Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det gäller att ha max grepp i varje situation för att kunna maxxa hastigheten, man bör ju ha med en följebil som tävlingsförarna har som kan byta däck precis när som helst

Du har I alla fall delvis rätt, men för att förenkla det lite, två typer är ofantligt mycket bättre än en och framförallt för säkerhet...

/Thomas
VolvoB20 skrev:man bör ju ha med en följebil som tävlingsförarna har som kan byta däck precis när som helst

... Eller så köper man en gammal volvo-kombi där man får plats med en hel verkstad :mrgreen: :mrgreen:

-----
Men jag tror det råder lite missförstånd och/eller fel använda termer... Året runt däck är inte samma sak som vinterfriktionsdäck. Året runt däck är inte ens godkända för svenska vintrar(dom saknar snöflingan, vilket är ett krav på godkända vinterdäck). Likväl så är vinterfriktionsdäck inte godkända som sommardäck om man jagar paragrafer, men aldrig hört om någon som blivit bötfälld pga. det, så det är väl en gråzon eller nått, typ som urdubbade dubbdäck.
Och ska man ha friktionsdäck ska man ha nordiska friktionsdäck. Centraleuropeiska friktionsdäck fungerar väl kanske nere i skåne eller nått, men inget jag skulle välja... Det är ändå stor skillnad på klimat i mitten/norra norden jämnfört med centraleuropa, så då bör man ha däck avsedda för vårat klimat och inte klimatet nere i spanien eller så :roll:
Lucif3r skrev: Likväl så är vinterfriktionsdäck inte godkända som sommardäck om man jagar paragrafer, men aldrig hört om någon som blivit bötfälld pga. det, så det är väl en gråzon eller nått, typ som urdubbade dubbdäck.
Var hittar du den paragrafen, är det hastighetsklassen du tänker på ?

Lucif3r skrev:Och ska man ha friktionsdäck ska man ha nordiska friktionsdäck. Centraleuropeiska friktionsdäck fungerar väl kanske nere i skåne eller nått, men inget jag skulle välja... Det är ändå stor skillnad på klimat i mitten/norra norden jämnfört med centraleuropa, så då bör man ha däck avsedda för vårat klimat och inte klimatet nere i spanien eller så :roll:
Förra uppsättningen jag hade var centraleuropeiska friktionsdäck, lite hårdare och inte samma grep på blankis men väldigt bra ändå, sen kunde man ligga 200 på autobahn med dem utan att de smälte ihop totalt som nordiska friktionsdäck gör om man råkar gasa på lite.
Vart jag hittde den infon kommer jag inte ihåg. Kan varit vägverket eller polisen. Det var några år sedan, och enda anledningen till att jag fortfarande kommer ihåg det är för att även jag trodde att "snöflingedäck" var godkända på sommaren :P , men så var det tydligen inte. :roll:
Men, det är givetvis inte omöjligt att det ändrats, igen... Dom verkar ju byta regler stup i kvarten :roll:

Ja precis, centraleu. däck har hårdare blandning än nordiska, med lite försämrat grepp på vintrarna. Fast då är ju fördelen(om man kan kalla det det) som du säger att man kan "ligga 200 på autobahn" utan att däcken smälter totalt :P Skulle man göra samma med nordiska så skulle man ju lämna svarta ränder efter sig, och däcken skulle vara slut på typ 2km :lol:
Så här skriver Nokian Tyres på sin sida,

Är du en av dem minst 200 000 bilister som kör med odubbade vinterdäck även i sommarvärmen? Du kanske borde tänka om. Enligt lagen är det tillåtet, men direkt farligt, att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Och inte ens ekonomiskt.
Något förenklat, det enda som inte är tillåtet är dubbdäck på sommaren.
Till och med vad som är vinterväglag och därmed gör att kravet på vinterdäck blir aktivt under vintermånaderna är i alla fall en aning flytande.

/Thomas
Sommardäck må va bäst på sommaren och vinterdäck på vintern, men vad är då bäst på våren och hösten? Det är inte många veckor på ett år som tempen är över 20-25 och veckor det snöar och isar i södra Sverige, resten av veckorna är ju som typ mittemellan och då råkar ju mina året-runt-däck jag hade ha perfekta egenskaper, alltså kör jag säkrast (om jag nu hade kvar dem) fler veckor på ett år än ni (och jag nu). För att inte tala om den första snön när alla glider omkring på sommardäck innan de hinner byta, då åkte jag runt å hade mycket bättre grepp jag hade ju friktion och bra mönster och de var inte stenhårda.
Sen så de här centraleuropeiska året-runt-däcken jag hade av hög kvalitet som vann testet jag visa, slår jag vad om var bättre än många dåliga sommardäck på sommaren samt bättre än många dåliga eller ens mediokra vinterdäck på vintern, för att inte tala om de som kör på nästan inget mönster alls. Sen så kör man ju på färska däck oxå om man byter dubbelt så ofta, med två uppsättningar hinner ju däcken bli tio år eller mer om man inte kör så många mil. Men på det här sättet satte man på fräscha nya på halva tiden, det kan oxå va en parameter, det året jag satte på nya inför vintern med supermönster så kände jag att greppet var enormt bra, lika bra som dubbdäcken på jobb-bilen (som ju bara är bättre på is), och mycket bättre än de slitna vinterdäck jag bytte ut.
Kör man med åretrunt-däck på vintern förtjänar man böter. Faan va förbannad jag skulle bli om jag blir påkörd av nån som inte kan stanna bakom och glider in i mig utan ordentliga vinterdäck. [POUTING FACE]
På sommaren är det tyvärr lagligt med vinterdäck.. Nu tror jag att åretrunt-däck är mindre dåliga på sommaren än om man kör med vinterdäck, men jämför man med "vanliga" sommardäck är det troligen ingen tvekan om vad som är bäst. Att jämföra med slitna sommardäck är inte riktigt rätt.. Dina däck slits väl också?

Sommardäck funkar bäst i temperaturer över 10 grader och är det kallare än 5 grader börjar dom bli skapligt hårda.
joel80 skrev:Kör man med åretrunt-däck på vintern förtjänar man böter. Faan va förbannad jag skulle bli om jag blir påkörd av nån som inte kan stanna bakom och glider in i mig utan ordentliga vinterdäck. [POUTING FACE]
På sommaren är det tyvärr lagligt med vinterdäck.. Nu tror jag att åretrunt-däck är mindre dåliga på sommaren än om man kör med vinterdäck, men jämför man med "vanliga" sommardäck är det troligen ingen tvekan om vad som är bäst. Att jämföra med slitna sommardäck är inte riktigt rätt.. Dina däck slits väl också?

Sommardäck funkar bäst i temperaturer över 10 grader och är det kallare än 5 grader börjar dom bli skapligt hårda.
Hur tänkte du där ???
Om jag kör med allväders däck o du med vinterdäck o jag blir påkörd bakifrån så med din förklaring ska du mista kortet på plats !
Ja de har du absolut rätt i ;-)
joel80 skrev:Kör man med åretrunt-däck på vintern förtjänar man böter. Faan va förbannad jag skulle bli om jag blir påkörd av nån som inte kan stanna bakom och glider in i mig utan ordentliga vinterdäck. [POUTING FACE]

Eftersom det är åretruntdäck så måste de bytas ut tidigare i sin livscykel inför vintern då man passerar gränsen för hur dåligt mönster man kan ha så ofta blir det ju då att man har väldigt bra mönster resten av året, flera millimeter bättre (de har bättre mönsterdjup redan vid köpet än nya sommardäck, bättre på grus och regn men sämre kanske på torr asfalt, finns inget däck som är bäst på alla underlag), regnar det på sommarhalvåret hade mina conti åretruntdäck superbt grepp jämfört med många andra som då kör av eller kan köra på dig bakifrån. Men grejen i mitt resonemang är inte att åretruntdäcken är bättre än bra sommardäck med bra mönster för det är de inte utan att det är bara de med åretruntdäck ni tycker är "barnamördare" och ska slå in skallen på fast det åker omkring många många fler med mycket sämre däck. Och resten av året på vår och höst då tycker ni inte att de som kör omkring med sämre sommar/vinterdäck är några barnamördare fast de inte har optimala däck på, t ex runt ca noll-tio grader då åretruntdäck är optimala, ologiskt.
Glida in i bilen framför som stannat för stopptecken är precis lika lätt med dubbdäck om det är isbana, man måste även med dubbdäck hålla bättre avstånd och bromsa i tid på vintern än på sommarväg för dubb på is ger inte samma fäste som om det var gummi mot barmark, bara något bättre än friktion, och åretruntdäckens friktion är bara marginellt sämre än rena vinterdäcks så om jag kör 2km/h långsammare och vet att det är marginellt sämre bromssträcka på is så blir ju det same same OM jag skulle glida in i dig (om jag nu hade åretruntdäck). Du kan ha större otur att bli påkörd av nån i högre fart som kört lite för fort med dubbdäck, SMS:at, pratat i telefon, kammat håret, haft dåliga slitna hårda vinterdäck, etc etc, slå dom i ansiktet dem med i så fall.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]