- tis 17 jul 2012, 12:12
Angående stora bensinmotorer vs små dieslar så kan jag meddela att jag alltid har kört dieselbilar, även när man i Sverige fortfarande trodde att det är nånting för bönder och traktorer. Min största motor jag någonsin har haft var en Renault 1,9 dti! Alla andra var små brännare på 1,6 liter. Ingen av dessa bilar har varit särskilt tyst eller mjuk, givetvis. Men de fungerade bra och höll ihop i många år utan att rycka eller vibrera eller så. Visserligen ställer man lite högre krav på en bil som kostar nästan dubbelt så mycket som t.ex. Renault:en jag hade innan. Åtminstone förväntar man sig inte direkt att den är sämre.
MartinS skrev:Naturligtvis är det jättetråkigt att ni är missnöjda med bilarna, men kan det handla åtminstone lite om för höga förväntningar?Det du beskriver må vara så för många bilköpare, men för min del stämmer det inte. Jag har för det första inga höga krav alls på en bil. Jag har skrivit det tidigare: Den ska visserligen vara bränslesnål, den ska gå någorlunda tyst och den ska ta mig fan inte gå sönder hela tiden! Angående bilens livslängd, som du skriver, vet jag inte vad du anser som rimligt, men mer än 1 till 2 år ska den väl hålla tycker jag. Anser du att det är höga krav så vet jag inte.
En 1.6 diesel har inte samma mjuka och bekväma gång som en treliters bensinsexa, det är ofrånkomligt hur mycket än utvecklingen går framåt. Om man dessutom köper relativt nyutvecklad teknik (små dieselmotorer med partikelfilter) får man tyvärr räkna med att allt kanske inte håller bilens livslängd.
Svensken är van vid ganska stora cylindervolymer, i bensinmotorer. Att man kan förvänta sig att bilen skall bete sig likadant (fast med sämre prestanda och lägre förbrukning) med en liten dieselsnurra känns ju orimligt, i allafall för mig. Kanske är det extra anmärkningsvärt när man trots allt pratar om bilar som väger in på uppemot 1,9ton.
Men det kanske bara är jag som är en märklig konsument och har för lågt ställda krav?
/Martin
Angående stora bensinmotorer vs små dieslar så kan jag meddela att jag alltid har kört dieselbilar, även när man i Sverige fortfarande trodde att det är nånting för bönder och traktorer. Min största motor jag någonsin har haft var en Renault 1,9 dti! Alla andra var små brännare på 1,6 liter. Ingen av dessa bilar har varit särskilt tyst eller mjuk, givetvis. Men de fungerade bra och höll ihop i många år utan att rycka eller vibrera eller så. Visserligen ställer man lite högre krav på en bil som kostar nästan dubbelt så mycket som t.ex. Renault:en jag hade innan. Åtminstone förväntar man sig inte direkt att den är sämre.