joel80 skrev:Kör man med åretrunt-däck på vintern förtjänar man böter. Faan va förbannad jag skulle bli om jag blir påkörd av nån som inte kan stanna bakom och glider in i mig utan ordentliga vinterdäck. [POUTING FACE]
På sommaren är det tyvärr lagligt med vinterdäck.. Nu tror jag att åretrunt-däck är mindre dåliga på sommaren än om man kör med vinterdäck, men jämför man med "vanliga" sommardäck är det troligen ingen tvekan om vad som är bäst. Att jämföra med slitna sommardäck är inte riktigt rätt.. Dina däck slits väl också?
Sommardäck funkar bäst i temperaturer över 10 grader och är det kallare än 5 grader börjar dom bli skapligt hårda.
Eftersom det är åretruntdäck så måste de bytas ut tidigare i sin livscykel inför vintern då man passerar gränsen för hur dåligt mönster man kan ha så ofta blir det ju då att man har väldigt bra mönster resten av året, flera millimeter bättre (de har bättre mönsterdjup redan vid köpet än nya sommardäck, bättre på grus och regn men sämre kanske på torr asfalt, finns inget däck som är bäst på alla underlag), regnar det på sommarhalvåret hade mina conti åretruntdäck superbt grepp jämfört med många andra som då kör av eller kan köra på dig bakifrån. Men grejen i mitt resonemang är inte att åretruntdäcken är bättre än bra sommardäck med bra mönster för det är de inte utan att det är bara de med åretruntdäck ni tycker är "barnamördare" och ska slå in skallen på fast det åker omkring många många fler med mycket sämre däck. Och resten av året på vår och höst då tycker ni inte att de som kör omkring med sämre sommar/vinterdäck är några barnamördare fast de inte har optimala däck på, t ex runt ca noll-tio grader då åretruntdäck är optimala, ologiskt.
Glida in i bilen framför som stannat för stopptecken är precis lika lätt med dubbdäck om det är isbana, man måste även med dubbdäck hålla bättre avstånd och bromsa i tid på vintern än på sommarväg för dubb på is ger inte samma fäste som om det var gummi mot barmark, bara något bättre än friktion, och åretruntdäckens friktion är bara marginellt sämre än rena vinterdäcks så om jag kör 2km/h långsammare och vet att det är marginellt sämre bromssträcka på is så blir ju det same same OM jag skulle glida in i dig (om jag nu hade åretruntdäck). Du kan ha större otur att bli påkörd av nån i högre fart som kört lite för fort med dubbdäck, SMS:at, pratat i telefon, kammat håret, haft dåliga slitna hårda vinterdäck, etc etc, slå dom i ansiktet dem med i så fall.