- fre 07 aug 2015, 21:45
#995104
Någon som vet hur ofta däckmodeller uppdateras? När borde hakka 9 komma?
Moderator: Moderatorer
milktrucker skrev:Det känns spontant som att Nokian har en obegränsad utvecklingsbudget då de "tävlar" om att vara bäst på vinterdäck och det verkar ha lönat sig eftersom Hakkapeliita 8 vinner test efter test samt hakka R2 kom på andraplats bland de dubbfria.Jo visst har Conti legat i, men vill se övriga hitta samma "innovationer" som Nokian som driver utvecklingen framåt trotts liten och lokal marknad för fåtalet länder här i norr.
De behöver inte utveckla något nytt top-däck då de redan har toppplaceringen. Hack i häl jagar Pirelli och continental.
Och till ER:
Continental ContIceContact kom 3:a 2013 och 2:a 2015 så de har absolut legat i för att komma på en sådan placering.
Samma sak med sommardäcket contipremiumcontact som kom 3:a 2010, 2:a 2013 samt 2:a 2015.
Gislaved har inte fått den utvecklingsmöjlighet som andra tillverkare har sedan continental raserade både bolaget och märket. Gislaved saknar till stor del både budget och utvecklingsmöjlighet då fabriken i Portugal inte erbjuder några möjligheter att prova däcken regelbundet i kallt klimat.
Gislaved var bra på sin tid och de har inte lyckats lika väl då Continental valt att plocka ut pengar ur företaget som en kassako utan att återinvestera, vilket egentligen inte behövdes då Continental fick ett enormt EU-bidrag för att flytta produktionen från Sverige till en ny fabrik i Portugal.....mycket vill ha mer....
På 90-talet låg Gislaved bland de främsta eftersom de styrde över sin egna ekonomi och uteveckling. Continentals pengasug har bromsat Gislaveds utveckling.
Man kan bara spekulera i vad som hänt om Continental låtit Gislavedsfabriken vara kvar i Sverige som ett fristående bolag med egen ekonomi. Antagligen hade de jagat Nokian med blåslampa och legat på samma nivå som hakka 8.
Men Gislaved Nordfrost 100 är inget dåligt däck, det kommer bland TOP 5 i samtliga tester och slår många stora tillverkare på fingrarna, bl a Michelin, GoodYear, Vredestein, Dunlop och Bridgestone.
De som överraskar i däcktesten är Michelin och Pirelli, Pirelli kommer på 2:a och på 3:e plats i 2 tester, alltså en tillverkare från varma italien som inte har någon stor marknad i norr har lyckats så bra med just dubbdäck.
Michelin däremot har misslyckats totalt med dubbdäcken och hamnar på 8:e plats i samtliga dubbdäckstest. De lyckas dock enormt mycket bättre med friktionsdäcken och kvalar in på både 1:a och 3:e platsen.
Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]