Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HPinter
x74 skrev:
HPinter skrev: ons 07 nov 2018, 09:56
Perra83 skrev: ons 07 nov 2018, 09:27 Provade att spela in motorljudet. Första klippet som jag laddar upp på Youtube.

Låter precis som min VEA D4.. Men notera att min volvoverkstad tycker att det där är normalt ljud - en "egenskap". Först efter överbevisning från min sida som jag nu får ett byte.. Tack vare jagrullar som jag lyckades få igenom detta.
Det är absolut inte en egenskap, Volvo skulle inte få sälja en bil då, missljudet finns inte där när axeln är ny, eller jo ett tränat öra kan urskilja balans axel ljudet (en ny)bland allt annat som låter av en motor ,men där är jag med om det kan vara en egenskap.
Och skulle de vilja få det till en egenskap måste det stå ordagrant i instruktionboken att motorn får ett visst missljud men det skulle vara normalt?!! Nä ska Volvo ha mig kvar som kund måste de skärpa sig några tum.
Dom har ju på flera månader inte ens förstått att det är balansaxelpaketet som låter.. Och då har flera PST:er och verkmästaren lyssnat på motorn vid ett flertal tillfällen. Dom hänvisade ju t.o.m. till att en beg S90 inne i bilhallen lät likadant.. Det såg inte direkt jag som att mitt case blev sämre. Det bevisar bara min tes att det här problemet är relativt omfattande. Men som flera personer skrivit redan - Dom flesta VEA-ägare hör inte detta, vet inte hur det ska låta och /eller spelar Mix Megapol på hög volym och märker inget..
Användarvisningsbild
av x74
@HPinter, Det är väl inte konstigt att bilen i hallen med har missljud om den passerat ett x antal mil, jag hade samma problem med bilja verkstan för 2år sedan jag med, men jag tror jag var bland de första att upptäcka missljudet, och den "såkallade referensbilen" de måste ha som jämförlse för att kunna förstå om det är nått fel eller inte, hade då bara gått 1000mil(vid de milen börjar axeln lite smått att öka i ljud) så den hade inte så skarpt missljud som det var på min, mmm ibland undra jag om det var på ica maxi jag rullat in och ville ha hjälp med bilen!? :-D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tror även att många inte ser det som ett fel. Jag menar, ingen av bilarna här låter mer än en c180 kompressor... sen visst, det ska inte vara så.
Användarvisningsbild
av x74
@TommyP86, Du måste göra skillnad på egenskap och missljud, misstänker att en c180 kompressor har en egenskap som är högljudd? volvos balansaxlar får ett missljud. Du skrev att din T5a hade gått runt 10k mil , den skulle det vara högintressant att lyssna på. :-D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det gjorde jag också.
Ska försöka få till en inspelning vid tillfälle, men den låter ivf inte som nån av dom tidigare upplagda i tråden. Lite svårt att veta, det är liksom ett enormt knackande missljud som följer motorvarvet på alla videos i tråden...
Användarvisningsbild
av x74
@TommyP86, ja diesel ägarna har ju lite svårare kanske att urskilja missljud, då i mitt tycke är egenskapen hos en diesel inte så vacker, (har själv haft diesel), så bensinarn skall ju gå lent å mjukt över hela registret, men i tråden diesel videos är det solklart missljud av axeln.
av HPinter
x74 skrev:@HPinter, Det är väl inte konstigt att bilen i hallen med har missljud om den passerat ett x antal mil, jag hade samma problem med bilja verkstan för 2år sedan jag med, men jag tror jag var bland de första att upptäcka missljudet, och den "såkallade referensbilen" de måste ha som jämförlse för att kunna förstå om det är nått fel eller inte, hade då bara gått 1000mil(vid de milen börjar axeln lite smått att öka i ljud) så den hade inte så skarpt missljud som det var på min, mmm ibland undra jag om det var på ica maxi jag rullat in och ville ha hjälp med bilen!? :-D
Det jag är så förvånad över är den låga nivån på kunskap om ett sånt här stort typfel som pågått i flera år... Eller finns kunskapen men man försöker mörka? Svårt att veta då min verkstad lagt flera dagar på problemet att byta remspännare och sedan ac-kompressor i jakt på ljudet. Det blir ju stora kostnader för Volvo tänker jag, så varför leder inte supporten verkstaden rätt på en gång? Ett mysterium...
Användarvisningsbild
av x74
Jodå supporten leder de rätt bara meken har kompetens nog att ta hjälp av den resursen. Men många ggr har tänkt för mig själv att många mekare verkar inte kunna mer än byta oljor på bilarna. Kompetensen är jätte låg hos Volvo verkstan. Många onödiga prylar byts med uteslutnings metoden till ingen nytta, plus att man får en sönder skruvad bil i onödan. mmm dyrt blir det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är förvånande hur vida känt (hos volvo) ett problem kan vara utan att verkstäderna vet om det, jag hade ju ett typfel med kopplingen på min V40 D2 VEA under över ett halvår och till slut bytte man "allt" vilket löste problemet. Det kom fram från annat håll att det var fel på den versionen av urtrampningslagret jag hade från fabrik, men verkstaden visste inget om detta och brydde sig inte om att ta reda på det heller. Det kan inte uteslutande bero på dåliga verkstäder känner jag utan det måste bero på att det är svårt att få reda på informationen från volvo centralt, för så dåliga kan bara inte alla verkstäder vara känner jag.

Balansaxlar finns inte på D2 VEA eller? Min har snart gått 10.000mil och jag har inget visslande alls.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 132
D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte