Jag tycker personligen att det är tråkigt att det blir en sån polariserad debatt i denna frågan...
Friktionsdäck idag är bra, ingen tvekan om det ! Och det finns troligen en hel del människor som verkligen inte behöver köra dubbat över huvud taget, men gör det av gammal vana.
Dock så finns det ett antal scenarion och körmönster där det faktiskt är bättre eller fördelaktigt med dubbat. Jag själv bor i ett område i Göteborg där det är rätt många backiga småvägar som sköts av kommunen, för övrigt samma kommun som skall förbjuda passage på ett antal gator i centrum de kommande åren (se gärna denna tråden:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=49914. ) , och det händer varje år att man får göra valet att köra dubbat eller riskera att inte komma hela vägen hem..
Jag har turen att kunna köra ett flertal olika bilar hem från jobbet då vädret är extra jobbigt, och klarar backarna hemma med hjälp av AWD (antingen med friktions eller dubbdäck) när det är som värst. I de flesta fall går t.o.m faktiskt alldeles utmärkt med bara tvåhjulsdrift (FWD) och friktionsdäck...
Men det finns ganska många tillfällen då jag får hjälpa grannar upp, och det är två kategorier av fordon som behöver hjälp då göteborgsvädret varit som det brukar, det vill säga tö och frost om vartannat... det är antingen bilar med friktionsdäck eller dom stackarna som kör pickuper som inte är tungt lastade. Och på pickuperna hjälper det minsann inte alltid att ha dubbdäck heller. Bl.a annat renhållningsverkets lilla pickup som skall hämta komposterbart avfall (tror jag) brukar få grava problem.
Det var framkomlighet.. eftersom jag kör bil som de flesta andra så finns det en annan situation till då jag föredrar dubb. Svartis som plötsligt bara "dyker upp" runt kröken... jag vet att man skall köra som om det alltid var fara å' färde, men vem med handen på hjärtat gör det ? I dessa situationerna ger dubben ett litet övertag enligt mig.
Då kanske man kan tro att jag är förespråkare av dubbäck till 100%, det är jag inte.
Det behöves en blandning av båda typerna däck som jag ser det... fler borde köra friktionsdäck, men att förbjuda dubbar eller ensidigt rekommendera enbart friktionsdäck är fel väg att gå. Friktionsdäck polerar vägytan så det blir blankis och dubbarna som ruggar upp den sliter på barmark. Man kan kanske säga att dom kompletterar varandra samtidigt som dom skapar olika problem. Utredarna som tittat på dubbförbudet i Göteborg har räknat med att antalet olyckor kommer att öka på grund av detta enligt en intervju i lokalradion. Anledningen tog man inte upp, men jag gissar på att "kompletterandet" ger utslag.
Däckbranschen är också en bov i dramat, genom att hålla uppe priserna på de "bättre" friktionsdäcken skapas ett mer prisvärt mellansegment där dubbat många gånger får bättre omdömen i tester. Samtidigt gör de höga priserna att friktionsdäcken får rulla betydligt längre än vad de bör göra...inte heller bra...
Bara mina tankar i frågan...
/Thomas