Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Såg min första Q5 idag utanför lokala Audi-handlaren. Den såg riktigt bra ut i verkligheten. Förvånande nog var det en 2.0T automat..alltså bensin motor.

Försökte bygga ihop en sån bil nu på Audis hemsida...jisses vad tillval. Tror det går fortare att bygga ihop en Q5 själv från råmaterial än att sitta och kryssa i alla dessa tillbehörslistor :D

I vilket fall så är jag glad att jag inte ska köpa en XC60 eller Q5. Jag skulle helt enkelt inte kunna bestämma vilken jag vill ha.
av perhall
Det är sjukt mycket tillval till Audi (både såna som man måste ha för att få en hygglig standard typ läderratt och färddator, och såna som man vill ha för att det är kul) och det blir sjukt dyrt när man är klar. Dessutom många konstiga kombinationskrav, vilket VW/Audi har haft länge. Det går inte att tolka allt om man inte pratar med nån som verkligen kan det: jo stora MMI:n ingår i stora navin men inte i lilla...

Båda är jättefina bilar. Kul att XC60D5 trots sin rätt omoderna motor fick fem stjärnor i tyska ams. Volvo har verkligen tagit sig. Audi A6 3,0 TFSI facelift fick nöja sig med fyra stjärnor. Nyligen vann V70 T6 över A6 3,0, och för ett tag sen vann XC mot Allroad... allt detta i det som troligen är världens mest välrenommérade biltidning...kul, eller hur! De små Volvo-modellerna brukar inte lyckas lika bra....
PH
Användarvisningsbild
av bjornw
Har varit och tittat på Q5:an lite mer noggrant nu. Har provat med barnvagn och barnstolar. Den vi tittade på hade baksäte plus, dvs det som är skjutbart ca 10cm.
För att överhuvudtaget ha en chans att få in en barnvagn på längden måste baksätet vara i främsta läget och ryggstöden i upprätt läge. Då går det inte att sitta i baksätet om någon som är ca 180 eller längre ska sitta i framsätet. Mittplatsen går inte heller att använda, det är knepigt att få dit ett stödben från en barnstol. Jag är 175 och kan precis klämma in mig bakom mig själv med baksätet framdraget. Det skulle funka kortare resor men inte längre.

Nu har vi inte provat med samma barnvagn i XC60:n men mitt ögonmått säger att golvytan i skuffen på XC60 är ungefär lika stor som Q5:an med fullt framdraget baksäte men då går det att använda baksätet och en person som är 185 kan sitta bakom sig själv. Baksätets ryggstöd fälls i 40-20-40% medans det är 60-40% i Q5.

Fördelen med Q5:an är att man kan arrangera om baksätet och anpassa det efter behovet. För oss som kommer leva med barnvagn minst 3 år till är dock storleken på skuffen så viktig att det inte är realistiskt att köpa en Q5:a, då är både A4, A6, Superb och Passat bättre alternativ från VAG.

Vi ska dock ge den en chans till och låna hem den för att kunna packa och lasta ordentligt. Q5 är en riktigt fin bil och torsen tillsammans med den högre bling-känslan lockar. XC60:n känns dock lite mer praktisk men också tråkigare. Speciellt inredningen känns som en kompromiss med den taffliga placeringen av navigatorn, dvs plastlocket i vårt fall, hade man gått hela vägen och haft en skärm som kombinerar navi, radio mm som audi har hade det varit mer komplett. Eftersom båda bilarna kostar nästan lika mycket (om man låter bli läder, komfortstolar, dynamiskt chassi mm till Q5) tycks kompromissen onödig.

Återkommer efter provkörningen.
Användarvisningsbild
av Tomas L
bjornw skrev:Har varit och tittat på Q5:an lite mer noggrant nu. Har provat med barnvagn och barnstolar. Den vi tittade på hade baksäte plus, dvs det som är skjutbart ca 10cm.
För att överhuvudtaget ha en chans att få in en barnvagn på längden måste baksätet vara i främsta läget och ryggstöden i upprätt läge. Då går det inte att sitta i baksätet om någon som är ca 180 eller längre ska sitta i framsätet. Mittplatsen går inte heller att använda, det är knepigt att få dit ett stödben från en barnstol. Jag är 175 och kan precis klämma in mig bakom mig själv med baksätet framdraget. Det skulle funka kortare resor men inte längre.

Nu har vi inte provat med samma barnvagn i XC60:n men mitt ögonmått säger att golvytan i skuffen på XC60 är ungefär lika stor som Q5:an med fullt framdraget baksäte men då går det att använda baksätet och en person som är 185 kan sitta bakom sig själv. Baksätets ryggstöd fälls i 40-20-40% medans det är 60-40% i Q5.

Fördelen med Q5:an är att man kan arrangera om baksätet och anpassa det efter behovet. För oss som kommer leva med barnvagn minst 3 år till är dock storleken på skuffen så viktig att det inte är realistiskt att köpa en Q5:a, då är både A4, A6, Superb och Passat bättre alternativ från VAG.

Vi ska dock ge den en chans till och låna hem den för att kunna packa och lasta ordentligt. Q5 är en riktigt fin bil och torsen tillsammans med den högre bling-känslan lockar. XC60:n känns dock lite mer praktisk men också tråkigare. Speciellt inredningen känns som en kompromiss med den taffliga placeringen av navigatorn, dvs plastlocket i vårt fall, hade man gått hela vägen och haft en skärm som kombinerar navi, radio mm som audi har hade det varit mer komplett. Eftersom båda bilarna kostar nästan lika mycket (om man låter bli läder, komfortstolar, dynamiskt chassi mm till Q5) tycks kompromissen onödig.

Återkommer efter provkörningen.
Bra och intressant inlägg! Jag är nämligen i samma situation och måste få in barnvagn mm i bilen. Jag har som sagt inte sett Q5 i verkligheten ännu, men har en katalog och enligt den så skiljer det i storlek mellan Q5 och XC60, men inte "jättemycket".

Det skiljer en (1) mm i totallängd, Q5:ans bagage är (BxD) 1050 x 926 mm mot XC60 som är 1130 x972 mm. Varje centimeter är naturligtvis viktig och XC60 ser större ut, men Q5 lastar 540 l mot XC60 490 l (mätt enligt samma standard, VDA). Det verkar som om bakrutan på XC60 lutar mer än på Q5? I slutändan kan det vara så att OM det blir Volvo så kommer jag att välja en XC70 isf en XC60 p g a bättre lastmöjligheter.

Jag har kollat på A4 Avant och bagageutrymmet kändes väldigt smalt (hade precis kört XC70 en helg) och jag tror att när det gäller Audi så lastar Q5 bättre/enklare än A4 Avant. Vi får se på onsdag då vi provkör A4 Avant 2.0 TDI Quattro.

Designmässigt så tycker jag att Audi Q5 ser lite slätstruken ut jmf med XC60, iaf på bilder. Interiört så ser Audi ut som att de fastnat i 90-talet, tråkigt tyskt korrekta, Volvos inredning och instrumentering känns betydligt mer modern. Välkommen till 2000-talet! Men smaken är olika, vad vet jag som jobbar med butiksinredning!? :) Missen med navigatorn är lite beklaglig, men det går säkert att lösa på ett bättre sätt än att bygga in en egen GPS! :shock:
av Amli
Läste att minsta tillgängliga däckprofil på Audi Q5 är 18". Snyggt men inte så skoj för däck kontot. Om någon fått en offert från Audi skulle det vara intressant att höra vad vinterdäck inkl. fälg går på då jag vet att dom kan ta DUKTIGT betalt för detta...
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:Läste att minsta tillgängliga däckprofil på Audi Q5 är 18". Snyggt men inte så skoj för däck kontot. Om någon fått en offert från Audi skulle det vara intressant att höra vad vinterdäck inkl. fälg går på då jag vet att dom kan ta DUKTIGT betalt för detta...
Jag undrar om det stämmer, för i den katalog som jag har (engelsk) så finns det två 17" fälgar att välja, på Audi.se:s konfigurator så finns det iaf en 17" fälg om man väljer 2-liters dieseln.
av Amli
Tomas L skrev:
Amli skrev:Läste att minsta tillgängliga däckprofil på Audi Q5 är 18". Snyggt men inte så skoj för däck kontot. Om någon fått en offert från Audi skulle det vara intressant att höra vad vinterdäck inkl. fälg går på då jag vet att dom kan ta DUKTIGT betalt för detta...
Jag undrar om det stämmer, för i den katalog som jag har (engelsk) så finns det två 17" fälgar att välja, på Audi.se:s konfigurator så finns det iaf en 17" fälg om man väljer 2-liters dieseln.
Det låter ju onekligen mest troligt. Då var informationen jag läste felaktig.
av para
bjornw,
baksätet i den Q5 jag kollade på (en 2,0Tdi i gbg) gick att fälla 40/20/40. kanske är det nått tillval som audi har?
av Gaisarn
Hej,

Hade bestämt mig för en XC60 redan innan sommaren men började sen intressera mig för Q5:an. Har haft 8 Volvo på raken och det finns många fördelar med Volvo eftersom man bor i Göteborg, exemplevis servicetillgängligheten och servicepaketet som ingår i XC60:n är ju svårslagen, även om det så här i efterhand kan kännas som ett rop på hjälp.

Det finns dock några saker hos Volvo som man kan reta ihjäl sig på och då tänker jag framförallt på motoralternativen. Den enda märkbara utvecklingen som Volvo har gjort med sina dieselmotorer sedan 2003, är att man skrämt upp en gammal D5:a till 22 extra hästkrafter och döpt om den gamla till 2,4 D. Det finns säkert någon som inte håller med mig och kan visa någon fin förbrukningskurva innan/efter eventuell uppdatering, men det känns inte. Jämfört med de tyska biltillverkarna är detta inte annat än blekt. Volvo PV har under Fredrik Arps ledning istället ägnat sig åt att integrera legotillverkade bensin-V8-motorer i standardsortimentet, vilket vi nu med facit i hand kan konstatera är ett fatalt misslyckande och en felsatsning av hög dignitet, vars resultat vi nu mycket tragiskt kan läsa om i tidningar och se på nyhetssändningar. Dessutom är det så, att för den som har avsikten att köpa XC60 för att eventuellt kunna rädda några jobb, så monteras XC60 till 100% i Gent, och då känns det ju som om man lika gärna kan stödja dem som bor i Ingolstadt.

Startpriset för en 2,4D är dessutom högre än för en 2,0TDI även om utrusningen kan vara mer omfattande. Enligt min uppfattning, så är dock 2,0 TDI:n en både snålare, starkare och modernare motor än 2,4D:n.

Utan att lika grundligt ha utforskat och mätt utrymmen som många andra, föll mitt val ändå på Q5:an. Eftersom jag denna gång även var beredd att satsa pengar på en ordentlig motor så blev det en 3,0 TDI, som nu är beställd och kommer i december eller januari. Är man ute efter en snabb, stark och prisvärd dieselmotor så har ändå inte Volvo något att jämföra med, tyvärr.

Jag vill dock avsluta med att jag tycker XC60:n är mycket snygg, nästan till och med nästan snyggare än Q5 enligt min mening, efter att ha sett båda i verkligheten. Jag skulle dock våga tro att andrahandsvärdet kan bli lite sämre på Volvon än Audin, speciellt för oss Göteborgare som ofta kan konstatera att det finns fler Volvo-säljare än köpare på begagnatmarknaden. Audi A4 är exempelvis den bil på den svenska marknaden som har högst andrahandsvärde av alla. Köper man en ny bil, så är det ju troligen värdeminskningen som är den i särklass största kostnaden och då hjälper inte billigare servicar och försäkringspremier, även om det känns så under tiden.

Hur ni än väljer, hoppas ni blir nöjda och lycka till!

Heja GAIS!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 63
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö