XC90_Executive skrev:Jag tror knappast att spärren är borttagen helt. Möjligtvis flyttad till 250km/h. Som min S80 V8. Den gör "tvärnit" vid 255km/h på mätaren. Enligt ett av dom största trimföretagen (för Volvo) i europa är det extremt svårt att knäcka den spärren. Den sitter tydligen inte i ECU:n?! Utan spärr uppskattade dom att den skulle göra runt 280.
Upprinnelesen till fartspärr på 250 kmh var en uppgörelse mellan MB, Audi och BMW för att inte reta det politiska delarna som vill införa fartgränser på autobahn.
De senare om fartspärrarna som diskuteras här har med bl.a däck, men också säkerhet.
I USA är de flesta SUV spärrade lite beroende i vilken stat de levereras, detta helt beroende på att i SUVarnas begynnelse, så inträffade det olyckor där dessa biltyper var inblandade och där biltypen inte klarade hög hastighet.
Sedan skall vi vara ganska klara över att det är enormt få bilar som lätt passerar 250kmh ännu mindre de som lyckas nå 280 kmh, lyckas man med något annat än en extrem sportbil, då är det nog så att man har en hastighetsmätare som tycker om att glädja sin ägare.
När man börjar komma över 250 det är då det utkristalliseras om bilen är körbar i hög fart och kan klarara en svag kurva utan att det händer grejor.
Man skall också ha i åtanke att en Volvo V70 eller S80 oavsätt motor och chip inte riktigt kan jämföras med AMG alt M-modeller som kommer från kända tyska tilverkare där kraft och fart är säljargument.
Nä, våra skåpbilar och vi som sitter i mår nog bäst i hastigheter som ligger under den fartspärr Volvo har satt..det finns säkert mer än ett syfte från Volvo med detta, än att skylla på vilken hastighetscode däcket har.