Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
bilen toppar 210 km/h! Däcket klarar detta. Så vad funderar du över?
av erc
Emiljonsson7 skrev:
erc skrev:
CalleV70 skrev:helt rätt. I regbeviset står topphastigheten och det gäller för däck-index. Att man levererar med högt index är väl att det kanske är samma inpris då volymen är stor samt enklare att bara ha en däcktyp vid moteringslinan?
Exakt. Volvo får (förhoppningsvis) bra mycket bättre styckpris på hundratusen Michelin Premacy HP 225/50 R17 94W än vad jag får på fyra...

Vilket i sin tur tar död på det där med att däcken skulle vara orsaken till toppfartspärren på 210km/h. Bilarna med sextontummare levereras med V-däck, dvs 140km/h.
Liten felskrivning tror jag. V-däck skall vara 240 km/h.

Jag fick registreringsbeviset till min 2,5FT igår och den levererades med 225/50 R17 W vilket också står i reg.beviset. Toppfartsspärren har de som sagt tagit bort från fabrik med automatik men i reg.beviset står fortfarande bara 210 km/h som konstruerad hastighet?????

Jag ver helt säker på att där skulle stå en högre siffra. Hittar ingen logik?
Ja - det ska självklart stå 240km/h.

Det var intressant. Trots borttag av hastighetsspärr står det alltså 210km/h i ditt bilregistret? Jag tror minsann Volvo själva lider av viss förvirring i ämnet.
av erc
len skrev:bilen toppar 210 km/h! Däcket klarar detta. Så vad funderar du över?
Jag är förvisso vare sig fysiker eller biltekniker. Men om min 2.0F med 145 hästkrafter mäktar med 200 torde allt en 231-hästars 2,5-litersmotor orka norr om 210.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
len skrev:bilen toppar 210 km/h! Däcket klarar detta. Så vad funderar du över?
Hej Len!

Nej, som påpekas gör bilen bra mycket mer än 210. Inga problem med det:-) Problemet är att fabriken tagit bort toppfatsspärren automatiskt pga att jag har 17-tumsdäck enligt återförsäljaren. han nämde specifikt att det inte gjordes tidigare då Summum levererades med 16-tummare då den gamla motorn inte hade de låga utsläppen för att klara miljöbilsgränsen. Den nya motorn klarar regelverket även med 17-tummare. Därför sätter man nu på det och tar bort fartspärren. Då bör det också stå en högre hastighet i reg.beviset om det skall finnas någon logik. Inte för att jag bryr mig egentligen men märkligt.

Tråden hadlar om det går att ta bort fartspärren och flera inlägg tyder på att Volvoverkstäderna är ovilliga att göra detta i efterhand om bilen inte är typad för det. Men det verkar alltså inte vara någon skillnad i typningen. Min har ju W-däck original typade för 270 km/h och ingen fartspärr från fabrik. Ändå står det 210. Måste vara något annat som ligger bakom att man inte ändrar i reg.beviset.
av CalleV70
ok, nu kan jag inte 2,5F men klarar den mer än 210 km/h med gps eller kollar ni (glädje)mätaren? För om den klarar mer och man tarr bort spärren, blir även jag fundersam... Sedan erc, normalt går en bil något fortare med ökad effekt, men man kan även ändra utväxlingen för att få ökad acceleration. Så inte tvärsäkert.
(Jag hade en gammal V70 med ca 230 hk , dock awd, som accade som en skollad råtta, men över 210 i verklig fart, då behövde jag många km egen motorväg)
av erc
CalleV70 skrev:ok, nu kan jag inte 2,5F men klarar den mer än 210 km/h med gps eller kollar ni (glädje)mätaren? För om den klarar mer och man tarr bort spärren, blir även jag fundersam... Sedan erc, normalt går en bil något fortare med ökad effekt, men man kan även ändra utväxlingen för att få ökad acceleration. Så inte tvärsäkert.
(Jag hade en gammal V70 med ca 230 hk , dock awd, som accade som en skollad råtta, men över 210 i verklig fart, då behövde jag många km egen motorväg)
Med risk för att reta upp mobben igen kan jag meddela att min 2.0F når upp till sina 200km/h (med lite marginal). Uppmätt med GPS. Hastighetsmätaren visade ca 210km/h. Och - nej - jag körde inte i tvåhundra utanför någons dagis utan på tyskt motorvägsnät. Och - ja - jag behövde en och annan kilometer på mig för att klättra upp till toppfarten.

Jag funderar på att kontakta Volvo i ärendet. Nyfiken på:
- orsaken till hastighetsspärren (bilarna med spärr levereras med V-däck, dvs för 240km/h)
- orsaken till den breda missuppfattningen om hastighetsklass i återförsäljarleden
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror knappast att spärren är borttagen helt. Möjligtvis flyttad till 250km/h. Som min S80 V8. Den gör "tvärnit" vid 255km/h på mätaren. Enligt ett av dom största trimföretagen (för Volvo) i europa är det extremt svårt att knäcka den spärren. Den sitter tydligen inte i ECU:n?! Utan spärr uppskattade dom att den skulle göra runt 280.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag tror knappast att spärren är borttagen helt. Möjligtvis flyttad till 250km/h. Som min S80 V8. Den gör "tvärnit" vid 255km/h på mätaren. Enligt ett av dom största trimföretagen (för Volvo) i europa är det extremt svårt att knäcka den spärren. Den sitter tydligen inte i ECU:n?! Utan spärr uppskattade dom att den skulle göra runt 280.

Upprinnelesen till fartspärr på 250 kmh var en uppgörelse mellan MB, Audi och BMW för att inte reta det politiska delarna som vill införa fartgränser på autobahn.
De senare om fartspärrarna som diskuteras här har med bl.a däck, men också säkerhet.
I USA är de flesta SUV spärrade lite beroende i vilken stat de levereras, detta helt beroende på att i SUVarnas begynnelse, så inträffade det olyckor där dessa biltyper var inblandade och där biltypen inte klarade hög hastighet.
Sedan skall vi vara ganska klara över att det är enormt få bilar som lätt passerar 250kmh ännu mindre de som lyckas nå 280 kmh, lyckas man med något annat än en extrem sportbil, då är det nog så att man har en hastighetsmätare som tycker om att glädja sin ägare.
När man börjar komma över 250 det är då det utkristalliseras om bilen är körbar i hög fart och kan klarara en svag kurva utan att det händer grejor.

Man skall också ha i åtanke att en Volvo V70 eller S80 oavsätt motor och chip inte riktigt kan jämföras med AMG alt M-modeller som kommer från kända tyska tilverkare där kraft och fart är säljargument.

Nä, våra skåpbilar och vi som sitter i mår nog bäst i hastigheter som ligger under den fartspärr Volvo har satt..det finns säkert mer än ett syfte från Volvo med detta, än att skylla på vilken hastighetscode däcket har.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:. Den sitter tydligen inte i ECU:n?!
Och var skulle den sitta då? Du menar kanske att den inte sitter i EEPROM uten PROM i ECU
Användarvisningsbild
av tagetuff
Oki, efter att ha läst samtliga svar i denna tråd förstår jag att vi är två läger. Det andra lägret ger jag fan i och ber predika någon annastans. I övrigt har jag förstått att min bästa chans att få bort fartspärren är att bli bundis o muta min Volvotekniker lite! Fri fart och bredare trottoarer!
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60