Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Men har man redan fått upp farten till 20-30 km/h, då räcker den väl i alla fall till för att hålla igång bilen även tills generation 5 hinner blanda sig i och flytta över drivning till bakhjulen också.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
apersson850 skrev:Men har man redan fått upp farten till 20-30 km/h, då räcker den väl i alla fall till för att hålla igång bilen även tills generation 5 hinner blanda sig i och flytta över drivning till bakhjulen också.
Ja, men jeg opplevde at den da spant såpass at fronten kunne sklidd til siden før han tok bak. Det er vel klart at dette awd systemet er mere et hjelpesystem enn firehjulstrekk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, det känns verkligen in 2013 .... snarare något från AWDn tidiga barndom...

Jag kommer ihåg när man gjorde sig lustig över den sega och dåliga AWDn på billiga Asien-Suvar...

Att göra det idag vore ju att kasta sten i glashus.
av comnet
Har samme erfaring med en MY13 XC70. Tar tid før AWD kobler inn og det "rykker" i bilen når bakhjulene kommer. Skuffende :x Får et skikkelig "forhjulsdrag" i rattet når en gir litt gass. Ikke akkurat "premium" awd dette.....
Her må det jo komme en utbedring!!
av mattish
VolvoB20 skrev:Japp, det känns verkligen in 2013 .... snarare något från AWDn tidiga barndom...

Jag kommer ihåg när man gjorde sig lustig över den sega och dåliga AWDn på billiga Asien-Suvar...

Att göra det idag vore ju att kasta sten i glashus.
Det är lite löjligt att du jämför med gamla asien system. Haldexen är mkt bättre än så.

Är det ingen som har tillgång till halt väglag och två v70 med gen VI resp. gen V som kan köra en stillastående start för att mäta skillnaden mellan systemen? Video med två XC60 visade egentligen inte så mkt när det gäller responsen i en snabb start..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:
Det är lite löjligt att du jämför med gamla asien system. Haldexen är mkt bättre än så.
Tycker jag inte alls är löjligt, För 11 - 12 år sedan hade Volvo/Haldex en riktig lamellkoppling medans AsiatSuvarna körde sliriga visco kopplingar vilket gjorde att de låg hästlängder efter.

Idag har de flesta av dem uppgraderat till elektroniskt styrda elektrohydrauliska lamellkopplingar medans Volvo/Haldex har sparat bort prestandan på Gen 5 så försprånget verkar ha försvunnit.
mattish skrev:Är det ingen som har tillgång till halt väglag och två v70 med gen VI resp. gen V som kan köra en stillastående start för att mäta skillnaden mellan systemen? Video med två XC60 visade egentligen inte så mkt när det gäller responsen i en snabb start..
Jag har kört Subaru, Quattro och Haldex tidigare generationer med "Instant Traction" under 20.000 mil. Nu har jag kört Gen 5 i 1200 mil och det är enorm skillnad.

Det vibrerar, skakar och låter eftersom jag har specialprogramvaran som försöker låsa upp kopplingen i förväg för att efterlikna Gen 4 Instant Traction utan att lyckas riktigt.

Med originalprogramvaran istället driver det ännu senare med slirande och ryck när det äntligen kopplas in.

Det är nog inte helt lätt att mäta på ett tidtagarur, men det är en grym skillnad bakom ratten när man kör. Med Gen4 funkade det alltid kanon.
av mattish
Det enda sättet att visa det är ju att ställa bilarna bredvid varandra och full gas..

Det här med att bakhjulen kopplas in med ett ryck känner jag inte igen från de bilar jag testat.. Det upplevda rycket är väl när bakhjulen skickar på kraften, något som sker direkt när bilen är 4x4 från starten..
Att du tvingar ihop kopplingen med den programvara du har nu är ju frivilligt. Om det bryter osv i drivlinan skulle inte jag köra med den iaf, garanterar Volvo driftsäkerheten med den programvaran?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
comnet skrev:Har samme erfaring med en MY13 XC70. Tar tid før AWD kobler inn og det "rykker" i bilen når bakhjulene kommer. Skuffende :x Får et skikkelig "forhjulsdrag" i rattet når en gir litt gass. Ikke akkurat "premium" awd dette.....
Her må det jo komme en utbedring!!
Dette er en riktig beskrivelse av det jeg og opplever!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Det enda sättet att visa det är ju att ställa bilarna bredvid varandra och full gas..
Det har jag ju gjort femtioelva gånger på grus.... min MY 10 gjorde 4 små handflatestora märken, ett vid varje hjul så var man iväg med ett älgakliv.

Min My13 gör 3-5 meter långa grävspår innan bak börjar skjuta på.

mattish skrev:Det här med att bakhjulen kopplas in med ett ryck känner jag inte igen från de bilar jag testat.. Det upplevda rycket är väl när bakhjulen skickar på kraften, något som sker direkt när bilen är 4x4 från starten..
Som jag skrev ovan, Min MY10 var det omedelbart som ett älgakliv iväg. På min My13 efter en halv sekund när framhjulen redan hunnit göra långa spår.
mattish skrev:Att du tvingar ihop kopplingen med den programvara du har nu är ju frivilligt. Om det bryter osv i drivlinan skulle inte jag köra med den iaf, garanterar Volvo driftsäkerheten med den programvaran?
Det är Volvo original mjukvara installerad (med instant traction) av Volvo själva, De rekommenderar den inte till normalbilisten (normalt får man den mjukvaran utan instant traction) då den ger ljud och vibrationer men eftersom jag drar så mycket släp rekommenderade de den och jag blev varnad redan innan att det skulle vibrera.

Frivilligt vet jag inte om det är, utan instant traction var bilen ju helt bedrövlig.

Tacka vet jag Gen 4 då kunde man få instant traction och inga smällar eller vibrationer på samma gång.

Och det känns verkligen inte bra, Kan denna mjukvaran köra slut på drivlinan i förtid ?:-/ Det känns verkligen som det bryter när man svänger.

Det kan också vara så att man byggt upp trycket i förväg helt i onödan och när man vrider på ratten så paniksläpper ventilen som egentligen bara ska användas för att koppla loss axlarna vid panikbromsning/ABS så att man ska kunna svänga.

Att säga att Gen 5 imponerar som det står i rubriken tycker jag känns väldigt avlägset......
av higgs
apersson850 skrev:
MartinS skrev:Ps. Prova inte awd, då kommer du inte vilja gå tillbaka till enhjulsslirandet.
Det är faktiskt två hjul som driver på en fram- eller bakhjulsdriven. Att sen ett kan slira utan att det andra gör det beror bara på att det hjul som slirar kommit över det moment som kan överföras. Det andra driver med samma moment som det slirande hjulet. Det andra hjulet slutar inte driva bara för att det ena slirar.
Korrekt, men akk så feil :???:

Hvis det ene hjulet f.eks står på is så kan man ikke overføre noe moment til det og da vil det andre hjulet heller ikke få noe moment. Det vil si at det hjulet som har grep ikke driver og det som står på is spinner og bilen står i ro. To ganger null er null ;-)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]