...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3lias
En gammal tråd men ändock intressant.

Har inte läst alla sidor men vill ge min syn på det hela. För att dessa korsningar finns ju även om tråden e gammal...
Jag har haft körkort sedan 1988 och kört en hel del yrkesmässigt.
Jag är ingen Einstein i ämnet men sunt förnuft säger "så länge det inte är skyltat med huvudled, stop/väjningsplikt eller målade figurer på körbanan som hajtänder eller heldraget" gäller högerregeln!

Även om vägen har en avfasad kant (vill inte kalla den för trottoar då det inte finns någon gång/cykelbana markerad) så ska den som kommer från höger ha företräde.
För mig är det solklart, högerregel som gäller här.

Jag ska försöka läsa igenom tråden o se om TS har skrivit något om hur det hela slutade.
Användarvisningsbild
av 3lias
pawweshark skrev:Domen har kommit och det var tydligen vårt fel :evil:
Så här lyder motiveringen
"Skaderådet gjorde bedömningen att högerregeln bör gälla eftersom det inte är en utmarkerad trottoar över vägen. Jag har även ringt Örebro kommun och dom menar att högerregeln gäller i korsningen. Bedömningen blir därför att högerregeln gäller och då kan vi inte styrka ett ansvar på motparten"

Fy fan vad trött jag blir :twisted:
Det betyder att man skall köra och handla enligt helt omvänt än vad man idag gör på denna sträcka.
Hade jag en skrotfärdig bil så skulle det vara kul att tillämpa regeln och pröva hur många gånger man kraschar genom att inte släppa förbi bilar på den större vägen
:-O)
Hittade TS besked i ärendet och det var som jag trodde.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Polismans tecken, trafikljus, trafikmärken, högerregel, utfartsregel. Detta är ordningen vad gäller skyldigheten att väja. Jag har läst igenom hela tråden och slås av att jag bara hittar en eller två som nämner om den som blev påkörd på sin högra sida körde på en huvudled? Alltså passerat ett huvudledsmärke i korsningen innan innan kollisionen. Inget huvudledsmärke så är det högerregel och de som kommer från anslutande väg från höger ska släppas fram. Om den som kommer från höger för att komma ut på vägen ska passera ett övergångställe, cykelöverfart, upphöjnad eller vad det än må vara har inte med saken att göra. Det är den som kommer fram till korsningen som ska släppa ut bilen ifråga eftersom högerregeln gäller.

Jag är med på att högerregeln i de flesta fall inte praktiseras som den ska utan den mest trafikerade vägen eller den det körs fortast på har företräde som en oskriven regel men smäller det så kan polisen tycka en sak för även om man har förkörsrätt så får man inte vara hänsynslös och kan åka dit. Försäkringsbolagen måste däremot ha en skyldig för inget av försäkringsbolagen vill betala och då håller de stenhårt på högerregeln när den gäller för att avgöra vem som är vållande.

Något jag undrat över alltid är definitionen på utfartsregel. Om någon har sin tomt på landet längs med en 70-väg vid vägkanten och kör från sin parkering på tomten ut på en ickehuvudled gäller utfartsregeln. Om huset ligger 5 meter in och där är en liten vägstump för att komma ut, gäller högerregeln då? Om vägen är 100 meter lång, gäller högerregeln då? Det är lite luddigt men det ska väl vara så kanske för att skapa lite tveksamhet och ett lugnare tempo.

Det blir ju inte lättare när det sätts upp stop-skyltar när man 20 meter från bensinpumpen ska köra ut på en ickehuvudled. Det ska inte behövas några trafikmärken för där är det utfartsregeln som gäller. Jag passerar dagligen med bussen en korsning på landet där det är 70 från alla håll. Jag ska svänga höger ut, det är helt fri sikt och bilarna från vänster som fortsätter rakt fram kör i 130. Jag kan ju bara vika ut bussen men då smäller det garanterat och krocka ska man ju undvika plus att det är ju så mycket enklare för mig att stanna och låta 130-bilen passera istället för att hålla stenhårt på regeln.

Högerregel är en regel som i sig är glasklar men ändå synnerligen svår att använda i vissa fall. Och i många fall ersätts den av en oskriven regel som tillämpas helt tvärtom och kan kallas vänsterregel.
Bosse9988 skrev:Jag har läst igenom hela tråden
Läs gärna igenom den igen.

Allt kokar ned till Trafikförordningen 3:e kapitlet, 21 paragrafen och fjärde stycket som citerats utförligt tidigare i tråden.

Det finns olyckligtvis en gatsten utlagd som en fortsättning på gångbanan vilket kan ge intrycket att gångbanan fortsätter. För att undvika oklarheter (vilket kommuner ibland uttryckligen inte gör för att folk just skall bli osäkra och därmed försiktiga = cynism) bör det vara fullständigt solklart vad som är gångbana och vad som är vägbana eftersom passerande av gångbana kickar igång väjningplikten mot korsande trafik, oavsett från vilket håll den kommer.
Bosse9988 skrev:Något jag undrat över alltid är definitionen på utfartsregel. Om någon har sin tomt på landet längs med en 70-väg vid vägkanten och kör från sin parkering på tomten ut på en ickehuvudled gäller utfartsregeln. Om huset ligger 5 meter in och där är en liten vägstump för att komma ut, gäller högerregeln då? Om vägen är 100 meter lång, gäller högerregeln då? Det är lite luddigt men det ska väl vara så kanske för att skapa lite tveksamhet och ett lugnare tempo.
Det ligger i en lags, förordnings eller regels natur att den måste tolkas i de enskilda fallen. Man måste alltså gå till rättsfall för att få en ledtråd i oklara fall.

Jag har svårt att tro att någon som kör ut från en fastighet av ren självbevarelsedrift inte väjer för all trafik på den väg som denne kör in på.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Allt kokar ned till Trafikförordningen 3:e kapitlet, 21 paragrafen och fjärde stycket som citerats utförligt tidigare i tråden.
Nyhet för mig.

Håll med om att det är märkligt att bara för att det anläggs en cykel/gångbana som korsar vägen jag kör på och ska lämna för att svänga vänster i en korsning med högerregel så ska helt plötsligt de som kommer från vänster ha förkörsrätt, jag väja och högerregeln upphör helt plötsligt. Att jag ska väja för de gående som passerar på gångbanan är självklart men sen är det ju en högerregelskorsning jag kör in i. I nästa korsning ska jag göra samma typ av sväng och då gäller högerregeln för att det inte finns en cykel/gångbana jag ska passera.

Hur aktuell är denna trafikförordningssida du länkar till. Det står visserligen senast ändrad: 2012-08-29.

De är en intressant tråd detta!
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Enligt Kalix kommun gäller fortfarande högerregeln även om ett övergångsställe är upphöjt. http://www.kalix.se/templates/NewsPage____20459.aspx. Att högerregeln upphör och går över i utfartsregel gäller alltså bara om det är en gång/cykelbana innan korsningen. Det är ju inte så konstigt att det smäller när högerreglen på detta sättet upphör att gälla. I dagens trafik är det inte alltid lätt att hålla koll på om det är en gång/cykelbana eller om de bara är ett förhöjt övergångsställe. Skyltar visserligen och markeringar i gatan men ändå. Cyklister som har det upphöjda övergångsstället som cykelbana ställer också till det.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
StringerBell skrev:
Jag har svårt att tro att någon som kör ut från en fastighet av ren självbevarelsedrift inte väjer för all trafik på den väg som denne kör in på.
Jo det är ju så att man ska ta det försiktigt men jag vill bara få fram att skillnaden mellan högerregel och utfartsregel inte alltid är glasklar. Därav mina exempel och undringar om hur lång vägen behöver vara för att den ska räknas som en väg och ligga under högerregel när den kommer fram till korsningen. Vid vissa korsningar på landet är vägmärket om att det kommer en korsning med högerregel uppsatt men högerregeln kan även gälla i andra korsningar på landet även om detta vägmärke inte är uppsatt.

Självbevarelsedrift eller ej. Tycker man att högerregeln ska efterlevas och använder den i en korsning på landet och det smäller i ens vänstra sida så kan man ju undra om inte något är fel. 999 av 1000 som kör där väjer och släpper fram andra trots att högerregeln gäller men denne bilist menar att en regel är en regel som ska efterlevas på samma sätt som man stannar för ett rött trafikljus eller väjer när man har ett väjningspliktmärke. Ska han vara smidig så ska han göra som de andra 999 men varför då ha högerregeln om den konsekvent inte används utan det är "vägen-med-mest-trafik-regeln" eller "så-här-har-vi-alltid-gjort-i denna-korsningen-regeln" som ska gälla?
Senast redigerad av 1 Bosse9988, redigerad totalt 0 gånger.
Bosse9988 skrev:
Nyhet för mig.

Håll med om att det är märkligt att bara för att det anläggs en cykel/gångbana som korsar vägen jag kör på och ska lämna för att svänga vänster i en korsning med högerregel så ska helt plötsligt de som kommer från vänster ha förkörsrätt, jag väja och högerregeln upphör helt plötsligt. Att jag ska väja för de gående som passerar på gångbanan är självklart men sen är det ju en högerregelskorsning jag kör in i. I nästa korsning ska jag göra samma typ av sväng och då gäller högerregeln för att det inte finns en cykel/gångbana jag ska passera.
Det är naturligtvis inte bra när det blir för många undantag för en regel och få känner nog till det 4:e stycket. Med tanke på alla cykelbanor som anläggs blir det nog allt vanligare också. Å andra sidan, skall man väja för gående/cyklar på korsande bana kan man lika väl väja för korsande trafik på vägen också - när man ändå håller på och väjer, så att säga...

Det blir lätt en teoretisk diskussion. I praktiken måste man köra efter konventionen i trafiken och det är först när det smäller som reglerna får förankring i verkligheten.
Användarvisningsbild
av 3lias
Det finns en hel del intressant läsning i den här tråden.

Jag vill bara lägga till en detalj i "gång/ cykelbana".
Det som utmärker en gångbana över en gata/väg är målade linjer eller streck.
En cykelbana däremot kan vara mera luddig om man bara tittar på korsningen som på trådskaparens bild. En cykelbana brukar vara skyltad med "cykel tillåten" eller gång och cykelbana .

Bild

Om inte denna skylt finns mig veteligen skall cykeln vara ute på körbanan och inte på trottoar eller gångbana.
I och med att cykeln skall vara på körbanan bland bilarna och att inte ett övergångsställe är markerat, inga väjning / stoppskyltar finns, så är det högerregeln som gäller.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]