Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#995410
Hakka 5 kom ju hösten 2006, Hakka 7 kom hösten 2009, Hakka 8 kom hösten 2013 om minnet ej sviker så minst 3-4 år mellan. Fast nu saknas ju konkurrens som fanns förr när det var kniven på strupen med Gislaved, Continental, Michelin, Pirelli osv. så behovet av att förnya Hakka 8 finns ju inte när man har den "snällaste" dubben så man kan fulldubba däcken som tidigare utan att behöva dra ner antalet pga vägslitaget som man visat inte är större än konkurrenternas med färre dubb och med bara Continental och ev. Michelin med i spelet på riktigt allvar så blir cykeln längre när behovet av innovationer inte är lika stort som med nya dubben till Hakka 8 och inga nya "krav" heller att följa som motiverar kostnaden att utveckla nytt. Dessutom har man ju bara haft Hakka 8 SUV ute ett år. Även med ett nytt däck nu i vinter så blir Haka 8 inte dåligt då det inte finns motivation ens hos Continental att på allvar göra ett fenomenalt dubbdäck för en begränsad marknad som norden då man hellre lägger energi på värdelösa däck för vårat klimat vintertid med riktig isbark och livsfarliga sommartid om man slarvar med användningen. Ev. gör man halvhjärtade försök under annat namn utan att skada modernamnet så att Conti inte skadas på något vis om däcket floppar utan man "offrar" tex Gislaved som idag inte är i närheten av vad det en gång var på sin storhetstid.
#995523
Det känns spontant som att Nokian har en obegränsad utvecklingsbudget då de "tävlar" om att vara bäst på vinterdäck och det verkar ha lönat sig eftersom Hakkapeliita 8 vinner test efter test samt hakka R2 kom på andraplats bland de dubbfria.
De behöver inte utveckla något nytt top-däck då de redan har toppplaceringen. Hack i häl jagar Pirelli och continental.

Och till ER:
Continental ContIceContact kom 3:a 2013 och 2:a 2015 så de har absolut legat i för att komma på en sådan placering.
Samma sak med sommardäcket contipremiumcontact som kom 3:a 2010, 2:a 2013 samt 2:a 2015.

Gislaved har inte fått den utvecklingsmöjlighet som andra tillverkare har sedan continental raserade både bolaget och märket. Gislaved saknar till stor del både budget och utvecklingsmöjlighet då fabriken i Portugal inte erbjuder några möjligheter att prova däcken regelbundet i kallt klimat.
Gislaved var bra på sin tid och de har inte lyckats lika väl då Continental valt att plocka ut pengar ur företaget som en kassako utan att återinvestera, vilket egentligen inte behövdes då Continental fick ett enormt EU-bidrag för att flytta produktionen från Sverige till en ny fabrik i Portugal.....mycket vill ha mer....
På 90-talet låg Gislaved bland de främsta eftersom de styrde över sin egna ekonomi och uteveckling. Continentals pengasug har bromsat Gislaveds utveckling.
Man kan bara spekulera i vad som hänt om Continental låtit Gislavedsfabriken vara kvar i Sverige som ett fristående bolag med egen ekonomi. Antagligen hade de jagat Nokian med blåslampa och legat på samma nivå som hakka 8.
Men Gislaved Nordfrost 100 är inget dåligt däck, det kommer bland TOP 5 i samtliga tester och slår många stora tillverkare på fingrarna, bl a Michelin, GoodYear, Vredestein, Dunlop och Bridgestone.

De som överraskar i däcktesten är Michelin och Pirelli, Pirelli kommer på 2:a och på 3:e plats i 2 tester, alltså en tillverkare från varma italien som inte har någon stor marknad i norr har lyckats så bra med just dubbdäck.
Michelin däremot har misslyckats totalt med dubbdäcken och hamnar på 8:e plats i samtliga dubbdäckstest. De lyckas dock enormt mycket bättre med friktionsdäcken och kvalar in på både 1:a och 3:e platsen.
#995532
Tack för två utförliga svar. Hoppas utvecklingen rullar på trots allt. Tror det är farligt att släpa efter med utvecklingen bara för man är marknadsledande (just nu). När som helst ett annat företag med nått revolutionerande å då står man där.
Användarvisningsbild
av ER
#995641
milktrucker skrev:Det känns spontant som att Nokian har en obegränsad utvecklingsbudget då de "tävlar" om att vara bäst på vinterdäck och det verkar ha lönat sig eftersom Hakkapeliita 8 vinner test efter test samt hakka R2 kom på andraplats bland de dubbfria.
De behöver inte utveckla något nytt top-däck då de redan har toppplaceringen. Hack i häl jagar Pirelli och continental.

Och till ER:
Continental ContIceContact kom 3:a 2013 och 2:a 2015 så de har absolut legat i för att komma på en sådan placering.
Samma sak med sommardäcket contipremiumcontact som kom 3:a 2010, 2:a 2013 samt 2:a 2015.

Gislaved har inte fått den utvecklingsmöjlighet som andra tillverkare har sedan continental raserade både bolaget och märket. Gislaved saknar till stor del både budget och utvecklingsmöjlighet då fabriken i Portugal inte erbjuder några möjligheter att prova däcken regelbundet i kallt klimat.
Gislaved var bra på sin tid och de har inte lyckats lika väl då Continental valt att plocka ut pengar ur företaget som en kassako utan att återinvestera, vilket egentligen inte behövdes då Continental fick ett enormt EU-bidrag för att flytta produktionen från Sverige till en ny fabrik i Portugal.....mycket vill ha mer....
På 90-talet låg Gislaved bland de främsta eftersom de styrde över sin egna ekonomi och uteveckling. Continentals pengasug har bromsat Gislaveds utveckling.
Man kan bara spekulera i vad som hänt om Continental låtit Gislavedsfabriken vara kvar i Sverige som ett fristående bolag med egen ekonomi. Antagligen hade de jagat Nokian med blåslampa och legat på samma nivå som hakka 8.
Men Gislaved Nordfrost 100 är inget dåligt däck, det kommer bland TOP 5 i samtliga tester och slår många stora tillverkare på fingrarna, bl a Michelin, GoodYear, Vredestein, Dunlop och Bridgestone.

De som överraskar i däcktesten är Michelin och Pirelli, Pirelli kommer på 2:a och på 3:e plats i 2 tester, alltså en tillverkare från varma italien som inte har någon stor marknad i norr har lyckats så bra med just dubbdäck.
Michelin däremot har misslyckats totalt med dubbdäcken och hamnar på 8:e plats i samtliga dubbdäckstest. De lyckas dock enormt mycket bättre med friktionsdäcken och kvalar in på både 1:a och 3:e platsen.
Jo visst har Conti legat i, men vill se övriga hitta samma "innovationer" som Nokian som driver utvecklingen framåt trotts liten och lokal marknad för fåtalet länder här i norr.
Har själv conti dubbat på andrabilen nu och haft tidigare på andra bilar som spelat andrafiol så jag har inget emot dom, men beroende på vilket test så kan det skilja 20poäng på en 100 gradig skala till Nokians fördel eller bara 0.2 på en 10+ gradig då man har annan avvägning vad som viktas högre.

Bara för man spelar andrafiol så betyder det inte per automatik att man är dåliga eller så mycket sämre. Kolla på nordman som är Nokians "lågprismärke" men är fullt dugliga och spelar i samma liga som dom stora trotts att det bygger på en eller två generationer gamla nokianmönster och bättre val än många "finare" märken som inte prioriterar dubbdäck lika hårt. Skillnaden var ju att Conti inte hade ett lika bra dubbat däck vid köpet av Gislaved utan bara det norska Viking man tagit och döpt om till Conti minnet inte sviker så man tog godbitarna och körde Gislaved som experimentverkstad med sämre resultat än Nokian med Nordman.
Att sen både Nokian och Nordman kan tillverkas i ryssland tyder bara på att dom tillverkas sida vid sida i samma fabrik och man suger det sista ur det gamla däcket innan det läggs på hyllan.
Anser inte Gislaved nordfrost 100 vara ett godkänt däck av en enda men ack så allvarlig orsak som tyvärr tester inte tar så hårt på eller viktar högt, det lider av samma sjuka som plågat detta märke sen den tiden man själv hade dessa däck innan Conti tog över rodret och det är dubbsläpp vilket verkar vara standard oavsett hur inkört däcket må vara så vet jag ingen som har detta nu som inte har oacceptabelt mycket dubb borta på relativt nya däck. Med Nokian verkar "inkörningen" bara var lugnt temp utan hjulutslag utan att bilen är i rörelse första 50 milen sen sitter alla dubb som berget trotts misshandel utan dess like i form av acceleration som sliter dubben i sitt säte och vrida ratten utan att rulla så man drar och kixar för att verkligen få dubben att sticka iväg.
#1123405
Nu har de rullat tre vintrar och jag har lagt på dem för en fjärde. Måste säga att jag blev förvånad över att de inte slitits mer även om jag inte kör så brutalt många mil som förut längre. Finns fortfarande kvar av 8mm-markeringen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aa1e.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aa1e.jpg (319.31 KiB) Visad 505 gånger
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Fick idag monterat dragkroken jag hade liggandes, […]

löphjul multirem

Hej! Har samma fråga löste du detta? A[…]

2020 XC60 T8 Polestar Engineered Är det […]

Det finns på bildelsbasen , det som är […]