- tis 18 nov 2008, 20:40
Hej,
Hade bestämt mig för en XC60 redan innan sommaren men började sen intressera mig för Q5:an. Har haft 8 Volvo på raken och det finns många fördelar med Volvo eftersom man bor i Göteborg, exemplevis servicetillgängligheten och servicepaketet som ingår i XC60:n är ju svårslagen, även om det så här i efterhand kan kännas som ett rop på hjälp.
Det finns dock några saker hos Volvo som man kan reta ihjäl sig på och då tänker jag framförallt på motoralternativen. Den enda märkbara utvecklingen som Volvo har gjort med sina dieselmotorer sedan 2003, är att man skrämt upp en gammal D5:a till 22 extra hästkrafter och döpt om den gamla till 2,4 D. Det finns säkert någon som inte håller med mig och kan visa någon fin förbrukningskurva innan/efter eventuell uppdatering, men det känns inte. Jämfört med de tyska biltillverkarna är detta inte annat än blekt. Volvo PV har under Fredrik Arps ledning istället ägnat sig åt att integrera legotillverkade bensin-V8-motorer i standardsortimentet, vilket vi nu med facit i hand kan konstatera är ett fatalt misslyckande och en felsatsning av hög dignitet, vars resultat vi nu mycket tragiskt kan läsa om i tidningar och se på nyhetssändningar. Dessutom är det så, att för den som har avsikten att köpa XC60 för att eventuellt kunna rädda några jobb, så monteras XC60 till 100% i Gent, och då känns det ju som om man lika gärna kan stödja dem som bor i Ingolstadt.
Startpriset för en 2,4D är dessutom högre än för en 2,0TDI även om utrusningen kan vara mer omfattande. Enligt min uppfattning, så är dock 2,0 TDI:n en både snålare, starkare och modernare motor än 2,4D:n.
Utan att lika grundligt ha utforskat och mätt utrymmen som många andra, föll mitt val ändå på Q5:an. Eftersom jag denna gång även var beredd att satsa pengar på en ordentlig motor så blev det en 3,0 TDI, som nu är beställd och kommer i december eller januari. Är man ute efter en snabb, stark och prisvärd dieselmotor så har ändå inte Volvo något att jämföra med, tyvärr.
Jag vill dock avsluta med att jag tycker XC60:n är mycket snygg, nästan till och med nästan snyggare än Q5 enligt min mening, efter att ha sett båda i verkligheten. Jag skulle dock våga tro att andrahandsvärdet kan bli lite sämre på Volvon än Audin, speciellt för oss Göteborgare som ofta kan konstatera att det finns fler Volvo-säljare än köpare på begagnatmarknaden. Audi A4 är exempelvis den bil på den svenska marknaden som har högst andrahandsvärde av alla. Köper man en ny bil, så är det ju troligen värdeminskningen som är den i särklass största kostnaden och då hjälper inte billigare servicar och försäkringspremier, även om det känns så under tiden.
Hur ni än väljer, hoppas ni blir nöjda och lycka till!
Heja GAIS!