Hej,
Är precis i läget att troligen byta ut vår andrabil, som är en V60 D4 MY14 (VEA, 12000 mil). Den började helt plötsligt en dag för dryga veckan sedan i krypfart låta ungefär som att den gick på tre cylindrar...och varningslamporna lyste ilsket. Vid kontroll på Volvo-verkstad dagen efter så visar det sig att två insugningsventiler på ena cylindern läcker, vilket tydligen inte är ett helt ovanligt "fenomen". Det är tråkigt eftersom jag annars är väldigt nöjd med bilen. Hade för några år sedan en XC60 MY14 med exakt samma motor, och den var ju också trevlig. Speciellt ihop med den 8-växlade Aisinlådan.
Volvo tar hela kostnaden den här gången (minst 14 timmars arbete), men vad vet jag hur de gör om det händer fler gånger. Jag drar alltså öronen åt mig och funderar starkt på att byta bil, vilket jag också har blivit rekommenderad av en kvalitetstekniker på Volvo att göra eftersom hen påstår att detta är ett eskalerande problem på VEA-dieslar (även med krokiga ventiler och repiga cylindrar). Eftersom vi kör väldigt få mil och korta sträckor med andrabilen så är väl inte diesel helt optimalt heller. Därför siktar jag nu in mig på en V60 T4 MY16 (VEA) då jag gärna vill ha 2-liters VEA-bensinaren.
Blev i en annan tråd här på forumet rekommenderad att kolla in den här tråden. Eftersom jag har en affär på gång (V60 T4 MY16, 7000 mil) så blir man ju liiite orolig när man läser om vinande balansaxlar. Denna bil ska enligt uppgift ha servats på auktoriserade Volvo-verkstäder, men jag ser inte det som någon garanti för att något eventuellt skulle ha åtgärdats eller ens undersökts om det inte är så att Volvo har tagit fram rekommendationer kring det. Jag kommer sannolikt att köpa bilen på distans mot en handpenning kan jag gissa (hos en bilhandlare), så det blir svårt för mig att "lyssna in" motorn. Bilen verkar vara i fint skick, men det säger ju inte så mycket om motorns status om man ska vara krass.
Jag läste här att någon hade lyckats få ut det på försäkringen (maskinskada) mot en självrisk. Men vanligtvis gäller väl detta endast upp till ett visst antal mil. Tror det är 12.000 mil på det försäkringsbolaget jag använder mig av.
Löser man verkligen grundproblemet med vinande balansaxlar om axlarna byts ut?
Fasen, jag som gammal Volvo-entusiast blir rätt besviken på när man hör om de olika motorproblemen som Volvo drabbats av på sina VEA-motorer. Men Volvo är väl knappast ensamma om att ha problem...
Vad är er rekommendation till mig? Ska jag behöva vara orolig eller ska jag bara slå till?
