- mån 02 jan 2012, 22:55
Vore fint om man använde samma märkliga inställning inom sjöfart eller flygtrafik.... vi är lite luddiga så får vi se vad som händer!
Moderator: Moderatorer
pawweshark skrev:Domen har kommit och det var tydligen vårt fel :evil:Hittade TS besked i ärendet och det var som jag trodde.
Så här lyder motiveringen
"Skaderådet gjorde bedömningen att högerregeln bör gälla eftersom det inte är en utmarkerad trottoar över vägen. Jag har även ringt Örebro kommun och dom menar att högerregeln gäller i korsningen. Bedömningen blir därför att högerregeln gäller och då kan vi inte styrka ett ansvar på motparten"
Fy fan vad trött jag blir :twisted:
Det betyder att man skall köra och handla enligt helt omvänt än vad man idag gör på denna sträcka.
Hade jag en skrotfärdig bil så skulle det vara kul att tillämpa regeln och pröva hur många gånger man kraschar genom att inte släppa förbi bilar på den större vägen
:-O)
Bosse9988 skrev:Jag har läst igenom hela trådenLäs gärna igenom den igen.
Bosse9988 skrev:Något jag undrat över alltid är definitionen på utfartsregel. Om någon har sin tomt på landet längs med en 70-väg vid vägkanten och kör från sin parkering på tomten ut på en ickehuvudled gäller utfartsregeln. Om huset ligger 5 meter in och där är en liten vägstump för att komma ut, gäller högerregeln då? Om vägen är 100 meter lång, gäller högerregeln då? Det är lite luddigt men det ska väl vara så kanske för att skapa lite tveksamhet och ett lugnare tempo.Det ligger i en lags, förordnings eller regels natur att den måste tolkas i de enskilda fallen. Man måste alltså gå till rättsfall för att få en ledtråd i oklara fall.
Allt kokar ned till Trafikförordningen 3:e kapitlet, 21 paragrafen och fjärde stycket som citerats utförligt tidigare i tråden.Nyhet för mig.
StringerBell skrev:Jo det är ju så att man ska ta det försiktigt men jag vill bara få fram att skillnaden mellan högerregel och utfartsregel inte alltid är glasklar. Därav mina exempel och undringar om hur lång vägen behöver vara för att den ska räknas som en väg och ligga under högerregel när den kommer fram till korsningen. Vid vissa korsningar på landet är vägmärket om att det kommer en korsning med högerregel uppsatt men högerregeln kan även gälla i andra korsningar på landet även om detta vägmärke inte är uppsatt.
Jag har svårt att tro att någon som kör ut från en fastighet av ren självbevarelsedrift inte väjer för all trafik på den väg som denne kör in på.
Bosse9988 skrev:Det är naturligtvis inte bra när det blir för många undantag för en regel och få känner nog till det 4:e stycket. Med tanke på alla cykelbanor som anläggs blir det nog allt vanligare också. Å andra sidan, skall man väja för gående/cyklar på korsande bana kan man lika väl väja för korsande trafik på vägen också - när man ändå håller på och väjer, så att säga...Allt kokar ned till Trafikförordningen 3:e kapitlet, 21 paragrafen och fjärde stycket som citerats utförligt tidigare i tråden.Nyhet för mig.
Håll med om att det är märkligt att bara för att det anläggs en cykel/gångbana som korsar vägen jag kör på och ska lämna för att svänga vänster i en korsning med högerregel så ska helt plötsligt de som kommer från vänster ha förkörsrätt, jag väja och högerregeln upphör helt plötsligt. Att jag ska väja för de gående som passerar på gångbanan är självklart men sen är det ju en högerregelskorsning jag kör in i. I nästa korsning ska jag göra samma typ av sväng och då gäller högerregeln för att det inte finns en cykel/gångbana jag ska passera.
Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]