Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
kanske säkrare att bilen måste visas upp med godkända däck? Och att tar man bilen IGEN (vid uppföljning så att man inte lånar däck o sen byter igen) förverkas bilen tills dess att man fått betala ett rejält bötesbelopp för att man är obotligt dum..
skickar tråden vidare?
följer just monte carlo IRC.
för 15 år sedan åkte de med ca 400 dubb? i nuläget är det skurna slicks som gäller, på allt från svartis till snöföre. är medveten om att de bilarna är helt olika swenssonbilar, men det ger en god fingervisning om vad utvecklingen pekar. gummiblandningar OSV? tar inte själv ställning, men det kommer säkert synpunkter från de som vet?
isak
jumu01 skrev:Ja nu är cirkusen igång i syd Sverige se http://nyheter.se.msn.com/article.aspx? ... d=12439097.

En klok sörlänning kör alltid dubbfritt alltstå med friktionsdäck, att ishalkan kommer några gånger per år avskräcker honom inte, varför sker det är 20 olyckor på 3 tim, ger mig f-n på att de flesta körde med friktionsdäck eller så körde man som igår för då regnade det och isbildning idag rör ju inte oss som bor i sydregionen!!

Hur många av de drabbade körde med dubb och anpassade hastigheten efter rådande vägförhållanden????

Ett mycket bra exempel på att vi i Sverige skall använda dubbdäck punkt slut!!!
Håller med till 100%. Om alla kör dubb behöver ingen anpassa hastigheten och vi kan brassa på 110 knyck hela tiden och kan fullständigt skita i dålig väder och ingonerar kass förädiskt väglag.

100% av alla vinterolyckor beror helt och hållet på att folk kör odubbat, aldrig en olycka berott på att föraren missade att anpassa hastigheten.

Alla olyckor beror bara på att man kör dubbfritt....
Dubbförbud i centrala Uppsala detta kommer innebära att bärgarna kommer för jobba på högtryck då snöröjningen är under all kritik. och sen att dom saltar även om det är -55 grader.

!!VÅGA VÄGRA DUBBFRITT!!
Här är lösningen.....

Såg en Mercedes Gelendevagen i Norge med sådan här på, han kunde nästan klättra vertikalt uppför frysta vattenfall.... imponerande.

Bild
det där är inte dubb!
om du inte vet kallas det för piggkedjor! de används inte på allmänna vägar, uteslutande teräng!
har ingenting med tråden att göra?
isak
Var är diskussionen påväg? Har ContiVikingContact 5. Funkar riktigt bra. Hade dubbat innan men dubbfritt är helt klart över förväntan. Allt babbel om att dubbat är det enda som funkar kommer från folk som inte provat rätt däck verkar det som.
Daddan skrev:Var är diskussionen påväg? Har ContiVikingContact 5. Funkar riktigt bra. Hade dubbat innan men dubbfritt är helt klart över förväntan. Allt babbel om att dubbat är det enda som funkar kommer från folk som inte provat rätt däck verkar det som.
Har samma upplevelse som dig, och jag har uteslutande kört dubbfritt sedan -98. 11år med en 745(utan extra vikt i bagage), nu är det andra vintern med en V50. Bor i Sundsvall med väldigt varierande vintrar, is, snö, slask, kallsnö o.s.v.
Pettson menar att det har med föraren att göra hur mycket problem man har med vinterunderlag, och det är något jag även håller med på. Och som det ser ut i den här staden kring backar och korsningar är nog gamla äkta rallydubb det enda som skulle hjälpa folk att inte slira, men sånt skulle ju aldrig godkännas som tur är.

Nä, bättre då att folk får lära sig undvika slira. Om hjulet slirar uppför en backe t.ex. hjälper det inte att gasa mer, ändå är det så folk gör. Sen undrar jag om motståndarna till dubbfritt kört dubbfritt nångång, för så dåligt som ni vill göra det, så dåligt är det inte.
då kan det inte vara fel på mitt resonemang.
jag har iallafall minst 2 st som har liknande upplevelse! kanske får börja omvärdera trafikanter som använder dubb som inte lika skickliga? som lever med en falsk trygghetskänsla? det finns även ett talesätt att man kör bil med ryggen och inte händer o fötter om ni förstår vad som menas. har inte haft en dubb de senaste 8 åren och har bara goda erfarenheter. vilka däckfabrikat som är bäst är en svår fråga? det är så många parametrar, temperatur, luftfuktighet, vägtyp MM som styr?
isak
Jag tycker personligen att det är tråkigt att det blir en sån polariserad debatt i denna frågan...
Friktionsdäck idag är bra, ingen tvekan om det ! Och det finns troligen en hel del människor som verkligen inte behöver köra dubbat över huvud taget, men gör det av gammal vana.

Dock så finns det ett antal scenarion och körmönster där det faktiskt är bättre eller fördelaktigt med dubbat. Jag själv bor i ett område i Göteborg där det är rätt många backiga småvägar som sköts av kommunen, för övrigt samma kommun som skall förbjuda passage på ett antal gator i centrum de kommande åren (se gärna denna tråden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=49914. ) , och det händer varje år att man får göra valet att köra dubbat eller riskera att inte komma hela vägen hem..
Jag har turen att kunna köra ett flertal olika bilar hem från jobbet då vädret är extra jobbigt, och klarar backarna hemma med hjälp av AWD (antingen med friktions eller dubbdäck) när det är som värst. I de flesta fall går t.o.m faktiskt alldeles utmärkt med bara tvåhjulsdrift (FWD) och friktionsdäck...
Men det finns ganska många tillfällen då jag får hjälpa grannar upp, och det är två kategorier av fordon som behöver hjälp då göteborgsvädret varit som det brukar, det vill säga tö och frost om vartannat... det är antingen bilar med friktionsdäck eller dom stackarna som kör pickuper som inte är tungt lastade. Och på pickuperna hjälper det minsann inte alltid att ha dubbdäck heller. Bl.a annat renhållningsverkets lilla pickup som skall hämta komposterbart avfall (tror jag) brukar få grava problem.

Det var framkomlighet.. eftersom jag kör bil som de flesta andra så finns det en annan situation till då jag föredrar dubb. Svartis som plötsligt bara "dyker upp" runt kröken... jag vet att man skall köra som om det alltid var fara å' färde, men vem med handen på hjärtat gör det ? I dessa situationerna ger dubben ett litet övertag enligt mig.

Då kanske man kan tro att jag är förespråkare av dubbäck till 100%, det är jag inte.
Det behöves en blandning av båda typerna däck som jag ser det... fler borde köra friktionsdäck, men att förbjuda dubbar eller ensidigt rekommendera enbart friktionsdäck är fel väg att gå. Friktionsdäck polerar vägytan så det blir blankis och dubbarna som ruggar upp den sliter på barmark. Man kan kanske säga att dom kompletterar varandra samtidigt som dom skapar olika problem. Utredarna som tittat på dubbförbudet i Göteborg har räknat med att antalet olyckor kommer att öka på grund av detta enligt en intervju i lokalradion. Anledningen tog man inte upp, men jag gissar på att "kompletterandet" ger utslag.

Däckbranschen är också en bov i dramat, genom att hålla uppe priserna på de "bättre" friktionsdäcken skapas ett mer prisvärt mellansegment där dubbat många gånger får bättre omdömen i tester. Samtidigt gör de höga priserna att friktionsdäcken får rulla betydligt längre än vad de bör göra...inte heller bra...

Bara mina tankar i frågan...

/Thomas
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]