Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
vetten skrev:"Nu blev DRIVe väldigt omodern"

Har det varit det nån gång ?:-/
Till dess försvar kan påpekas att det troligen är lättare att hamna närmare uppgiven förbrukning med 1.6 DRIVe. Saab har optimerat bättre mot EU körcykeln och verklig förbrukning är betydligt högre. Knappast modernt. Vill man jaga CO2 finns det bättre alternativ som dessutom ger andra fördelar.
av Lövet
Ja, det är ju modernare att köpa bilar som inte körs i någon cykel alls. Men det klart, köper man bara bil efter var man får mest subventioner så spelar det ju ingen roll.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu skall ni vara snälla med varandra.
av viktore
MattiasD skrev:
viktore skrev:
XC90_Executive skrev:Synd att inte S80 D5 6MT är miljöklassad. Som det är nu har den 215hk/420Nm.

0-100 på 7,6s, toppfart 230km/h.
Förbrukning blandad körning - 4,9l/100km
129g C0²/km
Hade Volvo DRIVe'at S80 och även S60 D5 (som ligger på 4.7l) så hade man haft en vinnare. Det ligger förhoppningsvis inte alltför långt bort.
Det är nog ingen sak att optimera D5 motorn för EU körcykel och komma under 4.5 l/mil (120g/km). Men förvänta dig inte att förbrukningen minskar i verkligenheten.
Om man får ner förbrukning i körcykeln ytterliggare med ett antal centiliter så kan vi nog utgå från att bilen iallafall inte drar mer bränsle än förut. Att du sen antar eller utgår ifrån att siffrorna skulle vara omöjliga att nå får stå för dig.
av Lövet
Om det hade varit "ingen sak" att få ner den under 120g/km så hade det redan varit gjort. Volvo är inte dumma, skattefördelarna (framförallt utomlands) av att ligga under 120g är betydelsefulla.
Användarvisningsbild
av Mabuse
viktore skrev: Om man får ner förbrukning i körcykeln ytterliggare med ett antal centiliter så kan vi nog utgå från att bilen iallafall inte drar mer bränsle än förut.
Men det bevisar ju bara att körcykeln inte alls efterliknar ditt specifika körfall i verkligheten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nä, att utgå från "körcykeln" och tro att det är den förbrukning som man får när man kör bilen i dagliga livet är nog att lura sig själv.Tyvärr är det fler på detta forum som "träter" på Volvo för att de inte kommit ner i körcylelns förbrukning.
av hanss
KKR skrev:Nä, att utgå från "körcykeln" och tro att det är den förbrukning som man får när man kör bilen i dagliga livet är nog att lura sig själv.Tyvärr är det fler på detta forum som "träter" på Volvo för att de inte kommit ner i körcylelns förbrukning.
Klart man blir sur om bilen man köper drar långt över det som utlovats.. Min bil drog 80% över körcykeln och jag fick kämpa med olika verkstäder i över 1000mil innan de gav sig och ordnade bilen.. nu ligger jag på några centliliter över normen och är nöjd.. Det som jag tror många stör sig på är att verkstäderna inte gärna vill göra nått åt bilar som drar förmycket.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]