och väl när vi provkörde den. Hade vi senare ångrat oss hade ett besök hos Polestar löst det problemet, billigare och bättre dessutom!
av Enzo
VolvoB20 skrev:Må så vara, men bara för att du Enzo och jag tycker att D5 är den mest prisvärda dieseln så behöver det ju inte vara universell sanning för det.

Snabbsök på blocket ger tex att bara 21% av V70 diesel är D5, så bara en av fem tycker ju tex att D5 är den mest prisvärda dieseln.
Fast det där är som sagt ett felslut, eftersom D5 ju inte ryms inom en vanlig tjänstebilsgräns. Så eg. kan man inte dra några som helst slutsatser om det. :)

Jag menar bara att prispåslaget för D5 kontra D3 nästan är unikt lågt, jämfört med vad de flesta konkurrenter tar och att D3 faktiskt är oskäligt dyr. D3 borde ju kosta som en T4, ja möjligen plus 10K då, det vore ju rimligt.

Din snabbsöknings resultat kan t.ex. bero på att de flesta som har D5 är toknöjda och behåller dem, och de med andra modeller vill sälja för att köpa en D5 ;) (ironi)
av hassehare
Hej

Jag fick min nya V70 my11 den 1 juni.Det är en D3 buisness active.Jag lämnade en V70 2007 i inbyte.
Jag betalade 285' för D3 :an och fick 100' för 07:an. Skulle jag köpt en D5:a , hade den kostat minst ca 35' mer.
D3 :an är en bättre motor än min gamla 170 hk bensin. Jag mycket nöjd så långt ca 220 mils körning.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]