Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
MartinS skrev:Naturligtvis är det jättetråkigt att ni är missnöjda med bilarna, men kan det handla åtminstone lite om för höga förväntningar?

En 1.6 diesel har inte samma mjuka och bekväma gång som en treliters bensinsexa, det är ofrånkomligt hur mycket än utvecklingen går framåt. Om man dessutom köper relativt nyutvecklad teknik (små dieselmotorer med partikelfilter) får man tyvärr räkna med att allt kanske inte håller bilens livslängd.

Svensken är van vid ganska stora cylindervolymer, i bensinmotorer. Att man kan förvänta sig att bilen skall bete sig likadant (fast med sämre prestanda och lägre förbrukning) med en liten dieselsnurra känns ju orimligt, i allafall för mig. Kanske är det extra anmärkningsvärt när man trots allt pratar om bilar som väger in på uppemot 1,9ton.

Men det kanske bara är jag som är en märklig konsument och har för lågt ställda krav?

/Martin
Det du beskriver må vara så för många bilköpare, men för min del stämmer det inte. Jag har för det första inga höga krav alls på en bil. Jag har skrivit det tidigare: Den ska visserligen vara bränslesnål, den ska gå någorlunda tyst och den ska ta mig fan inte gå sönder hela tiden! Angående bilens livslängd, som du skriver, vet jag inte vad du anser som rimligt, men mer än 1 till 2 år ska den väl hålla tycker jag. Anser du att det är höga krav så vet jag inte.
Angående stora bensinmotorer vs små dieslar så kan jag meddela att jag alltid har kört dieselbilar, även när man i Sverige fortfarande trodde att det är nånting för bönder och traktorer. Min största motor jag någonsin har haft var en Renault 1,9 dti! Alla andra var små brännare på 1,6 liter. Ingen av dessa bilar har varit särskilt tyst eller mjuk, givetvis. Men de fungerade bra och höll ihop i många år utan att rycka eller vibrera eller så. Visserligen ställer man lite högre krav på en bil som kostar nästan dubbelt så mycket som t.ex. Renault:en jag hade innan. Åtminstone förväntar man sig inte direkt att den är sämre.
av mati
perhall skrev:Troligen kommer även Toyotan att skapa besvikelse, gissar jag. För det första är Avensis en utomordentligt tråkig bil, för det andra kommer den inte heller komma i närheten av uppgiven förbrukning... + komforten är klart sämre än i V70.../PH
Det blir mycket OT nu känner jag, men jag vill ändå svara på det. Många tycker att Avensis är tråkig. Men kolla här http://www.svd.se/naringsliv/motor/bild ... 070723.svd.
Dessutom kan man väl knappast påstå att DRIVen är en rolig bil, eller? :lol: Utseendemässigt tycker jag att den senaste Avensisen är betydligt snyggare är alla tidigare versionerna. Men visst finns det snyggare bilar. Det håller jag med om.
Komforten kan jag inte uttala mig om så mycket. Men vi får inte glömma att även här går en DRIVe inte att jämföra med en "vanlig" V70 på grund av dess sänkta, hårdare chassi. Sätena är nog bättre i Volvon.
Användarvisningsbild
av MartinS
mati skrev:
MartinS skrev:Naturligtvis är det jättetråkigt att ni är missnöjda med bilarna, men kan det handla åtminstone lite om för höga förväntningar?

En 1.6 diesel har inte samma mjuka och bekväma gång som en treliters bensinsexa, det är ofrånkomligt hur mycket än utvecklingen går framåt. Om man dessutom köper relativt nyutvecklad teknik (små dieselmotorer med partikelfilter) får man tyvärr räkna med att allt kanske inte håller bilens livslängd.

Svensken är van vid ganska stora cylindervolymer, i bensinmotorer. Att man kan förvänta sig att bilen skall bete sig likadant (fast med sämre prestanda och lägre förbrukning) med en liten dieselsnurra känns ju orimligt, i allafall för mig. Kanske är det extra anmärkningsvärt när man trots allt pratar om bilar som väger in på uppemot 1,9ton.

Men det kanske bara är jag som är en märklig konsument och har för lågt ställda krav?

/Martin
Det du beskriver må vara så för många bilköpare, men för min del stämmer det inte. Jag har för det första inga höga krav alls på en bil. Jag har skrivit det tidigare: Den ska visserligen vara bränslesnål, den ska gå någorlunda tyst och den ska ta mig fan inte gå sönder hela tiden! Angående bilens livslängd, som du skriver, vet jag inte vad du anser som rimligt, men mer än 1 till 2 år ska den väl hålla tycker jag. Anser du att det är höga krav så vet jag inte.
Angående stora bensinmotorer vs små dieslar så kan jag meddela att jag alltid har kört dieselbilar, även när man i Sverige fortfarande trodde att det är nånting för bönder och traktorer. Min största motor jag någonsin har haft var en Renault 1,9 dti! Alla andra var små brännare på 1,6 liter. Ingen av dessa bilar har varit särskilt tyst eller mjuk, givetvis. Men de fungerade bra och höll ihop i många år utan att rycka eller vibrera eller så. Visserligen ställer man lite högre krav på en bil som kostar nästan dubbelt så mycket som t.ex. Renault:en jag hade innan. Åtminstone förväntar man sig inte direkt att den är sämre.
Självklart generaliserar jag lite, det måste man väl ändå om man skall sammanfatta sina funderingar.

Lika självklart är det ju att bilar skall hålla ihop och inte gå sönder i någon större omfattning, i alla fall inte under första halvan av dess livscykel, men lik förbannat gör många bilar det, min poäng är att nyutvecklad teknik oftare går sönder än beprövad.

Jag är tämligen övertygad om att ryckighet etc. har med motorns trimningsgrad och den tunga kollos den är nedstoppad i. Jag är samtidigt lika övertygad om att du känner av motorns brister i samma grad som bilen i övrigt blir komfortablare och tystare.

Om jag slutar generalisera så tror(!) jag du förväntade dig en jättetyst, komfortabel ,underbar bil med liten motor som förbrukade jättelite bränsle, speciellt om du dubblade insatsen i förhållande till din förra bil, det skulle jag göra i allafall. Men jag tror inte man kan ställa dom kraven.

/Martin <- Förknippar fortfarande Diesel med traktorer och bönder, kanske för jag bor på landet och har en traktor....
av perhall
Både Avensis och V70 DRIVe är rätt tråkiga men jag tycker nog Avensisen är tråkigare, den är ju liksom en symbol för tråkig bil, tycker jag.. /PH
av mati
MartinS skrev: Jag är tämligen övertygad om att ryckighet etc. har med motorns trimningsgrad och den tunga kollos den är nedstoppad i. Jag är samtidigt lika övertygad om att du känner av motorns brister i samma grad som bilen i övrigt blir komfortablare och tystare.
Absolut. Det håller jag med om. Jag tycker däremot att Volvo borde ha testat / känt av detta innan de släpper en sådan bilmodell. DRIVen känns nu i efterhand i högsta grad som ett lågbudgeterat hopkok, som Volvo har gjort, bara för att vara först med en snåldiesel i denna klass.
MartinS skrev: Om jag slutar genelralisera så tror(!) jag du förväntade dig en jättetyst, komfortabel ,underbar bil med liten motor som förbrukade jättelite bränsle, speciellt om du dubblade insatsen i förhållande till din förra bil, det skulle jag göra i allafall. Men jag tror inte man kan ställa dom kraven.
Nja, inte riktigt. Jag ville framför allt ha en större laståsna som helst skulle gå under en halvliter på väg till jobbet (den gör den), samtidigt som jag ville slippa en massa verkstadsbesök. Jag trodde fortfarande på den gamla sanningen att Volvo bygger bra och hållbara bilar. Jag kan inte förneka att man hade förhoppningar om en viss kvalitetsskillnad när man byter upp sig på detta vis, rent prismässigt alltså. Komforten har egentligen alltid varit sekundär för mig.

/Marcus <- kör bensindriven traktor (Grålle -58)
av gsson

/Martin
Men det är la klart som attans att man har höga krav på en bil för 300k. Konstigt vore det väl annars!
Jag var missnöjd med min tidigare Mazda 6, det största felet var bränsletörst (jag var inte ensam om det problemet). Den var inne på verkstan 2 ggr på 3 år.
Volvon har varit inne >10ggr på 2 år. Det tycker jag är helt värdelöst. Jag känner att jag inte kan lita på en sådan bil. Jag hade bytt bilen för länge sedan om det inte hade varit att man förlorar så ini helvete mycket med pengar.

Var för övrigt ute och testade en Avensis-kombi 2012. Kändes onekligen mycket trevligare än Volvon. Och jag tycker att Avensisen är en riktigt tråkig sak. Men den var faan i mig mer spännande än Drive:n.
av stefan.li
Skittråkigt att ni är missnöjda, jag måste dock säga att jag är nöjd till 100% jag känner inte igen några av de problem som tagits upp här. Min har gått strax över 6000 mil och jag känner varken av rycklighet eller vibrationer (förutom när jag ligger på för hög växel vid låga varv ex under 70 på 5an)
av mati
stefan.li skrev:...förutom när jag ligger på för hög växel vid låga varv ex under 70 på 5an
Jo, men det är en annan femma. Då protesterar motorn för att den inte orkar. Det är ganska normalt. Men skönt att höra ett du inte har bekymmer med din. Det betyder ju förmodligen att det faktiskt inte behöver vara som så många upplever det, att det alltså inte är ofrånkomligt att den vibrerar och rycker.

Jag har förresten de senaste veckorna haft järnkoll på rensningen av partikelfiltret, eftersom jag misstänker att problemet ligger där nånstans. Oavsett körstil så går regeneringen igång efter mindre än 25 mil och håller på i en kvart ungefär. Jag kör enbart landsväg i lagom fart, aldrig i stan eller motorväg. Det är nåt som inte stämmer känns det som. Om den sotar så mycket som det verkar så är det inte konstigt att EGR-en tar stryk efter ett tag. Har ni andra koll på det? Hur är det på era bilar? Fantiserar jag? ?:-/ Jag kan bara säga att V50:n med samma motor regenererar efter kanske 80 mil i runda slängar. Det känns ju mycket rimligare.
Jag nämnde mina misstankar för Bilia men de frågade bara hur jag kunde veta att regenereringen körs. Att man kan se det på nuvarande förbrukning visste de inte. Då gav jag upp.
av stefan.li
mati skrev:
stefan.li skrev:...förutom när jag ligger på för hög växel vid låga varv ex under 70 på 5an
Jo, men det är en annan femma. Då protesterar motorn för att den inte orkar. Det är ganska normalt. Men skönt att höra ett du inte har bekymmer med din. Det betyder ju förmodligen att det faktiskt inte behöver vara som så många upplever det, att det alltså inte är ofrånkomligt att den vibrerar och rycker.

Jag har förresten de senaste veckorna haft järnkoll på rensningen av partikelfiltret, eftersom jag misstänker att problemet ligger där nånstans. Oavsett körstil så går regeneringen igång efter mindre än 25 mil och håller på i en kvart ungefär. Jag kör enbart landsväg i lagom fart, aldrig i stan eller motorväg. Det är nåt som inte stämmer känns det som. Om den sotar så mycket som det verkar så är det inte konstigt att EGR-en tar stryk efter ett tag. Har ni andra koll på det? Hur är det på era bilar? Fantiserar jag? ?:-/ Jag kan bara säga att V50:n med samma motor regenererar efter kanske 80 mil i runda slängar. Det känns ju mycket rimligare.
Jag nämnde mina misstankar för Bilia men de frågade bara hur jag kunde veta att regenereringen körs. Att man kan se det på nuvarande förbrukning visste de inte. Då gav jag upp.
Hur märker man att den regenererar, jag har också hållit koll och jag har kört närmare 250 mil nu under ca 2 veckor jag har inte märkt av det alls. Jag har inte tänkt på att "leta" efter det tidigare.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 30

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.